פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב הביע את צערו על האדישות בנושא [[הבאת המשיח ]], והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] השומעים את האחריות להביא אותולפעול את ביאתו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. מאוחר יותר כינה הרבי השתמש בלשון את שיחה זו בתואר "השיחה הידועה" {{הערה|במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|; בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". כשהסתיימה הקייטנה, ומלך המשיח עדיין לא בא - אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד כדי כך שהיה עולה לגג בלילות כדי לחפש שהוריו חששו לשלומו.{{ש}}לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר ר' רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את משיחהסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על ידי מלך המשיח?!..." ועל כך ענה הרבי ביום [[ד' באייר]]: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}} (יומן 'אראנו נפלאות', ע' 152). הורי הילד}}, שלא שמרו תורה ומצוות חששו שהוא יצא מדעתומאז נפוץ בין חסידי חב"ד שם זה ככינוי לשיחה.
לאחר השיחה בכ"ח ניסןגרמה להתעוררות רבה בקרב החסידים בנושא הבאת [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה]], נזכר רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: ומשמשת עד היום נושא בולט בשיח החב"ואני שואל, רבונו די מהבטים שונים של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!.דיון משמעותה והדרך למימוש תביעתה..". ועל כך ענה הרבי: יוזמות ופעולות רבות{{ציטוטוןהערה|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}}ראה בפיסקה 'פעולות בעקבות השיחה'.}}בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, ומאז התקבל כינוי זה ביחס לשיחהוחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
==רקע=={{ערכים מורחבים|ערכים=[[בשורת הגאולה]], [[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}}מיום [[י' שבט תשי"א|עלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]. עבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות|המעיינות]]. בהדרגה, במהלך שנות נשיאותו, העלה הרבי יותר ויותר את רף ה[[ציפייה לגאולה]] והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות את המרב להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד.}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, שבכוחה להביא את הגאולה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב.. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}. לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו פרצה [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}. לאחר סיום המלחמה - בחודשים [[אדר]] ו[[ניסן]] [[תנש"א]] - קרא הרבי להתבונן בניסים הגלויים שאירעו בה, והסביר שהם גדולים יותר אפילו מניסי [[חג הפורים]]{{הערה|1=ראה [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAdTZXZXhmdm0xd0E מכתב כללי מכ"ה באדר תנש"א].}}. ב[[יחידות כללית]] ב[[כ"ו ניסן]], יומיים לפני אמירת השיחה נאמרה הידועה, ביאר הרבי בהרחבה את הניסים הגלויים שנראו בתקופה זו, הן במלחמת המפרץ והן בהתרחשויות נוספות - כגון [[התפרקות ברית המועצות]] - והסביר שיהודי צריך להכיר בניסים אלו, {{ציטוטון|עד שהוא לא מתבייש לצאת בריקוד בגלל הניסים הגלויים!}}{{הערה|1=[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SANkdiQUxNZEozcmc שיחת כ"ו ניסן תנש"א]{{PDF|}}}}. יומיים אחר כך - ביום חמישי בלילה, אור לכ"ח ניסן תנש"א , לאחר [[תפילת מעריב]][[תפילה עם הרבי|משותפת עם החסידים]] - אמר הרבי את השיחה הידועה על בימת התפילה{{הערה|השיחה נאמרה בהפתעה גמורה, ולכן אפילו הרמקול לא היה מונח על גבי 'סטענדסטנד' - מעמיד - כרגיל.}}, וגרמה לזעזוע עמוק אצל חסידי חב"ד ולהתעוררות רבה בכל רחבי העולם בנושא הבאת הגאולה. יוזמות ופעולות רבות בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
==תוכן השיחה==
את השיחה פתח [[הרביקובץ:מכתב צאח אחרי כח ניסן.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|מכתב בהול שנשלח ל[[שלוחים]] באומרו: {{ציטוטוןממרכז [[צעירי אגודת חב"ד בישראל|בעמדנו בצעירי אגודת חב"'''יום זכאי'''" (בכלל, ובפרט) בנוגע לעניין הכי עיקרי ד[[גאולה האמיתית והשלימה]]בבוקר שלאחר אמירת השיחה, – מצד כו"כ ענינים: כללות [[תנשכ"א|השנהט בניסן]]]], כללות את השיחה פתח [[ניסן|החודשהרבי]] וכללות השבוע, וגם בהסבר מעלת היום הפרטי בחודש והיום הפרטי בשבועתוך הדגשת שייכותו לגאולה: '''שנת תנש"א''' - ראשי תיבות "תהא שנת אראנו נפלאות", כולל ובמיוחד מצד ענינו של היום והשבוע הרומז לנפלאות שיתרחשו בגאולה; בשנה זו עצמה ב'''חודש ניסן''' - שעליו אמרו חז"ל{{הערה|[[ספירת העומרמסכת ראש השנה|ראש השנה]]יא, "מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי" – יש לעורר ולהזכיר ולהדגיש עוד הפעם על דבר גמר ושלימות מעשינו ועבודתינו להבאת הגאולה האמיתית והשלימהא.}}. לאחר ההסבר על מעלת הזמן שבו עומדים, ובפרט שזה מוצאי ז: "ך בניסןנגאלו ובניסן עתידין להגאל", שעניינו הוא בחודש זה עצמו ביום '''כ"ז בחודש''' שהוא [[שלוש ]] פעמים שלוש פעמים שלוש- הרומז על חזקה בעניין החודש (הגאולה), שזוהי ובזה גופה חזקה משולשת, וכן זהו ; ליל '''כ"ח ניסןבחודש''' - מלשון כח, ועד שלאחר מכן זהו כחוזק ותקיפות; '''י"ט - יום שהוא "מחר חודש" (ערב ב ל[[ראש חודשספירת העומר|עומר]]), ולאחר שני ימי ראש חודש, יגיע ''' - כמספר ה[[ב' איירשבטים]] ; ליל '''י"ג לעומר''' - בגימטריא "[[לכתחילה אריבעראחד]]. ולבד זאת שנמצאים בשנת "אראנו נפלאות", ובקשר עם הגאולה ועם מצוות הצדקהרמז ל[[אחדות ה']] שתתגלה בגאולה; וכך פירט את מעלותיהם של הימים הבאים.
לאחר מכן המשיך הרבי, ואמר{{הערה|1=קטעים אלו של השיחה נאמרו על ידי הרבי בהתרגשות רבה, כאשר קולו גובר והסטענדר שעליו נשען התנענע. להלן מתוך [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s הנוסח הסופי של השיחה שנכתב והוגה ] שנערך ו[[מוגה|הוגה]] על ידי הרבי.}}:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=על פי האמור לעיל על דבר הדגשת ענין הגאולה (במיוחד) בזמן זה - מתעוררת תמיהה הכי גדולה: '''היתכן שמבלי הבט על כל הענינים - עדיין לא פעלו [[ביאת משיח|ביאת משיח צדקנו]] בפועל ממש?!... דבר שאינו מובן כלל וכלל!'''
ותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומיד, ולא מופרך אצלם, רחמנא ליצלן, שמשיח לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא ליצלן!!
גם כשצועקים "[[עד מתי]]" - הרי זה מפני הציווי כו', ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים '''באמת''', בודאי ובודאי בוודאי ובוודאי שמשיח כבר היה בא!!
מה עוד יכולני לעשות כדי שכל [[בני ישראל]] ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה, '''לא הועיל''', והראי', שנמצאים עדיין ב[[גלות]], ועוד ועיקר – בגלות פנימי בעניני [[עבודת השם]].
ויהי רצון שימצא מכם אחד, שנים, שלשה, שיטכסו עצה מה לעשות וכיצד לעשות, ועוד והוא העיקר - שיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, תיכף ומיד ממש.}}
בשעת אמירת השיחה, הרבי השתמש בביטויים יותר חריפים, כשהחריף שבכולם - שבמקום המילים "ללא לא הועיל", אמר הרבי ש{{ציטוטון|אינני יודע מה לעשות, כיוון שכל מה שעשיתי עד היום היה '''להבל ולריק'''}}.
== בעקבות השיחה ==
{{דולרים אחרי השיחה}}
השיחה על שלל ביטוייה והביטויים החריפים, ובפרט האמירה "שהכל היה להבל ולריק", וכעת "עשו כל שביכולתכם", זעזעה זעזעו את כל הציבור שנוכח שםציבור הנוכחים, וששמע הדברים הגיע לאוזניו; ואף בעיתונות הישראלית הורגש הזעזועוהדי הסערה שהתחוללה בעקבותיה הורגשו בעולם היהודי בכלל{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה, למשל: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר [[תנש"א ]] (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}.
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. , וכן בזעקות "משיח נאו" הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/folderviewopen?id=0B_WSU737WJ1ffm9Uc19COVJXM1E5YTBFWkUtTnpzeFlRM0xFczZ0aktpYVJHcnZoV3QyUGs&usp=drive_web&tid=0B2sRoztggCGtflA4U1lfNmNzVkxQTWJJMjFNM0RxdmJKYV9lRnNfN3pSQl9kV0x2VDNkTGM 0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות ] עמוד 238] (בהוצאת [[יומן קבלת המלכות|את"ה העולמי]]). הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}.
כאשר הרב [[חיים ברוך הלברשטם]] שניהל את [[WLCC]] הוציא את ההקלטה של השיחה, היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדותחסידית|התוועדויות]] בניסיון להבין למה בדיוק התכוון הרבי בדרישתו בשיחה. ביום שלמחרת - יום שישי, בו נהוג מידי מדי שבוע לצאת ל[[מבצע תפילין]] - יצאו [[טנקים]] כדי לתגבר את הפעילות ולהפיץ את נושא הגאולה. על דו"ח פעילות הטנקים, ענה הרבי: {{ציטוטון|נת' ות"ח [{{=}}נתקבל ותשואות חן] ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא] והענין. אזעה"צ[{{=}}אזכיר על הציון]}}.
במהלך יום שישי, יצאה השיחה [[מוגה|מוגהת]] ת מהרבי.
ב[[ארץ ישראל]] נשמעה השיחה ביום שישי לפנות בוקר, ועד כניסת השבת התפשטה הידיעה אודותיה, והוחלט על קיום כינוס חירום ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] עבור כל חסידי חב"ד בארץ. גם בכינוס זה השמיעו רבנים ומשפיעים את דבריהם בניסיון להבין את כוונת הרבי.
אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא.
ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] ב[[שבת]] שלאחר מכן, [[פרשת שמיני]], נעמד בין השיחות אחד ההרב [[חסיד|חסידיםיצחק גאנזבורג]] וקרא שמכיוון ש"צדיק גוזר והקדוש ו[[הקדוש ברוך הוא ]] מקיים", מבקשים שהרבי יגזור שהגאולה תבוא מיד. את השיחה שלאחר מכן פתח הרבי והדגיש כי אין מקום להטיל את העבודה להביא משיח עליו, אלא זוהי עבודתו האישית של כל אחד:
{{ציטוט|מרכאות=כן
|תוכן=במקום לנצל הזדמנות זו . . בכדי שכל אחד יחליט בעצמו מה עליו לעשות, מנצלים זאת לחיפוש אולי ימצאו בשבילי עבודה חדשה...
יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי . . ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר).
וממילא - אין מקום לנצל את זמן ההתוועדות ה[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] כדי לחפש בשבילי תפקידים חדשים ולהטיל עלי עוד עבודה... הנני מוחל על הטובה, והיה עדיף שכל אחד יחליט מה עליו לעשות.
וכפי שאמרתי והדגשתי שהמשימה מוטלת עליכם לעשות כל מה שביכלתכם - שכל אחד צריך להתחיל לפעול בעצמו להבאת הגאולה!}}
גם ב[[חלוקת דולריםהדולרים]] ביום ראשון שלאחר מכן, [[ל' בניסן]], דיבר הרבי ברוח זו עם כמה מהעוברים - שעליהם להתמקד בעבודה בעבודתם האישית ולא להטיל את האחריות אל הרבי.
מענות בסגנון זה, ענה הרבי למכתבים ששלחו לו ובהם בקשה ודרישה שהרבי יתגלה: למכתב הרב [[גרשון מענדל גרליק]] וחסידי חב"ד מ[[מילאנו]] ב[[איטליה]], שכתבו שהם "תובעים בכל התוקף והחוצפה שהרבי יתגלה", ענה הרבי: {{ציטוטון|לא בזה מדובר כלל כי אם במענה על פי '''שכל''' למה שדיברתי '''ברור''' ובכהנ"ל [{{=}}ובכל הנזכר לעיל] אין אף תיבה '''אחת''' של מענה. כיוון שגם אחרים "עונים" על דרך זה, הרי זה '''בירור''' שאין אצלם אף תיבה '''אחת''' של מענה. ולמה עלי מאטערין זיי [{{=}}לייגע אותם] חס ושלום, ויעבדו ה' בשמחה וטוב לבב, והשם יצליחם. אזכיר על הציון}}. כמו כן על מכתב וחתימות בסגנון זה ששלח הרב [[שניאור זלמן בלומנפלד]] מפרו, ענה הרבי על המילים "כלו כל הקיצין": {{ציטוטון|הרי כל זה '''טענותיי''' וחזרת הטענות אינם מענה כלל. אזכיר על הציון}}{{הערה|מ. פריד, [httphttps://chabad.info/opinions/%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%94%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C49510/ "יחי" – ההבדל הגדול…], ה' באייר ה'תשע"ה {{אינפו}}}}. הרב [[טוביה פלס]] והרב [[זושא ריבקין]] שלחו לרבי מספר ימים לאחר אמירת השיחה, כרטיס טיסה ל[[ארץ ישראל]], הרבי בתגובה הורה להם להחזיר את הכרטיסי טיסה וכתב ש:{{ציטוטון|כי לא בזה מדובר כלל וכלל כפשוט עוד יותר}}{{הערה|[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2019/07/05-07-2019-21-33-57-ליקוט-מענות-קודש-תנשא.pdf ליקוט מענות קודש - תשנ"א], מענה שכ"ו.}}.
==פעולות בעקבות השיחה==
במוצאי יום שלישי, [[ג' באייר]] נערכה אסיפה במשרדי [[ניידות חב"ד]] ב[[קראון הייטס]] בהשתתפות כמה עשרות עסקנים, בה הוחלט על הקמת '[[המטה העולמי להבאת המשיח]]'. משתתפי האסיפה חתמו על דו"ח ובו פרוטוקול האסיפה עם תכניות המטה ושמות חבריו, כשעל הדו"ח הוסיף הרב [[דוד נחשון]] את המילים: "ו[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]". מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כל זה נלקח להציון אזכיר על הציון}}.
פעולתו הראשונה של המטה היתה הייתה כינוס אסיפה דחופה ב-770 למחרת, ביום חמישי [[ד' אייר]]. על פעולותיהם זכו פעילי המטה למענות ועידודים מיוחדים מהרבי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=21382 הרב בוטמן מספר על פעולות המטה] {{אינפו}}}}.
===פסק דין===
[[קובץ:פסק הדין1.jpg|שמאל|ממוזער|150px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירום]]
{{ערך מורחב|ערך=[[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]}}
במהלך כינוס החירום בכפר ב[[בית מנחם (כפר חב"ד)|בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד ]] במוצאי שבת, בו הרב [[זמרוני ציק]] היה המנחה של הכנס, הועלתה הצעה על ידי הרב [[שמואל פרומר]], לערוך פסק דין מהרבנים שהרבי משיחש[[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]]. ההצעה התקבלה , ובאותו מעמד הכריז, מזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] הרב [[דוד חנזין]], בשם הרבנים שהרבי , שה[[רבי]] הוא [[מלך המשיח]]. באותו ערב, רבה של [[רב]]ו של כפר חב"ד]] הרב [[מרדכי אשכנזי]], כתב את הנוסח המלא של [[פסק הדיןשהרבי הוא מלך המשיח|פסק הדין]].
בהמשך לכך טסו ל[[ניו יורק]], ל[[770|חצר הרבי]], הרב [[דודנחשון]] נחשון ור' [[אבי טאוב]] - על מנת להגיש לרבי את פסק הדין. ביום [[ב' אייר]] בבוקר הגיעו לניו יורק, ושם חיכה הרב ה[[רב]] דוד נחשון לרבי ליד ה[[מקווה]]{{הערה|בימים בהם הרבי נסע ל[[האוהל|אוהל]], היה טובל לפני כן במקווה.}}, וכשהגיע הרבי הגיש לו את פסק הדין. הרבי הסתכל ואמר בחיוך: {{ציטוטון|ישר כח, ישר כח!}} והכניס את המעטפות לכיס ה[[סירטוק]].
בהמשך לכך נכתבו מהדורות נוספות של פסק הדין. כמו כן הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב נשלחו על ידי רבני חב"ד ל[[רוסיה]], על מנת להקריא את פסק הדין בקברי [[רבותינו נשיאנו]]{{הערה|1=סיפור האירועים בפירוט בחוברת [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק']{{PDF}}{{אינפו}}}}.
===קבלת המלכות===
[[קובץ:טופס קבלת המלכות.png|שמאל|ממוזער|150px|טופס [[קבלת המלכות]] שהוגש לרבי בעקבות השיחה, הנחתם בהכרזת [[יחי אדוננו]]]]
{{ערך מורחב|קבלת המלכות}}
בנוסף לפסקי הדין מהרבנים, החלה ההתעוררות בין החסידים על החשיבות לקבל את מלכותו של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרעיון עלה כבר בלילה שלאחר השיחה על ידי הרב [[אברהם ליפסקר]] שדיבר על כך בשידור טלפוני, אך התחזק בעיקר באסיפת החירום ב-770, ביום חמישי [[ד' באייר]]. בסיומה של האסיפה חתמו הנאספים - כ-250 איש - על טופס קבלת המלכות, בו הם מקבלים על עצמם את הרבי כמלך המשיח ומתחייבים להתמסר ולפעול כרצונו הקדוש. חתימות אלו הוכנסו לרבי וזכו למענה חיובי ומעודד{{הערה|נוסח המענה היה הנוסח הכללי של המענות באותה תקופה: {{ציטוטון|נת' ות"ח[{{=}}נתקבל ותשואות חן], ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג[{{=}}והזמן גרמא], כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקבד[[הקב]] שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא] שבאים מחודש מ[[חודש ניסן ]] והשפעתו ונכנסים לחודש ל[[חודש אייר ]] (ר"ת [[האבות ]] ורחל - רגל הד') כמפורש בכמה מקומות. בשנת ה(י') ת(הא) ש(נת) א(ראנו) נ(פלאות) אזכיר עה"צ[{{=}}על הציון]}}.}}. צילום המענה של הרבי נתלה על קירות 770 ועורר הדים רבים{{הערה|1=[https://chabad.info/moshiach/145881/ הכינוס הראשון של קבלת המלכות]{{אינפו}}}}.
לאחר מכן התפשט נושא ההחתמות על קבלת המלכות לארץ הקודש, וכן בין נשי ובנות חב"ד, בהסכמת וברכת הרבי.
===לימוד עניני גאולה ומשיח===
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרהלימוד עניני גאולה ומשיח]]}}במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה [[תמימים ]] מהישיבה בניו הייבן, בתוכם הת' (ביניהם התמים [[דב מנחם דב דברוסקין]] ) רעיון, לערוך מפתחות [[מפתח עניינים]] לשיחותיו של הרבי בענייני גאולה ומשיח, ע"מ כדי להוסיף בלימוד ב[[לימוד ענייני גאולה ומשיח בשביל ]] להבאת הגאולה. ב[[שיחה]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את ההתגלותהתגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה"{{הערה|1=ראה [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/61207_he_1.pdf השטורם שלי ע"ד ביאת משיח], ע' 14 ואילך.}}.
בשיחות הבהמשך{{הערה|1=[[שבתדבר מלכות]]ות שלאחר מכן התייחס הרבי לכך, ואף הסביר שדרך זו היא [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc שבת פרשת בלק תנש"[[הדרך הישרהא]]" לפעול את ההתגלותסעיף ט' ואילך. בשיחת ש"פ בלק }} הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך נדרש לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל "[[לחיות גאולה|לחיות" בענייני בהתאם לתקופת סף הגאולה]], כי כאשר השכל נעשה ממולא וחדור בהבנה והשגה בעניני משיח וגאולה שבתורה, הרי מהשכל זה מתפשט וחודר גם ברגש הלב, ועד על ידי ה[[לחיות גאולה|להנהגה בפועלהתבוננות]] במחשבה דיבור ומעשה באופן המתאים לזמן מיוחד זהבשכל בעניני הגאולה, וההנהגה המעשית בהתאם לכך.
כאשר הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מה מהי העבודה הנדרשת ממנו עכשיושאליה התכוון הרבי בשיחה הידועה, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, [[פרשת תזריע מצורע]], בו בה מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא היא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[https://chabad.info/moshiach/48764/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק פרסם את סיפור זה בעיתון בית משיח גליון 287, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.
==ראו גם ==
*[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]
*[[בשורת הגאולה]]
*[[עד מתי]]
==לקריאה נוספת==
*משיח פרידמן, '''[[ימי בשורה]]''', ניו יורק תשע"ג, פרק שלישי - השיחה הידועה, ע' 57.
== קישורים חיצוניים ==
 
;השיחה
 *השיחה: '''[httphttps://videodrive.chabadgoogle.infocom/file/d/0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s/view מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https:/newvideo/videodocs.google.phpcom/document/d/16eWOa4c8xod0JDwokdpeAv2_oGTjAm9BgAFhWgL2kbI/edit?idusp=867 הרבי אומר את השיחהdrive_link גרסת טקסט]'''* '''[https://chabadpedia.co.il/images/f/f8/%D7%9B%27%27%D7%97_%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F_%D7%AA%D7%A0%D7%A9%27%27%D7%90_-_%D7%A2%D7%9D_%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%9D_%D7%9C%D7%9C%D7%94%27%27%D7%A7.MP4 וידיאו מלא מהשיחה עם תרגום ללשון הקודש]''' ע"י [[המכון להפצת תורתו של משיח]]* '''[https://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/48405/ קטע קצר מהשיחה]'''{{וידאו}} {{אינפו}}*[http://torah4blindhageula.orgcom/vid/hebrewmalkeinu/dm5416657.pdf htm השיחה המוגהת לקריאההמלאה וחלוקת הדולרים שלאחריה]{{PDFוידאו}} {{הגאולה}} - אתר torah4blind*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=45809 יומן מבית חיינו - כ"ח ניסן תנש"א] {{אינפו}}* '''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/144623/ יומן וידאו מאירועי כ"ח ניסן תנש"א]''' {{וידאו}} {{אינפו}}
;בעקבות השיחה
 *'''[httphttps://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9748789/ מה לעשות כדי להביא משיח?]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}*'''[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3878 "אם אני רבי, אז דיברתי ברור"]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=21382 פעילות חסידי חב"ד מיד אחרי כ"ח ניסן, בעידודו של הרבי - ראיון עם הרב שמואל בוטמן] {{אינפו}}*'''[httphttps://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/%D7%94%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%91%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98-%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%9931669/ פעולות חסידים להבאת הגאולה]''' מאז השיחה הידועה {{וידאו}}{{אינפו}}
;אודות השיחה - מסמכים ומאמרי דעה
*[https://drive.google.com/open?id=0B6t2zW9zs378MHZCb2pSR1NLU3M '''השטורם השטורעם שלי ע"ד ביאת משיח'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"א]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF*}}*[https://drive.google.com/open?id=file/d/0B91KHRkDr3SAekV0LUYtel9OUkVBNnFaTWV2Y1QxUlpXUGxZ /view '''מבקש לפי כחן'''(תשע"ו)] {{*}} '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/04/09-04-2021-19-52-14-מבקש-לפי-כחן.pdf מבקש לפי כ"חן''' (תשפ"א)], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF}}*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=61294 שיחה אחת: 20 שנים, 20 תובנות ● פרוייקט]''' - עשרים רבנים, שלוחים משפיעים ועוד, על המשמעות של השיחה {{אינפו}}*'''[httphttps://chabad.info/magazine/357084/ המשימה והאחריות – ראיון עומק על שיחת כ"ח ניסן]''' עם הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], בתוך [[שבועון בית משיח]] יחד עם מערכת [[מדקדקים]], פרשת שמיני תשע"ח*'''[https://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A9-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA144565/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' ראיון עם הרב [[זושא זילברשטיין]], מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו|}}*'''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39399 "הרב ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע המכונן בכ"ח ניסן תנש"א"]''' - מאמר שהתפרסם ב-ynet {{אינפו}}*'''[https://drive.google.com/file/d/1rvs1ELk5YixJb3jZUtYESb6-AUJP5D9X/view?usp=sharing להביא את משיח זו לא עצה, זו שליחות!]''' {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] פרשת תזריע-מצורע תשע"ז*'''[https://drive.google.com/file/d/1stt4rQvSbQ4wFptt3aV22vbkVHLRUFx-/view משיחקאסט כ"ח ניסן]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית [[משיחקאסט]] מרתקת*'''[https://chabad.info/moshiach/666449/ גיליון 'הזמן גרמא' בסימן שלושים שנה לכ"ח ניסן תנש"א • מרתק]''' {{PDF}}{{אינפו}}*הרב שלום יעקב חזן, '''[https://chabad.info/blogs/666669/ בין פורים תשמ"ז לכ"ח ניסן תנש"א]''' {{אינפו}}*'''[https://chabad.info/magazine/666590/ שלושים שנה לשיחה המרעישה: הרב נחשון בראיון גלוי-לב]''' {{אינפו}}*'''[https://col.org.il/news/130348 ליל שישי ברדיו COL - פרשת שמיני, הרב מיכאל טייב על המסר מהשיחה]''' {{אודיו}}{{COL}}*'''[https://chabad.info/video/kids/tzh/594292/ מקהלת צבאות השם בקליפ מרגש לכ"ח ניסן]''' {{אינפו}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך מומלץ}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:אירועים בחסידותבתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|כ"ח ניסן]]
[[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]
משתמש אלמוני