פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,059 בתים ,  10:48, 6 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "בודאי" ב־"בוודאי"
{{ערך מומלץ/למעלה[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|}}{{וידאו מוטמעשמאל|רוחב=256 ממוזער|גובה=256250px|מקור=http://www.shturem.net/images/news/87674_news_06052016_575.mp4}}[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב הביע את צערו על האדישות בנושא [[הבאת המשיח]] והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] ביחוד ועל כל יהודי בכלל השומעים את האחריות להביא אותולפעול את ביאתו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. שיחה זו כונתה על ידי הרבי השתמש בלשון לאחר מכן בתואר "השיחה הידועה" {{הערה|במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|; בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד שהוריו חששו לשלומו.  {{ש}}לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר ר' רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!..." ועל כך ענה הרבי ביום [[ד' באייר]]: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}} (יומן 'אראנו נפלאות', ע' 152).}}, ומאז התקבל נפוץ כינוי זה ביחס לשיחה.
השיחה גרמה להתעוררות רבה בקרב החסידים בנושא הבאת [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה]]. יוזמות ופעולות רבות{{הערה|ראה בפיסקה 'פעולות בעקבות השיחה'.}} בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי.
ותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומיד, ולא מופרך אצלם, רחמנא ליצלן, שמשיח לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא ליצלן!!
גם כשצועקים "[[עד מתי]]" - הרי זה מפני הציווי כו', ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים '''באמת''', בודאי ובודאי בוודאי ובוודאי שמשיח כבר היה בא!!
מה עוד יכולני לעשות כדי שכל [[בני ישראל]] ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה, '''לא הועיל''', והראי', שנמצאים עדיין ב[[גלות]], ועוד ועיקר – בגלות פנימי בעניני [[עבודת השם]].
השיחה והביטויים החריפים זעזעו את ציבור הנוכחים, והדי הסערה שהתחוללה בעקבותיה הורגשו בעולם היהודי בכלל{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה, למשל: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר [[תנש"א]] (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}.
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/open?id=0B6TJjB7pbdurUk5YcnBkTmdxeFE יומן קבלת המלכות] עמוד 238 (בהוצאת [[יומן קבלת המלכות|את"ה העולמי]]). הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}.
כאשר הרב [[חיים ברוך הלברשטם]] שניהל את [[WLCC]] הוציא את ההקלטה של השיחה, היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדותחסידית|התוועדויות]] בניסיון להבין למה בדיוק התכוון הרבי בדרישתו בשיחה. ביום שלמחרת - יום שישי, בו נהוג מידי שבוע לצאת ל[[מבצע תפילין]] - יצאו [[טנקים]] כדי לתגבר את הפעילות ולהפיץ את נושא הגאולה. על דו"ח פעילות הטנקים, ענה הרבי: {{ציטוטון|נת' ות"ח [{{=}}נתקבל ותשואות חן] ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג [{{=}}והזמן גרמא] והענין. אזעה"צ [{{=}}אזכיר על הציון]}}.
במהלך יום שישי, יצאה השיחה [[מוגה|מוגהת]] מהרבי.
אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא.
ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] ב[[שבת]] שלאחר מכן, [[פרשת שמיני]], נעמד בין השיחות אחד ה[[חסיד|חסידים]] וקרא שמכיוון ש"צדיק גוזר ו[[הקדוש ברוך הוא]] מקיים", מבקשים שהרבי יגזור שהגאולה תבוא מיד. את השיחה שלאחר מכן פתח הרבי והדגיש כי אין מקום להטיל את העבודה להביא משיח עליו, אלא זוהי עבודתו האישית של כל אחד:
{{ציטוט|מרכאות=כן
יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי.. ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר).
וממילא - אין מקום לנצל את זמן ה[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] כדי לחפש בשבילי תפקידים חדשים ולהטיל עלי עוד עבודה... הנני מוחל על הטובה, והיה עדיף שכל אחד יחליט מה עליו לעשות.
וכפי שאמרתי והדגשתי שהמשימה מוטלת עליכם לעשות כל מה שביכלתכם - שכל אחד צריך להתחיל לפעול בעצמו להבאת הגאולה!}}
[[קובץ:מענה חיים גוטניק.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[מענה]] הרבי לרב [[חיים גוטניק]] על מכתבו, בכת"י [[יהודה לייב גרונר|הריל"ג]]]]
{{ערך מורחב|ערך=[[לימוד עניני גאולה ומשיח]]}}
במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה [[תמימים]] מהישיבה בניו הייבן (ביניהם התמים [[מנחם דב דברוסקין]]) רעיון, לערוך [[מפתח עניינים]] לשיחותיו של הרבי בענייני גאולה ומשיח, כדי להוסיף ב[[לימוד ענייני גאולה ומשיח]] להבאת הגאולה. ב[[שיחה]] ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] אותה השבת, התייחס לכך הרבי במרומז - כאשר הסביר שלימוד עניני הגאולה הוא הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול את התגלות וביאת המשיח; והוסיף "ובדורנו זה, שישנם ספרי המפתחות על סדר האותיות על כל מאמרי חז"ל וכו' (שנתווספו בדורות ושנים האחרונות) - קל יותר למצוא את מאמרי חז"ל והסוגיות הדנות בעניני משיח וגאולה"{{הערה|1=ראה [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/61207_he_1.pdf השטורם שלי ע"ד ביאת משיח], ע' 14 ואילך.}}.
בהמשך{{הערה|1=[[דבר מלכות]] [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAVUFjVWJEOVBqLWc שבת פרשת בלק תנש"א] סעיף ט' ואילך.}} הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך נדרש לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל [[לחיות גאולה|לחיות בהתאם לתקופת סף הגאולה]], על ידי ה[[התבוננות]] בשכל בעניני הגאולה, וההנהגה המעשית בהתאם לכך.
כאשר הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מהי העבודה הנדרשת שאליה התכוון הרבי בשיחה הידועה, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, [[פרשת תזריע מצורע]], בו בה מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא היא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[http://chabad.info/moshiach/%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%9E/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}.
==ראו גם ==
;השיחה
*'''[http://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%A2%D7%A9%D7%95-%D7%9B%D7%9C-%D7%90%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%AA%D7%9B%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97/ קטע קצר מהשיחה]'''{{וידאו}} {{אינפו}}
*השיחה המוגהת לקריאה - [httphttps://torah4blinddrive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAWXl6dkVmRGFVM2s בפורמט pdf] {{*}} [https://abc770.org/hebrewarticle_node_910/dm54.pdf השיחה המוגהת לקריאהבפורמט טקסט] - אתר torah4blind
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=45809 יומן מבית חיינו - כ"ח ניסן תנש"א] {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%9F-%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%AA%D7%A0%D7%A9%D7%90/ יומן וידאו מאירועי כ"ח ניסן תנש"א]''' {{וידאו}} {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97/ מה לעשות כדי להביא משיח?]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=3878 "אם אני רבי, אז דיברתי ברור"]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}}
*[httpshttp://www.old2.ih.chabad.info/index.php?#!g=1&url=article_hearticle&id=21382 פעילות חסידי חב"ד מיד אחרי כ"ח ניסן, בעידודו של הרבי - ראיון עם הרב שמואל בוטמן] {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/%D7%94%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%91%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98-%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99/ פעולות חסידים להבאת הגאולה]''' מאז השיחה הידועה {{וידאו}}{{אינפו}}
*[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAekV0LUYtel9OUkVBNnFaTWV2Y1QxUlpXUGxZ '''מבקש לפי כחן'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF}}
*'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=61294 שיחה אחת: 20 שנים, 20 תובנות ● פרוייקט]''' - עשרים רבנים, שלוחים משפיעים ועוד, על המשמעות של השיחה {{אינפו}}
*'''[http://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A7-%D7%A2%D7%9C-%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA-%D7%9B%D7%97/ המשימה והאחריות – ראיון עומק על שיחת כ"ח ניסן]''' עם הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], בתוך [[שבועון בית משיח]] יחד עם מערכת [[מדקדקים]], פרשת שמיני תשע"ח
*'''[http://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A9-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' ראיון עם הרב [[זושא זילברשטיין]], מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו|}}
*'''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39399 "הרב ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע המכונן בכ"ח ניסן תנש"א"]''' - מאמר שהתפרסם ב-ynet {{אינפו}}
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/4/29/321264476606.html להביא את משיח זו לא עצה, זו שליחות!]''' {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] פרשת תזריע-מצורע תשע"ז
*'''[http://hageula.com/vid/farbrengen/17847.htm משיחקאסט כ"ח ניסן]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית מרתקת {{וידאו}}{{הגאולה}}
{{הערות שוליים}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{ערך מומלץ/למטה|}}
[[קטגוריה:אירועים בחסידות בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]