פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,562 בתים ,  06:10, 29 בדצמבר 2019
אין תקציר עריכה
[[תמונה:חנוכה.jpg|left|thumb|250px|הרבי ב[[פרזידנט 1304|ביתו ברחוב פרזידנט]], על רקע ה[[חנוכיה]] ([[תשמ"ט]])]]
[[תמונה:הדלקת נרות חנוכה.jpg|left|thumb|250px|הרבי על יד ה[[חנוכיה]] ב-[[770]]]]
'''הדלקת נרות חנוכה''' היא מצווה [[מדברי סופריםמצווה מדרבנן]] והמצוה העיקרית של [[חג החנוכה]]. המצוה היא , להדליק נר בכל לילה מלילות משמונת לילות החנוכה, לאחר [[שקיעת החמה]] (למעט {{הערה|ב[[ערב שבת]] בו מדליקים קודם שקיעת החמה). חובת }}; מקום ההדלקה היא הוא בבית, במקום הנראה כלפי חוץ, כגון בפתח כפתח הבית או בחלון חלון הנראה אל רשות הרבים - זאת מכיוון , כיוון שמטרת המצווה היא פרסום הנס. בדורות מאורחים מאוחרים החלו להדליק בבית פנימה בתוך הבית מפני הסכנה , וכן נוהגים כהיום כיום רוב ה[[חסידים]] כולל , ביניהם [[חסידי חב"ד]]. ב[[תורת החסידות]]{{הערה|דבר מלכות ש"פ מקץ}} מוסבר, שעניינה של ההדלקה הוא להאיר את החושך, ולכן ההדלקה נעשית בשקיעה, בחוץ ונקבעה בזמן של צרות וגלות; הכוח לזה הוא מפני ששורש המשכתם הוא מ[[פנימיות הכתר]], הנעלה ביותר, מעלה זו מרומזת בכך שמדליקים ב[[שמן]] ומדליקים שמונה נרות.
ההמשכה האלוקית של נרות חנוכה עניינה להאיר את החושך, לכן ההדלקה נעשית דווקא בשקיעה, בחוץ ונקבעה בזמן של צרות וגלות. שורש ההמשכה היא ממקום נעלה ביותר מ[[פנימיות הכתר]] ודווקא משום כך יש בכוחם של האור הנמשך על ידי הנרות להתמודד עם החושך ולהאיר בו, ולכן ההדלקה היא בשמן ושמונה נרות בדווקא הרומזים על מעלת האור הנמשך על ידיהם.
==מקור המצווה וטעמה==
{{להשלים}}
* החל מאור לכ"ה בכסלו חלה חובה על כל אחד ואחת מישראל להדליק נרות חנוכה. אמנם מעיקר הדין מספיקה הדלקה של נר אחד בכל לילה לכל בני המשפחה. בעקבות דברי הגמרא שישנם "מהדרין מן המהדרין" נחלקו פרשני הגמרא והפוסקים כיצד יש לנהוג, ה[[רמ"א]] סובר - וכך נוהגים האשכנזים, כי כל אחד מבני הבית החייבים במצוות מדליק ומוסיף נר מידי לילה, כולל קטן שהגיע לגיל חינוך{{הערה|רמ"א סימן תרע"ה סעיף ג'. משנה ברורה סימן תרע"ז ס"ק י"ג.}}. בעדות המזרח נהגו על פי פסקו של ה[[שולחן ערוך]], שכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקת בעל הבית המוסיף והולך בנרות מידי לילה.{{הערה|1=באופן נדיר, בדין זה פסק הרמ"א כדעת [[הרמב"ם]] - הספרדי, והשולחן ערוך פסק כדעת [[בעלי התוספות]] הצרפתיים. ראה [[דבר מלכות]] שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=174&hilite= בשולי הגליון להערה 113].}}
*מוסיפים בכל לילה עוד נר, כך שביום השמיני מדליק כל אחד שמונה נרות.
*המנהג הוא כי בנות ונשים אינן מדליקות נרות חנוכה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1405&pgnum=36 שו"ת בית אפרים סימן מ"ב].}} ויש מבארים טעם הדבר כי אשתו כגופו דמיא{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7767&st=&pgnum=428 אליה רבה סימן תרע"א סעיף קטן ג] (מציין שכן משמע ב[ ראב"ן]) והביאו המחצית השקל בסימן תרע"ה ס"ק ד.}} יש שכתבו כי רבות מהנשים אינן יודעות לברך ולכן תיקנו שיצאו בהדלקת הגברים.{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8944&st=&pgnum=133 משמרת שלום סימן מח סעיף קטן ב].}} הרבי כותב כי טעם זה הוא הטעם העיקרי, ובמקום אחר הוסיף כי בהיות שבהלכות ההדלקה של נרות חנוכה ישנם פרטים רבים לכן תצא האשה בהדלקת הגברים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=&pgnum=325 לקוטי שיחות חלק ל עמוד 312].}} עם זאת כתבו כמה וכמה מהפוסקים שיש מקום להדלקת האשה ובנות הבית{{הערה|שו"ת בית אפרים שם, משמרת שלום שם, והביאו את דברי השלטי גבורים בשם הריא"ז (בפרק במה מדליקין במסכת שבת) "והמהדרין נר לכל אחד בין אנשים בין נשים".}} גם הרבי למרות שציין פעמים רבות את מנהג בית הרב כי הבנות אינן מדליקות{{הערה|לדוגמה: בספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 194 הערה 84. וכן בספר השיחות תנש"א חלק א עמוד 165 הערה 110.}}} ציין ונתן מקום להדלקת הבנות לפי המקום והזמן באופן שיוסיף בעניין החינוך{{הערה|שם=מח|1=יחידות כללית כ"ד כסלו תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15970&st=&pgnum=88 התוועדויות תשמ"ח חלק ב עמוד 91], [http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%90-%D7%92%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/ קטע וידיאו מהשיחה]).}} יש לציין כי גם הרבי הרש"ב ציווה לרבנית שטערנע שרה כי בעת העדרותו מהבית תקפיד להלדיק את הנרות בעצמה גם במקרה ששומעת מאחרים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19808&st=&pgnum=35 ספר השיחות תש"ו עמוד 21].}} אמנם את הברכה תשמע מאחרים{{הערה|ראה הערת הרבי (14) שם שמסתפק בדבר, אמנם בלקוטי שיחות חלק ל שם מפורש ששמעה מאחרים.}}
*נוהגים לחנך אף את הקטנים ביותר בהדלקה{{הערה|ראה בהתקשרות (מובא בקישורים חיצוניים)}}.
*במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל הפחות שאשה או ילדה תדליק נר חנוכה.{{הערה|1=במקרה שראש הבית אינו נמצא או אורח שמתארח או בחורים ראה בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46444&st=&pgnum=44 נטעי גבריאל]}}
===זמן ההדלקה===
*זמן הדלקה הוא החל מתחילת שקיעת החמה ועד אור הבוקר ויש להקדים כמה שיותר (לכתחילה צריך להדליק כשבני הבית נעורים עדיין).
*כאשר לא מדליקים בזמן, יש להקדים את תפילת ערבית ורק לאחר מכן להדליק נרות חנוכה{{הערה|1=[file:///C:/Users/%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/Downloads/%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA%20%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9%20%D7%AA%D7%A9''%D7%A0.pdf מענות קודש תש"נ מענה צו].}}.
*משך הזמן שעל הנרות לדלוק חצי שעה לפחות, ומנהג חב"ד שידלקו 50 דקות{{הערה|ראה היום יום, [[כ"ה בכסלו]].}}.
*כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}.
*הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו האישי (כמובן בבטיחות).{{הערה|ספר השיחות תשמ"ח חלק א עמוד 162.}}{{הערה|שם=מח}}
*גובה השלהבת של המנורה צריך להיות למעלה משלוש טפחים ולמטה מעשרים אמה, אך המהודר ביותר פחות מעשר טפחים כדי להראות שלא עושה זאת לצורכו כמו דרך שאר נרות להדליק בגובה למעלה מי' טפחים, כי אם לצורך המצווה בלבד{{הערה|משנה ברורה על שולחן ערוך סימן תרע"א סעיף קטן כז.}}.
===בבית הכנסת===
*מדליקים נרות חנוכה בברכה בבית הכנסת. והמנהג (חב"ד) להדליקו אחרי תפילת [[מנחה]] לפני "[[עלינו לשבח]]" (וב[[מוצאי שבת]] אחרי תפילת [[מעריב]], לפני [[הבדלה]]).
*המדליק בבית הכנסת לא יצא חובה ועליו להדליק שוב בביתו{{מקור}}.
*כדי להוסיף בהתעוררות של נרות חנוכה - אמר [[הרבי]] שכדאי שתהיה מנורה דלוקה ב[[בית הכנסת]], במשך כל שעות היממה, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות{{הערה|שיחת שבת חנוכה תש"נ. ספר השיחות חלק א' עמוד 193 הערה 81.}}.
==ברכות ההדלקה==
===הברכות בתורת החסידות===
בברכות הדלקת הנרות, מתבטאת מעלתה המיוחדת של מצות נר חנוכה וההמשכה העליונה האלוקית הנמשכת על ידה (כדלהלן{{הערה|בפסקא [[#דרגת ההמשכה]].}}):
*'''להדליק נר חנוכה''': המילה "להדליק" (עם הכולל) היא [[גימטריא]] של שלושת השמות (ה[[מילויים]]) [[ע"ב]], [[ס"ג]], [[ב"ן]]. בכך נרמז שהמשכת [[שם הוי"ה]] שבהדלקת הנרות היא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שהוא השם המתלבש ב[[ספירת החכמה]]. ולכן, אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שער החנוכה}} שבעת הברכה "להדליק נר חנוכה" יש לכוון על המשכת השמות ע"ב ס"ג מ"ה - שכולם נמשכים בשם [[ב"ן]], היא [[ספירת המלכות]], המקבלת מכולם.
:וזו משמעות הברכה: "'''שעשה נסים'''" - [[נס]], פירושו הגבהה, היינו שהגביה "'''לאבותינו'''" - את המידות, שנקראים אבותינו{{הערה|כיוון ששלושת האבות, [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מקבילים לשלושת המידות העיקריות: [[חסד]] [[גבורה]] [[תפארת]].}}; "'''בימים ההם'''" - אל המידות שבכתר, שמקראים "ימים ההם" ו"ימי קדם"{{הערה|"ימים" - כיוון שששת המידות מקבילות לששת הימים שבהם ברא הקב"ה את העולם; וימי "'''קדם'''" על שם היותם נעלות ומרוממות מהמידות שבאצילות.}}, "'''בזמן הזה'''" - ומהמידות שבכתר נמשכת ההארה לספירת המלכות, שהיא שורש ומקור ה[[זמן]]{{הערה|שם=דרמ"צ}}.
 
==החנוכיה==
==לשמוע מה הנרות מספרים==
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר פתגם והוראה שהוזכרה על ידי [[הרבי]] פעמים רבות: "צריכים להתבונן ולהקשיב לסיפורם של נרות חנוכה"{{הערה|1=במקור באידיש: ="מ'דארף צוקוקן און צוהערן זיך צו דעם וואס די ליטעלאך דערציילן". שיחת כ"ז כסלו תש"ו, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19808&st=&pgnum=36 ספר השיחות תש"ו עמוד 22]}}. כאשר ילד או ילדה, יבוא לביתו יבקש מההורים והילדים הקטנים יבקשו מאחיהם ואחיותיהם המבוגרים להוסיף ולספר להם, בכל לילה ולילה, ומה טוב - גם בימים, מה הנרות מספרים. ויוסיפו ויספרו לכם עוד יותר בעניני חנוכה בכלל - סיפורים מדברי ימי ישראל שתוכנם הוא שאף עך פי "שאתם המעט מכל העמים", בכל זה "אתה בחרתנו מכל העמים" ו[[הקב"ה]] נתן ל[[בני ישראל]] ה[[תורה]] ומצוותיה{{הערה|1=[http://otzar770.com/library/?nPageNumber=47&cPartLetter=B&nBookId=36 שיחת כ"ו כסלו תשמ"ט], באתר otzar770}}.
==מבצע חנוכה והדלקות פומביות==
* '''"על פתח ביתו מבחוץ"''' - בשונה מנרות ה[[מנורה]] אותה הדליקו בתוך ה[[היכל]] נרות חנוכה מדליקים דווקא בפתח הבית מבחוץ{{הערה|וההבדל אם בפתח החצר או ברשות הרבים ממש הוא ההבדל אם ההמשכה היא עד עולם היצירה או עד העשיה ממש ("מצוותה משתשקע החמה" תרפ"ה).}}, וזאת במטרה להאיר ולפרסם את הנרות. הטעם הפנימי לכך הוא, רשות הרבים רומז על ה[[קליפות]] הנפרדים מאלוקות הפוך מרשות היחיד - רשות של יחידו של עולם, ונרות חנוכה מצד תפקידם להאיר חושך זה של "רשות הרבים"{{הערה|שם=נח|ד"ה נר חנוכה עטר"ת (סה"מ עטר"ת ע' קמח). ד"ה ואתה ברחמיך הרבים תרח"ץ (סה"מ תרח"ץ ע' קעא). וראה בד"ה להבין ענין נרות חנוכה, בקישורים חיצוניים.}} (וראה להלן בעומק יותר).
* '''"משמאל הפתח"''' - ההדלקה הינה דוקא בצד שמאל, בשונה מרוב המצוות (ואפילו דברי הרשות) שצריכים להיעשות בצד ימין וביד ימין. וזאת מכמה סיבות:
:א) נר חנוכה עניינו המשכת אור. והוא בדוגמת עניין ה[[תורה]] שעניינה הוא גם המשכה שהיא המשכת אור [[מלמעלה למטה]]. כמו כן, עיקר הפעולה של מטרת הדלקת נר חנוכה הוא להמשיך קדושה בתורה, - להמשיך בה את אור החכמה האלוקית כנגד חכמת היווניםשהפרידו ממנה את הקדושה. והתורה היא בקו השמאל ולכן הדלקתה ההדלקה אף היא בשמאל. אולם הכח להמשכה לפעול המשכה זו, נובע מה[[מצוות]] שעניינם העלאה [[מלמטה למעלה]] שהם ב[[קו הימין]] ולכן על יד שהמזוזה מימין יכול להיות נר חנוכה משמאל.{{הערה|שם=דרמ"צ עו|[http://www.chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/31/76a.htm דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה עו, א].}} וכשאין מזוזה מימין מדליקים את הנרות בימין להלשים להשלים את הנתינת כח שעל ידי המצוות וההמשכה בקו השמאל נפעלת על ידי ההדלקה מחוץ לבית ברשות הרבים.{{הערה|שם=פה|1=ספר המאמרים תרפ"ה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31676&st=&pgnum=109&hilite= עמוד ק ואילך].}}
:ב) יניקת וחיות הקליפות הוא מ[[גבורה|קו השמאל]] לכן ההדלקה היא בשמאל לפי שהאור של חנוכה תפקידו לבטל יניקה זו לכן מדליקים אותה דוקא בשמאל{{הערה|שם=נח}}{{הערה|שם=דרמ"צ עו}}. וכן, כללות הבירור שעל ידי התורה והמצוות היא בקו הימין, אולם על ידי חנוכה מבררים את הניצוצות הכי רחוקים, היינו בירור קו השמאל עצמו{{הערה|הרבי, מאמר "וישב יעקב" תשי"ב ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/25/209.htm תורת מנחם חלק ד עמוד רט]).}}.
* '''"זמן הדלקתה משקיעת ה[[חמה]]"''' - לפי שעניינה ובכוחה דווקא להאיר את החושך, לכן ההדלקה היא בלילה דווקא לאחר שקיעת החמה. בביאור שייכות שקיעת החמה להארת נרות חנוכה כמה עניינים{{הערה|1=לכללות ביאורים אלו, ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31648&st=&pgnum=218 אור התורה בראשית חלק ה' דף תתקמ ב ואילך].}}:
:ב) חמה ענינה ספירת המלכות. שקיעת החמה עניינה, מלכות לא כפי שהיא במקומה מיוחדת באור האצילות, אלא כפי שיורדת לבי"ע ונעשית "ראש לשועלים". ודווקא במקום זה ובדרגה זו יש להאיר את נרות החנוכה להפוך ענייני העולם לקדושה. (בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו מבעוד יום, שעניינם ייחוד עם אור האלקות כפי שהוא באצילות. ובעבודת האדם, חילוק שני הדרגות הן כפי שהאדם נמצא במצב של [[אהבה]] ותשוקה לאלקות, או כפי שהוא בלי אהבה שאז העבודה להמשיך במקומו אלקות על ידי [[קבלת עול]]){{הערה|שם=תרל|1=ראה גם מאמר "מצוותה משתשקע החמה" תר"ל. ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15963&st=&pgnum=51 ספר המאמרים תר"ל עמוד מג]).}}.
:ובדרגה זו גופא ישנו שקיעת החמה באופן ירוד יותר, והוא כפי שספירת המלכות יורדת שמתהווים ממנה הקליפות, שהיא ירידה גדולה ביותר, ועם זאת הכוונה היא להמשיך ולהאיר גם במקום זה, ואדרבה בזה דווקא מתממש הכוונה העליונה.{{הערה|שם=זאת חנוכה לח|ראה מאמר "מצוותה (של נר חנוכה) משתשקע החמה" תשל"ח.}}
:ג) מלכות יוון עניינם חמה שהם מונין לחמה, ולפי זה עניינו הרוחני של החמה כאן הוא חמה של [[קליפות]] - חום של [[נפש הבהמית]]. ומכיוון שנרות חנוכה מדליקים בחוץ, במקום ששולטת החמה דקליפה, לכן ההדלקה היא דווקא משתשקע חמה זו, בניגוד לנרות המנורה אותה הדליקו בפנים ההיכל, היכן שהאירה ושלטה חמה דקדושה - "שמש הוי"ה"{{הערה|על פי תהלים פד יב וראה תניא שער היחוד והאמונה פרק ד.}} לכן אדרבה הדליקו מבעוד יום - שבעה שחמה זו האירה.{{הערה|1=ראה מאמר: [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31675&st=&pgnum=172 "ואתה ברחמיך הרבים" תרפ"ו] ששקיעת חמה דקליפה היא על יד חמה דקדושה, ורק לאחר מכן מדליקים להאיר את החושך (נראה כחיבור ב' הביאורים).}}{{הבהרה|מאמרים אחרים משמע שנרות חנוכה "פועלים" שקיעת חמה דלעו"ז, באוה"ת משמע כדלעיל.}}
:ה) שקיעת החמה עניינה זמן הגלות שנקראת לילה וחושך (שעיקר הירידה והחיסרון הוא החיסרון בהארת אור שמש האצילות בספירת המלכות ועל ידה חסרון הגילוי בבי"ע והוא התחיל לאחרי חורבן [[בית המקדש]]){{הערה|1=סוף [[המשך]] "מצה זו תר"ם" ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16014&st=&pgnum=271 ספר המאמרים תר"מ עמוד רסב]).}}, וסיבת הגלות היא החושך הרוחני "מפני חטאנו גלינו מארצנו"{{הערה|נוסח [[תפילת מוסף]] של [[יום טוב]].}} היפך העניין של "נר מצווה ותורה אור" ונרות חנוכה בכוחם להאיר חשכת הגלות שהרי הנס עצמו נעשה בגלות יוון{{הערה|שם=זאת חנוכה לח}}{{הערה|1=באופן דומה מבואר שחמה קאי על הירידה של שמש הוי' שבחכמה שירדה ונטמאה (טמאו כל השמנים) ועסקו בעיקר ב[[חכמות חיצוניות]] ונצרכו להאיר חושך זה (המשך "[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16014&st=&pgnum=257 מצה זו" תר"ם פרק נט]).}}.
:ביאורים נוספים ישנם המקשרים את זמן ההדלקה לדרגת הגילוי הנמשך על ידי הנרות, שמקור ההמשכה היא מ[[פנימיות עתיק]] שעתיד להתגלות ב[[ביאת המשיח]], שלכן מספר הנרות הוא שמונה (כדלהלן).
*תורה בקו השמאל גבורה כך גם נר חנוכה משמאל הפתח.
*תורה עניינה המשכה מלמעלה למטה, וכן גם נר חנוכה עניינה גילוי והמשכת אור מלמעלה למטה.
*תורה נמשכת עד למקום החושך ממש, שלכן בניגוד למצוות שהם רק ב[[היתר|דברים המותרים]], התורה עוסקת בשקר ו[[איסור|בדברים האסורים]] ממש ומבררת אותם, להיותה המשכת אור מלמעלה למטה ממקור גבוה ביותר כן יורדת למטה יותר לברר. כמו כן נר חנוכה יורדת להאיר במקום החושך ברשות הרבים לברר בחוץ ב[[שלש קליפות הטמאות]].
*על ידי הידור במצוות נר חנוכה זוכים לתורה{{הערה|"הרגיל בנר הווין ליה בנים תלמידי חכמים"(שבת כג, ב וברש"י שם).}} וטעם הדבר הוא{{הערה|לקוטי שיחות חלק ה עמוד 225 הערה 23.}}, לפי שבנר חנוכה מעלה נוספת על ההמשכה של תורה, שהרי ההמשכה של תורה היא לא בדווקא במקום החושך, אלא "גם" במקום החושך, משאין כן נר חנוכה דווקא במקום החושך, וזה מורה על המשכה נעלית יותר{{הערה|1=המשך [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16014&st=&pgnum=261 "מצה זו" תר"ם סוף פרק ס].}}.
====פנימיות התורה====
{{להשלים}}
===מצוות לא תעשה===
[[מצוות לא תעשה]] ממשיכות אור נעלה מאוד לברר את שלש קליפות קליפות הטמאות{{הערה|תורה אור נב, ד. לקוטי תורה פקודי ו, ד. ועוד}}. ובזה נר חנוכה דומה למצוות אלו יותר משאר [[מצוות עשה]] שעניינה להאיר בחוץ. (ומעלה זו היא אפילו ביחס לשאר מצוות דרבנן שכולם עניינם דחיית הרע שהם גדרים וסייגים אלא שבנר חנוכה הוא בגדר המצווה עצמה) אלא שמאידך גיסא אופן הבירור של מצוות לא תעשה הוא על ידי דחייה, משאין כן אופן הבירור שעל ידי חנוכה הוא בדוגמת מצוות עשה שהוא על ידי הארה ובפרט זה הרי היא כתורה.{{הערה|שם=לקו"ש ה|לקוטי שיחות חלק ה עמוד 224 ואילך.}}
===נרות המקדש===
בניגוד לנרות המקדש שהמשיכו [[אור פנימי]] ההמשכה שעל ידי נרות חנוכה ממשיכים [[אור מקיף]], ומטעם זה נרות המקדש הם [[שבעה]] כנגד [[שבעה רועים]] שה[[רועה]] עניינו המשכה פנימית ונרות חנוכה הם שמונה כנגד [[שמונה נסיכי אדם]] שההמשכה שעל ידם היא המשכת המיף כ[[מלך]] ששיכותו לעם הוא באופן מקיף.
 
ומסיבה זו נרות המנורה אינם מאירים ב[[גלות]] היות וירידת הגלות איננה [[כלי]] לקבל באופן פנימי את האור, אמנם את האור של חנוכה להיותה אור מקיף שאינה מאירה בכלי, אינה בטילה ומאירה גם בזמן הגלות.
 
ומצד זה יש גם חילוק במעלת ההמשכה, ההמשכה שעל ידי נר חנוכה אם כי היא מדרגה נעלית יותר, היא מ[[חיצוניות]] המדריגה. משאין כן ההמשכה שבנרות המנורה להיותה המשכה פנימית אף שהיא המשכה מדרגה נמוכה יותר, היא מפנימיות המדריגה.{{הערה|תורה אור לג, ג ואילך.}}
===נרות שבת===
{{להשלים}}
===חג הסוכות===
{{להשלים}}
===מצוות מזוזה===
{{להשלים}}
==ראו גם==
*[[חנוכיה]]
 
==לקריאה נוספת==
*מאיר ערד, '''סודו של נר החנוכה''', פנימיות גליון 91, כסלו תשע"ח
==קישורים חיצוניים==
* הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=897&cat=9&haoro=3 הדלקת נר חנוכה במקומות ציבוריים בברכה]
;וידאו
* '''[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=4343 הדלקת נר ראשון של חנוכה אצל הרבי - תשנ"ב]''' {{וידפו}}
* הרב [[זלמן נוטיק]], [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=85355 על ההבדלים בין מנורת המקדש לחנוכיה ● וידאו] {{אינפו}}