פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,093 בתים ,  20:21, 25 באפריל 2010
איחוד
{{לעריכה}}
'''דומם צומח חי מדבר''' (ר"ת: '''דצח"מ''') הם ארבע דרגות כלליות בנבראים. שכללות הנבראים בעולמות מתחלקים לארבע דרגות אלו, הן בנבראים הגשמיים, והן ברוחניות.
==הדרגות==
===דומם===
דומם מתייחס לכל החפצים הקיימים בעולם שהינם דוממים.
ב[[תורת החסידות]] מבואר מעלת הדומם בכך שלפי הכלל הידוע שכל הגבוה יותר נופל נמוך יותר, ממילא הדומם, שהוא הדרגה הכי נמוכה, שורשו גבוה עוד יותר מהמדבר, לכן הצומח, חי, ומדבר ניזונים מהדומם.
[[עולם העשיה]] נקרא בשם דומם, שגם החיות הרוחנית של עולם העשיה נקרא בשם גשמיות מאחר שהוא כח להחיות את הגשמיות, וכמאמר חז"ל: "אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה", ולכן גם הכח הרוחני של עולם העשיה בכללו נקרא בשם דומם.
===צומח===
צומח מתייחס לכל הצומח הקיים בעולם. מין הצומח הוא כנגד [[עולם היצירה]].
===חי===
חי מתייחס לכל היצורים החיים הקיימים בעולם, שאינם מדברים בשפת בני האדם (חיות, בהמות ועופות). המין החי הוא כנגד [[עולם הבריאה]].
===מדבר===
מְדַבֵּר מתייחס לכלל המין האנושי. מעלת מין המדבר על מין החי הוא שהולך בקומה זקופה, היינו שהראש (מוחין) הוא למעלה מהלב (מידות), ולכן אצלו שייך ענין של "מוח שליט על הלב", מה שאין כן בבהמה שהמוחין כפופים למידות.
 
כמו כן מפני שהאדם הולך בקומה זקופה, ביכולתו לראות את השמים, היינו להבין ולהרגיש את מעלת הרוחניות על הגשמיות.
 
מעלתו של המדבר - האדם, נגזרת גם משמו - מלשון "אדמה לעליון", היינו שהאדם דומה ומשתלשל מבחינת אדם העליון, ומעלתו ושלימותו האמיתית היא בהתכללות והתבטלות לאלוקות.
 
בתורת החסידות מובא עוד סוג במין המדבר והוא ה[[יהודי]] השונה מכלל המין המדבר בכך שיש לו [[נשמה אלוקית]].
==ארבעה דרגות==
מבואר כי ארבע דרגות אלו נחלקות זו מזו בדרגת החיות שבהם. שהחיות בדומם היא המועטת ביותר, ובצומח החיות היא רבה יותר, ויותר מזה בחי, ויותר מזה במדבר.
דרגת ה[[חי]] היא כנגד ספירת ה[[בינה]].
 
==דרגה החמישית==
בתורת החסידות אנו מוצאים מין נוסף - [[יהודי]].
 
==ראו גם==
*[[דומם]]
*[[צומח]]
*[[חי]]
*[[מדבר]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]