פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 841 בתים ,  21:53, 2 באוקטובר 2021
מ
ויקיזציה
'''גוף ''' הוא החלק הגשמי של האדם , שבו שוכנת הנשמה ה[[נשמה]] בהיותה בעולם הזה הגשמיה[[גשמי]].
הבחירה ביהודי ב[[יהודי]] היא דוקא מצד הגוף, שהרי על הנשמה ה[[נשמה]] לא נופל לשון בחירה, שהרי [[אין ערוך ]] בין נשמתו של היהודי לנשמתו של הגויה[[גוי]]. ודווקא מצד הגוף שבו אין חילוק בין יהודי לגוי הוא בחירת העצמות.
בניגוד לתורת המוסר שדוגלת בשבירת הגוף על ידי סיגופים ותעניותלא זאת בלבד, הרי תורת החסידות מסבירה שיש לרתום אלא שכאשר הקב"ה משפיע את חיות הגוף לצרכי עבודת ה', וכלשון הרמב"ם "היות הגוף בריא ושלם מדרכי ד' לגופו של יהודי הוא" (הל' דעות ד, א). וכביאור הבעש"ט על הפסוק "כי תראה חמור שנאך רבץ תחת משאו וחדלת מעזב משפיע לו עזב תעזב עמו" (שמות כגזאת באהבה ורצון בחינת [[פנים]], ה), שפירושו: כי תראה את חומריות הגוף בניגוד לגופם של אומות העולם{{הערה|[[אגרת הקודש - שהוא שונא שלך, ותחשוב שצריך אתה לשוברו, עליך לדעת שצריך לעזב עימו, דווקא עם הגוףסימן כ"ב]]}}.
אמנםמפתגמי רבינו הזקן: מען האט גאר קיין השגה ניט, בתורת החסידות מבואר היטב שהגוף הוא משכא דחויאווי עס איז טייער בא השי"ת דער גוף פון א אידען (= אין שום השגה, וחיותו היא מנפש הבהמית שבגוף (עד כמה יקר אצל הבינוניהשם יתברך גופו של היהודי){{הערה|היום יום לערב ראש השנה}}.==שיטת החסידות בענין זיכוך הגוף==בניגוד ל[[תורת המוסר]] שדוגלת בשבירת הגוף על ידי סיגופים ותעניות, מה שאין כן אצל הצדיקיםהרי [[תורת החסידות]] מסבירה שיש לרתום את הגוף לצרכי עבודת ה', שאצלם וכלשון [[הרמב"ם]] "היות הגוף בריא ושלם מדרכי ד' הוא בבחינת זר אצלו"{{הערה|1=הל' דעות ד, וכמאמר הלל כשהיה הולך לבית המרחץ היה נוהג לומר שהוא הולך לגמול חסד עם העלובה)א.}}. וכביאור [[הבעש"ט]] על הפסוק "כי תראה [[חמור]] שנאך רבץ תחת משאו וחדלת מעזב לו עזב תעזב עמו"{{הערה|1=שמות כג, ויתרה מזו שהוא מפריע בעבודת ה' מצד גסותו וחומריותו. אולם דרכי שבירת הגוךף בדרך חסידות חב"ד}}, שפירושו: כי תראה את חומריות הגוף - שהוא שונא שלך, ותחשוב שצריך אתה לשוברו, עליך לדעת שצריך לעזב עימו, היא דוקא בהתבוננות רוחנית בשפלות האדם ורוע מעשיו ולא בשבירה גשמית של דווקא עם הגוף.
אמנם, ב[[תורת החסידות]] מבואר היטב שהגוף הוא [[משכא דחויא]], וחיותו היא מ[[נפש הבהמית]] שבגוף (אצל ה[[בינוני]], מה שאין כן אצל הצדיקים, שאצלם הגוף הוא בבחינת זר אצלו, וכמאמר הלל כשהיה הולך לבית המרחץ היה נוהג לומר שהוא הולך לגמול חסד עם העלובה), ויתרה מזו שהוא מפריע בעבודת ה' מצד גסותו וחומריותו. אולם דרכי שבירת הגוף בדרך [[חסידות חב"ד]], היא דוקא ב[[התבוננות]] רוחנית בשפלות האדם ורוע מעשיו ולא בשבירה גשמית של הגוף. הגוף שורשו באלוקות מבחינת פני [[אדם שבמרכבה]] שב[[מרכבה]].{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:האדם וגופו]]
185

עריכות