פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,750 בתים ,  4 אפריל
[[קובץ:איסר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|איסר ברונזה מהשנה הראשונה למרד בר כוכבא, עץ דקל. הכיתובת - אלעזר הכהן, יש המזהים אותו כאלעזר המודעי, דוד של בן-כוזיבא]][[קובץ:בן כוזיבא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מטבע מרד בר כוכבא. בחזית: הדעות חלוקות, יש הטוענים שמדובר בבית המקדש, ויש האומרים שמדובר ב[[שולחן הפנים]]]]'''בר בן כוזיבא''' היה השם שנתן ה[[תנא]] [[רבי עקיבא ]] לבר כוכבא, שעליו אמר רבי עקיבא עצמו בתחילה כי "דין הוא [[מלך המשיח|מלכא משיחא]]".<REF> {{הערה|1= ירושלמי תענית פ"ד ה"ה.</REF> }}. (=זה הוא מלך המשיח). על פי [[תורת החסידות]] ההסבר לכך הוא כי אכן , שאכן רבי עקיבא היה מוכן לכך לפי דרגתו, והיה ראוי ל[[ביאת משיח]], אם כי אך אנשי הדור לא היה ראוי היו ראויים לכך.<REF>{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19850&hilite=fb27159d-b1ac-4080-b117-daf6727dc7ce&st=%D7%91%D7%A8+%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%91%D7%90&pgnum=182 183 תורת מנחם [[תשי"ג ח"א ]] חלק ב' עמ' 156 157 (182183)]</REF>}}.
==חייו ופועלו=={{פסקה חסרה}}== הורגיו ==יש אומרים כי ישראל הרגו את [[בר כוזיבא]]{{הערה|1=בבלי סנהדרין דף צג ע"ב,<REF>וראה [http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=2c58b967-e96e-4daf-a932-7117f257db6c ראב"ד הלכות מלכים ומלחמותיהם פרק יא הלכה ג.]</REF> }}, מכיון שלא היה לו את הסימן של [[מורח ודאין]], והתברר שלא היה משיח. ויש יש אומרים כי הגוים הרגוהו, ועל ידי סה זה התברר שאינו משיח.<REF>{{הערה|1=רמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם פרק יא הלכה ג.</REF>}}. ויש אומרים כי הגוים הרגוהו, '''אחרי ''' שרפו (=נחלשו) ידיהם של ישראל כשראו כי הוא אינו מלך המשיח.<REF>{{הערה|1=רדב"ז שם.</REF>אם כי }}. אמנם, לאור ביאורו של [[הרבי מבאר שלכל הראשונים הגוים הרגוהו]], אם כי חכמים פסקו שיש לו דין רודף מכיון שאינו שב[[ימות המשיח]] יהיו [[מלך שתי תקופות בימות המשיח|שתי תקופות]](תקופה ראשונה בה "עולם כמנהגו נוהג", ותקופה שנייה בה יהיו כל היעודים הגשמיים שיש בהם משום שינוי מנהגו של עולם), מבאר הרבי, כי מחלוקת הראשונים אינה בדבר זהותו של ההורג את בן כוזיבא, אלא לדעת כולם בפועל ממש הגויים הרגוהו. המחלוקת היא, שלדעת הראב"ד מתחילת ימות המשיח יש שינוי מנהגו של עולם, ואם כן, כיון שבן כוזיבא אינו ' שהרי אינו מורח וודאין,<REF>ודאין' - יש לו דין רודף{{הערה|1=רודף הינו אדם הרודף אחר חבירו להרגו, שמותר להרגו כדי להציל את הנרדף.</REF> שהרי }}. והוא מסכן הוא את בני ישראל במלחמתו, וזה נחשב כאילו חכמים הרגוהו, כי בפסיקתם שהוא חייב למות - הוא נחשב כבר למת (אלא שבפועל הגויים הרגוהו).<REF>ולדעת הרמב"ם שבתחילת ימות המשיח לא יהיה שינוי מנהגו של עולם, ממילא, בכך שבן כוזיבא לא היה מורח ודאין (שזהו ענין של שינוי מנהגו של עולם) - אין בכך כדי לפסוק שהוא אינו המשיח, והוא לא התחייב מיתה, והורגיו - גם מהבחינה ההלכתית - היו הגויים בלבד{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15943&hilite=7baf5ae5-c18f-4771-ad42-5b94262cc8ce&st=%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%97+%D7%95%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9F&pgnum=214 לקוטי שיחות חלק כ"זע' 200 הערה 69]</REF>}}.
היו לו את הסמינים שכותב [[הרמב"ם]] שצריך להיות ל[[מלך המשיח]], אך לא גאל את ישראל בפועל.== סימני משיח ==
על הסיבה מדוע במענה לשאלה כיצד האמין רבי עקיבא במשיחיותו של בן כוזיבא, והרי לא גאל את היו לו הסימנים שמונה הרמב"ם: יקום מלך מבית דוד הוגה בתורה ומצוות וכו' ויכוף כל ישראל, ישנה מחלוקת בין הראשונים. יש הסוברים שזה היה בגלל עונותיו, ויש הסוברים מכיוון שהדור לא היה ראוי לכך, ו[[וכו' ויבנה מקדש כו' – השיב הרבי בשנת תשל"ב{{הערה|אגרות-קודש כרך כז עמ' שב}}: {{ציטוטון|דעת רבי עקיבא בנוגע בן כוזיבא המלך – אינה סותרת מה שכתב הרמב"ם]] פוסק כדעה השניההלכות מלכים סוף פרק יא – כי היה קא-סלקא-דעתך דרבי עקיבא שזוהי תחלת תקופת הגילוי שלו}}.
בתחילה היו לו את הסימנים שכותב [[הרמב"ם]] שצריך להיות ל[[מלך המשיח]], אך בסופו של דבר הוא לא גאל את ישראל בפועל. על הסיבה מדוע לא גאל את ישראל, ישנה מחלוקת בין הראשונים. יש הסוברים שזה היה בגלל עוונות, ויש הסוברים מכיוון שהדור לא היה ראוי לכך, ו[[הרמב"ם]] פוסק כדעה השניה "והרי ככל מלכי בית דוד הכשרים שמתו". לשאלה מדוע [[הקב"ה]] גרם למצב כזה שיהיה [[בחזקת משיח]] אך לא יהיה הגואל בפועל, כותב הרמב"ם<REF> {{הערה|1= בפ"י מהלכות מלכים, (לפני הצנזורה).</REF> }} שהיה ניסיון לעמוד בו הרבים. {{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
 [[קטגוריה:גאולה ומשיחמלך המשיח]]
4,555

עריכות