פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
{{דמות| שם = ר' בנימין רבינוביץ| כינוי = ר' בנימין קלעצקער| תאריך לידה = לערך [[תק"כ]]–[[תק"ל]]| מקום לידה = קלצק, האיחוד הפולני–ליטאי| תאריך פטירה = [[כ"ג סיוון]] [[תקצ"ח]]| מקום פטירה = [[שקלוב]], [[האימפריה הרוסית]]| מקום קבורה = שקלוב, [[בלארוס]]| מדינה = [[האימפריה הרוסית]]| מקום מגורים = שקלוב|שנות הפעילות = ?–[[תקצ"ח]]| השתייכות = [[חסידות חב"ד]]| תחומי עיסוק = [[סוחר]]| רבותיו = [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]]| תלמידיו = ר' [[זלמן זעזמער]]| בני דורו = ר' [[פנחס רייזס]], ר' [[שלמה פריידס]]| חיבוריו = [[אגרת הויכוח והשלום]] (מיוחס)| אב = ר' משה אייזנשטאדט| אם = פינקל}}רבי '''בנימין רבינוביץ' מקְלֶצְק''' (מכונה ב[[יידיש]]: '''בנימין קלֶצקֶרקלעצקער'''), היה מחסידי העיר ו'''מ[[שקלוב]], ''' (נפטר ב[[כ"ג בסיוון]] [[משכילתקצ"ח]] עצום וגאון ב) היה [[חסידותחסיד חב"ד]], מגדולי מה[[חסידמקושר]]יו ומקושריו של ים ל[[אדמו"ר הזקן]], ו[[אדמו"ר האמצעי]], [[תלמיד חכם]], [[עשיר]] ו[[אדמושדהצמח צדק]]. עבור [[דמי מעמד]] שהתגורר בשקלוב, עסק לפרנסתו עסק במסחר בעצים ובעורות והיה עצים ונזכר ב[[עשירותסיפורי חסידים|עשירסיפורים]] רבים שסופרו על ידי [[רבותינו נשיאינו]] ו[[חסידים]]. נודע בפרט בהתעמקותו ב[[תורת החסידות]] מופלגגם בעת שהתעסק במסחר.
כונה הכינוי "קלעצקער " הוא, ככל הנראה, על שם מקום מוצאו ב[[מהעיר קלצק]] ויש אומרים על שם עיסוקו במסחר , ולא מפני מסחרו בקורות עצים (– "קלעצער ב[[אידיש]])" ביידיש{{הערה|"מטה בנימין", עמ' תשח ואילך ובהע' 24.}}.
==תולדות חיים=={{להשלים}}[[הרבי]] סיפר על ביאר בלקוטי שיחות את הסיפור הידוע אודות גודל מעלתו, למרות עיסוקו במסחר. פעם שפעם עשה חשבון מכל כספיו והכנסותיו וכשהגיע לסיום הרשימה, רשם: לכתיבת ה"סך הכל - " רשם "[[אין עוד מלבדו]]". וביאר הרבי שענין ה"אין עוד מלבדו" היה חדור בכל מציאותו ובכל עניניו, ולכן בשעה שהגיע לה"סך הכל" בעניני '''מסחרו''' - כתב את האמת ש"אין עוד מלבדו". והחידוש בזה, שגם בענייני המסחר עצמם, בהם ראה את האין עוד מלבדו{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1kpjEAEKVcxU8bki-TRIJ4qNNoGEaMr_w/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק ל"ד עמ' 112.]}}.
בהזדמנות אחרת כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור (מה המקור?) {{מקור}} ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה ל[[גילוי אליהו]]. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' בנימין, הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי מה[[גילוי אליהו ]] של תלמידך.
מסופר עליו {{הערה|ספר השיחות - תורת שלום ע' 6.}}, שבעמדו פעם בנמל של העיר [[ריגא ]] ליד רפסודות העצים שאותם עמד להשיט - שקע ב[[התבוננות]] בחסידות משך חמש שעות רצופות. כאשר הביעו לאחר מכן פליאה באזניו על כך, הגיב: מה הפלא? בעיני פליאה גדולה היא העובדה שאומרים "אחד" בעת קריאת-שמע וחושבים אז על העצים בנמל ריגא?!
אודות כח ההתעמקות שלו מסופר ברשימות {{הערה|רשימת היומן תרצ"ב, ע' רמד.}}, שפﬠם, ביום השוק, בהלכו מבית הכנסת ﬠם ה[[טלית]] ותפיליןו[[תפילין]], התﬠמק במחשבתו, הניח ה[[טלית]] הטלית ותפילין ﬠל עגלה אחת שﬠמדח שﬠמדה בשוק, ובﬠמדו, הרים רגלו על ציר גלגל העגלה, והתﬠמק במחשבתו. בעל העגלה, גמר ﬠסקיו ונסﬠ בﬠגלה, ור' בנימין קלעצקﬠר נשאר, עומד בשוק, ורגלו (שהרימה ﬠל ציר גלגל הﬠגלה) באויר. אחר כך הורידה, אבל לא הרגיש מאומה. ורק כשהגיﬠ זמן תפלת תפילת המנחה נתﬠורר ממחשבתו.ומסיים הרבי, תא חזי ﬠר היכן כחה של [[יראת שמים]] - שאף שהי' שהיה שקוﬠ במחשבתו ﬠד שלא הרגיש שנסﬠה הﬠגלה שﬠלי' היתה שﬠליה הייתה מונחת רגלו, מ"ממכל-מקום, זמנה של תפלה תפילה הרגיש, וזה ﬠרררו ﬠוררו מהתﬠמקותו.
נפטר [[כבעת שביקר רבי שלמה מקרלין את אדמו"ג סיון]] [[תקצר הזקן בליאזנא, כאשר נסע לדרכו - ציווה אדמו"ר הזקן לשלושה אברכים מתלמידיו ללוות את רבי שלמה עד סמוך לוויטבסק, מקום שם יבואו חסידים מוויטבסק לקבל פניו. אחד האברכים היה ר' בנימין קלעצקער, ורבי שלמה רצה מאד שר' בנימין יהיה תלמידו, ודיבר עימו על כך, ובנסיעתו עימו הראה לו מופת. בהגיעם למקום הנועד, כשהאברכים נכנסו לרבי שלמה לקבל ממנו ברכת הפרידה, עיכב רבי שלמה את ר' בנימין ודיבר על ליבו שייסע עימו, והוא ירוממהו במעלות הקודש שיהיה משכמו ולמעלה גבוה מכול. ר' בנימין ענה לו בשפה הפולנית: "פאן טא פאן, נא ניע מאי, חלאפעץ טא חלאפעץ, נא נייע טוואי" (= האדון (=כוונתו לר' שלמה) הוא אדון, אבל לא שלי, והנער (= כוונתו לעצמו) הוא נער אבל לא שלך). (את הטעם לכך שר' בנימין דיבר בפולנית לר' שלמה, כותב הרבי הריי"צ: "כי אוהב היה הרה"צ הרה"ק רבי שלמה נ"ע לדבר לפעמים בלשון פולני, והטעם בוודאי כמבואר בדא]]דעל ידי דיבור קדוש מבררים האותיות, והרה"צ הרה"ק רבי שלמה נ"ע כל דרכיו בקודש הקודשים"). {{הערה|הרב ע(אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק ב, עמ' תשיטשסט-שע).}}
ר' בנימין נחשב בעיקר לחסיד של [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|{{היברובוקס|'''[[תורת מנחם – רשימת היומן]]'''|עמ' רמד|58881||עמוד=290|ללא}}.}}.
 
נפטר [[כ"ג סיון]] [[תקצ"ח]]{{הערה|הרב ע' תשיט.}}.
 
== משפחתו ==
* חתנו רבי '''[[ברוך קלוצקר]]''', נכד ה[[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|בנה של [[הרבנית פריידא (בת אדמו"ר הזקן)]].}}.
* חתנו ר' '''אהרן תומרקין''', זקנו של ר' [[אהרן תומרקין]] [[רב]]ה של [[חרקוב]].
* משפחת '''קרסיק''' החסידית, הם מצאצאיו. ביניהם הרב [[יעקב ברוך קרסיק|יעקב ברוך]], [[אליעזר קרסיק|אליעזר]] ו[[יהודה לייב קרסיק]]{{הערה|[[עבד אברהם אנכי]] עמוד 35.}}.
== לקריאה נוספת ==
*'''הרב''' (תשע"ה), 'מטה בנימין: יחוסו המורחב של חסיד רבינו הזקן הנודע, ר' בנימין קלעצקר (ראבינאוויץ) זלה"ה'.
*'''Reb Binyomin Kletzker''' (ר' [[בנימין קלצקר]]) מאת הרב [[שלום דובער אבצן]] (ב[[אנגלית]])
*'''קשור לרבי למרות הכל''', רפאל בכר, ספר [[דמותו של חסיד (ספר)|דמותו של חסיד]] ע' 159-164.
*ספר '''חסידים הראשונים''' ע' 7-14.
הרב (תשע==קישורים חיצוניים==*[[שניאור זלמן ברגר]], "ה), ר'מטה בנימין: יחוסו המורחב של חסיד רבינו הזקן הנודעקלעצקער", ר' בנימין קלעצקר ''[[התמים (בית משיח)|התמים]]''', מוסף [[בית משיח (ראבינאוויץשבועון) זלה"ה|בית משיח]], [https://drive.google.com/file/d/1B4yy2PmDtMcNLqSpTDAaEVYgNsM3QJBZ/view גיליון 8]*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Wilhelm-Heller%20-%20Elul%2022%2C%205777.pdf ידעו בכל דרכיו]''' לקט התייחסות מרבותינו נשיאינו בקשר עם ר' בנימין קלצקר {{PDF}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:רבינוביץ, בנימין}}[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן]][[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי]][[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הצמח צדק]][[קטגוריה:אישים בשקלוב]]
8,073

עריכות