פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 4,218 בתים ,  14:26, 21 בנובמבר 2023
מ
←‏דרגות בבינונים: הגהה, ניסוח
{{פירוש נוסף|נוכחי=יהודי בדרגה בינונית בין [[צדיק]] לרשע|אחר=ניגון מכוון לדרגת הבינוני|ראו=[[ניגון הבינוני]]}}"'''בינוני'''" היא מעלתו של כל אדם, הנמצאת הנמצא בין דרגתו של ה[[צדיק]] לבין דרגתו של ה[[רשע]]. ענינו, הוא כלשון מאמר חז"ל "בינונים זה וזה שופטם", שיצר הטוב ויצר הרע עומדים בתוקפם, אלא שכופה את יצר הרע לעבודת ה'. משום כך, בינוני היא מדת כל אדם ב[[עבודה]], ואחריה צריך כל אדם לשאוף להגיע.
ענינו של הבינוני , הוא שכלשון חז"ל "בינונים זה וזה שופטם": שיצרו הטוב ויצרו הרע עומדים בתוקפם, אלא שכופה את יצר הרע לעבודת ה'. משום כך, בינוני היא מדת כל אדם ב[[עבודה]] ואליה צריך כל אדם לשאוף להגיע. והיינו, שה[[יצר הרע]] נמצא בתוקפו ב[[חלל השמאלי]] שב[[לב]], ואף על פי כן כופהו כל ימיו שלא לסור מלעבוד את ה', ולא נותן לו שליטה אפילו רגע לרגע אחד. הבינוני לא עבר עבירה מימיו ולא יעבור עבירה.
ל[[ספר התניא]] קרא [[אדמו"ר הזקן]] "ספר של בינונים". בספר ישנה הדרכה ברורה לכל אחד מהי העבודה הנדרשת להגיע למדריגת הבינוני.
==ענינו==
מדרגת הבינוני היא המדרגה האמצעית בין מדרגתו של ה[[רשע]] ומדרגתו של ה[[צדיק]]. ענינו של ה[[רשע]] הוא שהטוב שבזה אשר הפך את [[נפש האלוקית]] שבמוחו ובחלל הימני שבלבו כפוף ובטל לגבי הרע מהקליפה שב[[חלל השמאליבהמית|נפשו הבהמית]]. וענינו של הצדיק שרצונותיה ותאוותיה תהינה לטוב ולקדושה; לעומתו הרשע הוא שהטוב שבזה אשר [[נפש האלוקיתאלקית|נפשו האלקית]] גבר כ"כ על נפשו הבהמית עד שאין רצונותיה החומריים נרגשים בו כלל. ומעלתו של הבינוני היא בין שני נמצאת בהעלם מסויים והצד הרע שבו גובר עליו - בזה ישנם דרגות אלו, ש"בינונים זה וזה שופטן"רבות, והמדרגה הנעלית היא '''שיכול להיות''' שיעבור עבירה.
מעלה זו מדרגת הבינוני היא מעלתו האמצע בין שני אלו: מצד אחד יש לו את ה[[נפש הבהמית]] ויצרו הרע אשר הם עומדים בתוקפם וגבורתם ומנסים להפילו כל הזמן ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה; ומצד שני הוא לעולם אינו נופל ואין אצלו כל רושם של כל עבירה ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה, ואפילו לא ביטול תורה{{הערה|שעליה אמרו רז"ל כי אין אדםניצל ממנה בכל יום, שלכן נאמר כיון שאם כן הרי אומרת ע"משביעים אותו תהי צדיק ואל תהי רשעכ התורה ש", שאין כל אדם זוכה להיות צדיק, ואין ברשותו הבחירה כי דבר הוי' בזה, אלא שמשביעים אותו שנית "אל תהי רעוגו' הכרת תכרת וגו'", שבזה הרשות נתונה לכל אדם לכבוש את יצרו ולא להיות וממילא לא שייך שיש לו כרת שאז הרי הוא רשע אפילו שעה אחת.}}.
ענינו הוא שמעלה זו היא מעלתו של כל אדם, שלכן נאמר "משביעים אותו תהי [[היצר הרע]] עומד בתוקפו ב[[חלל השמאלי]] שב[[לבצדיק]]ואל תהי רשע", שאפילו שאין כל אדם זוכה להיות צדיק, ואף על פי כן כופו ליצר הרעכיון שאין ברשותו הבחירה בזה; מכל מקום משביעים אותו גם "אל תהי רשע", לעבוד שבזה הרשות נתונה לכל אדם לכבוש את ה' כל ימיו בשלושת לבושי הנפש, בתורה ובמצוותיצרו ולא להיות רשע אפילו שעה אחת.
בינוני זה הוא בשם העצם ולא בשם המושאל{{הערה|בינוני בשם המושאל הוא זה שזכויותיו ועוונותיו שקולים זה כנגד זה.}}.
מדרגת הבינוני היא מדרגת כל אחד, ואליה כל אחד צריך לשאוף. גם מי שעבר עבירה, יכול כמובן לחזור בתשובה ולהגיע למדריגת הבינוני{{הערה|כיון שדרגה זו היא "מצב" שבו לא עבר עבירה מעולם ולא יעבור לעולם, ולא שבפועל לא עבר.}}.
==עבודתו==
בבינוני יש מעלה וחיסרון, החיסרון שבו שאינו במעלת ומדריגת הצדיק אשר ביער הרע מקרבו - חלקו או כולו, ואילו הבינוני - הרע שבו בתקפו כתולדתו.
אבל לעומת זה מעלת הבינוני גדולה ביותר, שאף שהרע שבקרבו בתקפו, הריהו נלחם ב[[מסירות נפש]] ברע, ועובד את ה' בניגוד לרצונותיו הבהמיים, בשלושת ה[[לבושים]]: מעשה דיבור ומחשבה ו[[מחשבה]] כרצון ה', ולא עוד, אלא שהוא מקיים בשלמות את מאמר חז"ל"איזהו גיבור? הכובש את יצרו". ==דרגות בבינונים=====בכללות יש בבינונים שלוש דרגות{{הערה|שכללותן מבוארת [[ליקוטי אמרים - פרק י"ג|בפרק יג]] בתניא, ועוד כמה פרטים בזה בסוף [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ד|פרק לד]] ובשיחתו של הרבי המבארת את החילוק בין אגרת התשובה פרק י' לפרק י"א}}:=== בדרגה הנמוכה: אהבת ה' בוערת בליבו ומבטלת את הרע רק בשעת התפילה (ושאר היום הרע מתאווה תאוות, ורק בפועל אינו נכשל בעבירה). בדרגה עליונה יותר: בינוני שלומד תורה מתוך אהבה ויראה כל היום (ולכן הרע בטל כל היום). בדרגה העליונה ביותר: דבקותו בהשם היא כמי שמתפלל כל היום (אהבת ה' בוערת בו כשאינו מתפלל כבשעת התפילה. אבל צדיק הוא לא - כי יצר הרע רק כפוף ולא גורש והתבער).{{ערך מורחב|ערך=[[ליקוטי אמרים - פרק י"ג|תניא פרק י"ג]]}}  ===500 מדריגות===בשתי הזדמנויות אמר אדמו"ר הזקן על עצמו שהוא בינוני, ובכל פעם ענה תשובה אחרת: פעם אחת אמר זאת לר' מרדכי ליפלער{{הערה|לקוטי ספורים מאת הרב חיים מרדכי פערלוב מהדורת ירושלים תשס"ב ע' קיט}}, ולתמיהתו של האחרון ענה אדמו"ר הזקן שבבינוני יש מדרגות רבות (ובגרסה אחת ענה לו ש"בינוני הוא עולם שלם"). בפעם אחרת אמר זאת לר' יקותיאל ליפלער{{הערה|שם=בית רבי|בית רבי ע' עד והערה ג.}}, ולתמיהתו של האחרון ענה אדמו"ר הזקן שבבינוני יש 500 מדריגות. ומעירים על זה ב'בית רבי'{{הערה|שם=בית רבי}}, שלמעשה אין חילוק בין התשובות, כי עניינו הכללי של בינוני היא דרגת עולם היצירה, ועולם היצירה (כמו כל שאר העולמות) כלול מחב"ד חג"ת נה"י, ובפרטות הוא 'מהלך ת"ק שנה' (יש בו ת"ק מדריגות).
==ספרם של בינונים==
==בינונים ידועים==
*ר' [[נחמיה מדוברובנה]]*ר' [[יעקב מרדכי בזפלוב]]
*ר' [[יצחק הורביץ]] (איצ'ה דער מתמיד)
 
*ר' [[ניסן נמנוב]]
 
*ר' [[ישראל נח בליניצקי]] (לעיתים)
* ר' [[זאב וולף ברונשטיין (צ'רקאס)]]
* ר' [[אריה לייב שיינין]]
* ר' [[יהושע ליין]]
* ר' [[דוד קיבמן|דוד האראדאקער]]
==ראו עודגם==
*[[אתכפייא]]
*[[אתהפכא]]
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2018/1/11/035661169178.html מי הוא ה'בינוני'?!...]''', בתוך [[שבועון בית משיח]] פרשת וארא תשע"ח
* {{קישור חבד און ליין|108747|חשיפה: האם אישה יכולה להגיע למדריגת בינוני? • מאמר||כ"ה טבת תשע"ח}}
*יחזקאל סופר, '''[https://toratchabad.com/%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9A-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%A2%D7%9C-%D7%A4%D7%99-%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%95 חנוך לבינוני על פי דרכו]''', האם אכן זו דרישה ריאלית להיות בינוני?, באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]]
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
{{מבט}}[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
4,410

עריכות