פתיחת התפריט הראשי

שינויים

אין תקציר עריכה
[[קובץ:כסא של אליהו עתיק.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|כיסא של אליהו הנביא ל[[ברית מילה]] מקהילת מץ מלפני כמה מאות שנים. קהילת קודש בה ישבו על מדין רבים וגדולי מהעם היהודי, בהם רבי [[יהונתן אייבשיץ]] ועוד.]][[קובץ:כסא של אליהו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תצורת סלע המכונה "כיסא אליהו" למרגלות הר [[מירון]]]]'''אליהו הנביא''', הינו [[נביא ]] מתקופת מלכי ישראל. תלמידו של [[אחיה השילוני מיוצאי מצרים]], שחי בימי 250 נביאי הבעל, והחזיר ורבו של אלישע הנביא. נודע בזכות המעמד בהר הכרמל בו החזיר את על [[עם ישראל ]] ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעללאחר ש[[עבודה זרה|עבדו]] לבעל. אליהו עלה בסערה השמימה ב[[גוף|גופו]] ולא נפטר, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקיםומאז מגיע לכל [[ברית מילה]].
ישנם דיעות<REF>רש"י ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של פילגש בגבעה.</REF> כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהןיבוא לפני [[ביאת המשיח]] על מנת לבשר על [[הגאולה האמיתית והשלימה]], אשר קינא את קנאת כדברי הנביא{{הערה|שם=מלאכי}}: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום"הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, אשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי פנחס היה משבט בנימיןוְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22]
==תולדות חיים==בימי 250 נביאי הבעל (עובדי [[עבודה זרה]]) החזיר אליהו הנביא היה מהיחידים במשך הדורותאת עם ישראל ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעל, שלא מת מעולם, אלא חי וקיים, ועלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - אלישע הנביאוכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקים.
ישנם דיעות{{הערה|[[רש"י]] ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של [[פילגש בגבעה]].}} כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן [[אהרן הכהן]], אשר קינא את קנאת ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום", אשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי אליהו היה משבט בנימין{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו].}}.
אליהו הנביא היה מהיחידים במשך הדורות, שלא מת מעולם, אלא הינו חי וקיים, אחרי שעלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - אלישע הנביא.
 
ישנה מחלוקת בקרב רבותינו, אם אליהו הנביא נכנס לגן עדן בגופו - כדעת הרמב"ן{{הערה|פרשת אחרי מות על הפסוק אשר יעשה אותם וכו'.}}, או לא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=מי+הוא+אליהו+הנביא&pgnum=2 ראה בהקדמת תנא דבי אליהו].}}.
 
==דרגתו הרוחנית==
שרשו של אליהו הוא מ[[ב"ן]] (מלכות), ולכן התעכב עיבורו שנים עשר חודשים{{הערה|מסכת יבמות דף פ' עמוד ב'. המשך תרס"ו ע' קנז.}}. בהתאם לכך, עניינו הוא [[ביטול]] חיצוני - [[אתכפייא]], ו[[בירור]] התחתון על ידי [[העלאת מיין נוקבין]] מלמטה למעלה. אמנם, בשונה משאר הנשמות ששרשם מב"נ, אליהו הנביא זיכך את גופו בתכלית והמשיך אף בו ה[[ביטול]] לאלוקות מצד מציאותו הוא, ולכן עלה בגופו השמימה{{הערה|ראה מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ג חלק א' ע' תא. שם תקס"ו חלק א' עמוד צד. מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] דרושי חתונה ח"א ע' קיג ואילך. אור התורה פרשת בחוקותי עמוד רי. שם על סידור תפילה עמוד רפ. שם ספר מלאכי עמוד תקמ"א. דרך מצוותיך איסור כניסת כהן בעל מום. המשך תרס"ו עמוד קנח ואילך. ועוד.}}{{הערה|בשונה מ[[משה רבינו]] ששרשו מ[[מ"ה]], ועניינו ביטול פנימי - [[אתהפכא]], על ידי המשכת [[מים דכורין]]. ולאידך, משה רבינו פחות המשיך את הביטול בחיצוניותו ובגופו ולכן גופו נקבר. - שם.}}.
 
אליהו הנביא קשור גם עם מידת ה[[אמת]]{{הערה|אור התורה פרשת ראה עמוד תרצח.}}, עם ספירת ה[[דעת]]{{הערה|ובזה גופא - דעת דנוקבא ([[תורת לוי יצחק]] ע' שכח. [https://drive.google.com/file/d/1_nMxhE6GdaexoPNQpPrrgw8xslvUxKGx/view ספר השיחות תשמ"ח חלק ב' עמוד 573 בשולי הגיליון.]) או דעת דגדלות (אוה"ת על ספר מלכים א' עמוד ע'. שם ברשימות על שיר השירים עמוד קסב).}}, ועם חלק ה[[רוח]] שבנשמה{{הערה|ראה ספר הגלגולים פרק יט. שער הגלגולים הקדמה לא (אות ו). ספר המאמרים תרצ"ט עמוד 207.}}.
 
==גילוי אליהו==
{{ערך מורחב|גילוי אליהו}}
גילוי אליהו הוא כינוי להתגלותו של אליהו הנביא לאחר שעלה בסערה השמיימה. בדרך כלל, משתמשים בביטוי לתאר את הופעתו לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה, אך ישנם מקרים נוספים בהם נוכח אליהו: בליל הסדר, בברית מילה, מגיע לעשות ניסים מסויימים, או לבשר בשורות טובות.
== ביאת אליהו ==
בספר מלאכי נאמר: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}{{הערה|שם=מלאכי|מלאכי ג, כג.}}.
בספר מלאכי נאמרלפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיעה הברכה המפורסמת: הנה אנכי שולח לכם "הרחמן הוא ישלח לנו את אליה אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא. והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותםזכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".
[[===זמן ביאתו===הפסוק {{ציטוטון|"הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא]] שהיה תלמידו של [[אחילפני בוא יום ה' הגדול והנורא"}}{{הערה|מלאכי ג'ה השילוני]] הסתלק בגופו לשמים, לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראלכ"ג. מכאן מגיע הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את }} מלמד כי אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות"יבוא קודם ביאת המשיח, יבשר על ביאתו ויכין את העולם להתגלותו.
==זמן ביאתו==בגמרא{{הערה|עירובין מ"ג ב.}} נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת משיח.
בגמרא <REF>ערובין מג בבמדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו. בפסיקתא רבתי{{הערה|פרשה לה.</REF> נאמר }} מובא שאליהו הנביא מגיע יום לפני ג' ימים קודם ביאת [[משיח]]ומקונן על הרי ישראל, ומבשר לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על ביאתוטובה שלום וישועה לעם ישראל.
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתובהלכות מלכים{{הערה|פרק יב, לדוגמא בפסיקתא רבתי מובא שמשיח מגיע גהלכה ב.}} כתב ה[[רמב"ם]]: {{ציטוטון|יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת [[ימות המשיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו' ימים קודם . ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראליבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראלאלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו}}.
בהלכות מלכים כתב הלשיטת [[רמב"םהרבי]]: ''יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות האין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני [[משיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם והן לפני ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלואך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו"מתי היא ביאתו העיקרית{{דרוש מקור}}.
לשיטת כאפשרות נוספת ליישב את המדרשות החלוקים מציע הרבי לאור דברי ה'סדר עולם רבא' האומר{{הערה|פרק י"ק [[אדמו"ר שליט"א]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט ז.}} שאליהו יבוא הן לפני [[הנביא נגנז {{ציטוטון|עד שיבוא מלך המשיח ונראה ונגנז שנייה ואינו נראה עד שיבוא גוג ומגוג]] והן לפני ביאת משיח}}{{הערה|מכתב כללי פרטי י' כסלו תשכ"ח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנאגרות קודש חכ"ל היא, מתי היא ביאתו העיקריתה ע' לד.}}.
הרבי מוסיף ואומר שמכיון שמשיח יכול לבוא בכל יום, לכן מגיע אליהו הנביא לטבריה בפועל ממש בכל יום ומבשר אודות ביאת המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=מטרת ביאתו15928&st=&pgnum=84&hilite= שיחת ז' תשרי תנש"א].}}.
במסכת עדויות<REF>פרק ח' משנה ז'.</REF> נאמר: ''אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו===אופן ומקום ביאתו===אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, הלכה למשה מסיניכיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות{{מקור}}, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרבוכפי שמוכח בגמרא{{הערה|עירובין מג, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . א. רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק}} שביאתו קשורה עם ענין איסור תחומין בשבת, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גוהשייך רק בגוף גשמי למטה מעשרה טפחים{{הערה|לקוטי שיחות ח"ב ע'"207.}}.
לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א<REF>אליהו יבוא ל[[http://wwwבית הדין הגדול]]{{הערה|שם=עירובין}} - נציגם של כל בני ישראל.hebrewbooksבית דין הגדול מקומו יהיה ב[[טבריה]], כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו ה[[סנהדרין]], ולשם ישובו בתחילה.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה וימות המשיח, עמ' מ' (עמ' 35)ב[[יחידות]] ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנים הראשיים]]</REF> אין מחלוקת מהם פעולותיו של אליהו, כי את כל הפעולות הנזכרות לעיל יעשה הרב [[מרדכי אליהו אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב]] והרב [[גאולהאברהם שפירא]]{{הערה|י"א באייר תשמ"ט.}}, אמר הרבי: "במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא משיח לטבריא".
בגמ===מטרת ביאתו===במסכת עדויות{{הערה|פרק ח' משנה ז'<REF>עירובין מג ב.</REF> }} נאמר שאליהו : {{ציטוטון|אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידהלטמא ולטהר לרחק ולקרב, לכן יבוא אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליהו יום אחד קודם ביאת משיחהנביא גו'.}}.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו שמשמעותו תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות כלומר שכשיבוא אליהו בביאת משיח יפשוט הוא לשיטת הרבי{{הערה|שם=שג|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק גדול מהספיקות ההלכתיותב' (ימות המשיח), כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היאעמ' (עמ' 35)]]".}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב{{ה|גאולה}}.
בגמ' ירושלמי בגמרא{{הערה|שם=עירובין|עירובין מג, ב.}} נאמר "תחית המתים לידי שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו ז"ל"יום אחד קודם ביאת משיח.
==אופן ומקום ביאתו==בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז '''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות, כלומר שכשיבוא אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמים היא]]"{{מקור}}.
ב[[תלמוד ירושלמי]] נאמר{{הערה|שקלים דף יד, ב.}} "[[תחיית המתים]] - מביאה לידי אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיותזכור לטוב".
אליהו יבוא לבי"ד הגדול<REF>ראה בגמרא שם.</REF> - נציגם של כל בני ישראל.==ראו גם==בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.ב*[[יחידות]] לרב [[מרדכי ניגון אליהוהנביא]] אמר [[הרבי]] ''במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמרתו יבוא משיח לטבריא".
==ראה גםקישורים חיצוניים==* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=385 סקירה מקיפה על אליהו הנביא]
* [http://www.chabadworld.org/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=135 ראה שק"וט בביאת אליהו לברוקלין]{{הערות שוליים}}
{{הערות שולייםתבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיחנביאים]][[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]
10,341

עריכות