פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 290 בתים ,  04:21, 29 בינואר 2010
אין תקציר עריכה
==זמן ביאתו==
בגמ' (בגמרא <REF>ערובין) מג ב.</REF> נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת [[משיח]], ומבשר על ביאתו.
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו, לדוגמא בפסיקתא רבתי מובא שמשיח מגיע ג' ימים קודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראל, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראל.
בהלכות מלכים כתב הרמב"ם: ''יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין ליבם לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו"
לשיטת כ"ק [[אדמו"ר שליט"א]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו ופשוט שאליהו יבוא הן לפני [[גוג ומגוג]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, מתי היא ביאתו העיקרית.
==מטרת ביאתו==
במסכת עדויות <REF>פרק ח' משנה ז'.</REF> נאמר: ''אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'".
לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א <REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה וימות המשיח, עמ' מ' (עמ' 35)]</REF> אין מחלוקת מהם פעולותיו של אליהו, כי את כל הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב[[גאולה]].
בגמ' <REF>עירובין מג ב.</REF> נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיח.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו שמשמעותו תשבי יתרץ קושיות ואיבעיות כלומר שכשיבוא אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היא]]".
אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות.
אליהו יבוא לבי"ד הגדול <REF>ראה בגמרא שם.</REF> - נציגם של כל בני ישראל.
בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.
ב[[יחידות]] לרב [[מרדכי אליהו]] אמר [[הרבי]] ''במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמרתו יבוא משיח לטבריא".
* [http://www.chabadworld.org/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=135 ראה שק"וט בביאת אליהו לברוקלין]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיח]]
39,916

עריכות