פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,474 בתים ,  17:16, 15 בנובמבר 2018
מ
שוחזר מעריכות של 185.24.206.34 (שיחה) לעריכה האחרונה של כתית למאור
[[קובץ:מערת אליהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מערת אליהו]][[קובץ:כסא של אליהו.jpgJPG|שמאל|ממוזער|250px|תצורת סלע המכונה "כיסא אליהו" למרגלות הר [[מירון]]]]'''אליהו הנביא''', הינו [[נביא ]] מתקופת [[מלכי ישראל]]. תלמידו של [[אחיה השילוני מיוצאי מצרים]], שחי בימי 250 נביאי הבעל, והחזיר ורבו של [[אלישע הנביא]]. נודע בזכות המעמד בהר הכרמל בו החזיר את על [[עם ישראל ]] ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעללאחר ש[[עבודה זרה|עבדו]] לבעל. אליהו עלה בסערה השמימה ב[[גוף|גופו]] ולא נפטר, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקיםומאז מגיע לכל [[ברית מילה]].
ישנם דיעות<REF>רש"י ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של פילגש בגבעה.</REF> כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהןיבוא לפני [[ביאת המשיח]] על מנת לבשר על [[הגאולה האמיתית והשלימה]], כדברי הנביא{{הערה|שם=מלאכי}}: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, אשר קינא את קנאת לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום"הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, אשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי פנחס היה משבט בנימין.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpagerוְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו]</REF>
אליהו הנביא היה מהיחידים במשך הדורות==תולדות חיים==בימי 250 נביאי הבעל, שלא מת מעולםהחזיר את עם ישראל ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעל, אלא חי וקיים, ועלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - אלישע הנביאוכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקים.
ישנה מחלוקת בקרב רבותינוישנם דיעות{{הערה|[[רש"י]] ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של פילגש בגבעה.}} כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן [[אהרן הכהן]], אשר קינא את קנאת ה' בזמרי בן סלוא, אם אליהו הנביא נכנס לגן עדן בגופו - כדעת הרמבוחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום"ן,<REF>פרשת אחרי מות על הפסוק אשר יעשה אותם וכו'בה כלולה אריכות ימים.</REF> או לא.<REF> אך יש האומרים כי פנחס היה משבט בנימין{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=מי%D7%9E%D7%99+הוא%D7%94%D7%95%D7%90+אליהו%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+הנביא%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=2 22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו]</REF>}}.
== ביאת אליהו ==הנביא היה מהיחידים במשך הדורות, שלא מת מעולם, אלא הינו חי וקיים, אחרי שעלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - [[אלישע הנביא]].
בספר מלאכי נאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליה ישנה מחלוקת בקרב רבותינו, אם אליהו הנביא לפני בוא יום הנכנס לגן עדן בגופו - כדעת הרמב"ן{{הערה|פרשת אחרי מות על הפסוק אשר יעשה אותם וכו' הגדול והנורא. והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם}}, או לא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=מי+הוא+אליהו+הנביא&pgnum=2 ראה בהקדמת תנא דבי אליהו]}}.
== ביאת אליהו הנביא שהיה תלמידו של [[אחי==בספר מלאכי נאמר: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה'ה השילוני]] הסתלק בגופו לשמיםהַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}{{הערה|שם=מלאכי|מלאכי ג, לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראלכג. מכאן מגיע הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות"}}==זמן ביאתו==
בגמרא <REF>ערובין מג ב.</REF> נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת [[ביאת משיח]], ומבשר על ביאתויבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיעה הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ===זמן ביאתו, לדוגמא בפסיקתא רבתי מובא שמשיח ===בגמרא{{הערה|שם=עירובין}} נאמר שאליהו הנביא מגיע ג' ימים קודם יום לפני ביאת משיח ומקונן על הרי ישראל, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים ומבשר על טובה שלום וישועה לעם ישראלביאתו.
בהלכות מלכים כתב ה[[רמב"ם]]: יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות ה[[במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו. בפסיקתא רבתי{{מקור}} מובא שאליהו מגיע ג' ימים קודם ביאת משיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ומקונן על הרי ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלווישועה לעם ישראל.
לשיטת כ"ק בהלכות מלכים{{הערה|פרק יב, הלכה ב.}} כתב ה[[אדמו"ר שליטרמב"אם]]: {{ציטוטון|יראה מפשוטן של דברי הנביאים, אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני שבתחילת [[ימות המשיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]] והן לפני , ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיחיבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היאשדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, מתי היא ביאתו העיקריתאלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו}}.
==מטרת לשיטת [[הרבי]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני [[גוג ומגוג]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, מתי היא ביאתוהעיקרית{{הערה|שם==שג}}.
במסכת עדויות<REF>פרק ח' משנה ז'.</REF> נאמר: אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבוהרבי מוסיף ואומר שמכיון שמשיח יכול לבוא בכל יום, הלכה למשה מסיני, שאין לכן מגיע אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע הנביא לטבריה בפועל ממש בכל יום ומבשר אודות ביאת המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks. org/pdfpager. רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גוaspx?req=15928&st=&pgnum=84&hilite= שיחת ז'תשרי תנש"א].}}.
לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה וימות המשיח, עמ' מ' (עמ' 35)]</REF> אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אופן ומקום ביאתו===אליהוהנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב[[גאולה]]כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות{{מקור}}.
בגמ'<REF>אליהו יבוא ל[[בית הדין הגדול]]{{הערה|שם=עירובין מג }} - נציגם של כל בני ישראל. בית דין הגדול מקומו יהיה ב[[טבריה]], כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו ה[[סנהדרין]], ולשם ישובו בתחילה.</REF> נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידהב[[יחידות]] ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנים הראשיים]], הרב [[מרדכי אליהו]] והרב [[אברהם שפירא]]{{הערה|י"א באייר תשמ"ט.}}, לכן אמר הרבי: "במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיחלטבריא".
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז ===מטרת ביאתו===במסכת עדויות{{הערה|פרק ח'משנה ז''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות.}} נאמר: {{ציטוטון|אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, כלומר שכשיבוא שאין אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיותבא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב וחכמים אומרים: לא לרחק ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היא]]"לקרב אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'}}.
בתלמוד ירושלמי נאמר "תחית המתים לידי לשיטת הרבי{{הערה|שם=שג|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב' (ימות המשיח), עמ' (עמ' 35)].}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו ז"ל", כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב{{ה|גאולה}}.
בגמרא{{הערה|שם==אופן ומקום ביאתו==עירובין|עירובין מג, ב.}} נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיח.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז '''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות, כלומר שכשיבוא אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוףבביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כיון שאחרת כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיותבשמיים היא]]"{{מקור}}.
אליהו יבוא לבי"ד הגדול<REF>ראה בגמרא שם.</REF> - נציגם של כל בני ישראל.בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.ב[[יחידותתלמוד ירושלמי]] לרב נאמר{{מקור}} "[[מרדכי אליהותחית המתים]] אמר [[הרבי]] במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (לידי אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא משיח לטבריא.
==קישורים חיצוניים==
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=385 סקירה מקיפה על אליהו הנביא]
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=385 סקירה מקיפה על אליהו הנביא]* [http://www.chabadworld.org/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=135 ראה שק"וט בביאת אליהו לברוקלין]{{הערות שוליים}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]][[קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיחהתגלות מלך המשיח]]