פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,254 בתים ,  17:16, 15 בנובמבר 2018
מ
שוחזר מעריכות של 185.24.206.34 (שיחה) לעריכה האחרונה של כתית למאור
[[קובץ:מערת אליהו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|מערת אליהו]][[קובץ:כסא של אליהו.JPG|שמאל|ממוזער|250px|תצורת סלע המכונה "כיסא אליהו" למרגלות הר [[מירון]]]]'''אליהו הנביא''', הינו [[נביא]] מתקופת [[מלכי ישראל]]. תלמידו של [[אחיה השילוני]] מיוצאי , ורבו של [[מצריםאלישע הנביא]], שחי בימי 250 נביאי הבעל, והחזיר . נודע בזכות המעמד בהר הכרמל בו החזיר את [[עם ישראל ]] ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעללאחר ש[[עבודה זרה|עבדו]] לבעל. אליהו עלה בסערה השמימה ב[[גוף|גופו]] ולא נפטר, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקיםומאז מגיע לכל [[ברית מילה]].
אליהו יבוא לפני [[ביאת המשיח]] על מנת לבשר על [[הגאולה האמיתית והשלימה]], כדברי הנביא{{הערה|שם=מלאכי}}: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם}}. ==תולדות חיים==בימי 250 נביאי הבעל, החזיר את עם ישראל ב[[תשובה]] על ידי האש שירדה על המזבח כאשר הקריב את קרבנו - לעומת קרבנם של נביאי הבעל, וכל העם נענה בזעקת ה' הוא האלקים. ישנם דיעות<REF>{{הערה|[[רש"י]] ורלב"ג בשמואל ב'. רד"ק במעשה של פילגש בגבעה.</REF> }} כי אליהו הוא לא אחר מאשר פנחס בן אלעזר בן [[אהרן הכהן]], אשר קינא את קנאת ה' בזמרי בן סלוא, וחי זמן רב לאחר מכן מכח ברכת השם "הנני נותן לו את בריתי שלום", אשר בה כלולה אריכות ימים. אך יש האומרים כי פנחס היה משבט בנימין.<REF>{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=%D7%9E%D7%99+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95+%D7%94%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%90&pgnum=22 ראה רשימת המקורות בהקדמת תנא דבי אליהו]</REF>}}.
אליהו הנביא היה מהיחידים במשך הדורות, שלא מת מעולם, אלא הינו חי וקיים, אחרי שעלה בגופו השמימה לעיני תלמידו המובהק - [[אלישע הנביא]].
ישנה מחלוקת בקרב רבותינו, אם אליהו הנביא נכנס לגן עדן בגופו - כדעת הרמב"ן,<REF>{{הערה|פרשת אחרי מות על הפסוק אשר יעשה אותם וכו'.</REF> }}, או לא.<REF> {{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39633&hilite=e7ec4727-0494-49e1-b81f-652f6722ad0c&st=מי+הוא+אליהו+הנביא&pgnum=2 ראה בהקדמת תנא דבי אליהו]</REF>}}.
== ביאת אליהו ==
בספר מלאכי נאמר: {{ציטוטון|הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא , לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם ה', הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם}}{{הערה|שם=מלאכי|מלאכי ג, כג.}}.
אליהו הנביא שהיה תלמידו של [[אחיה השילוני]] הסתלק בגופו לשמים, לפני [[ביאת משיח]] יבוא אליהו ויחזור שוב לבני ישראל. מכאן מגיע מגיעה הברכה המפורסמת: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".
===זמן ביאתו===בגמרא <REF>[[{{הערה|שם=עירובין]] מג ב.</REF> }} נאמר שאליהו הנביא מגיע יום לפני ביאת [[משיח]], ומבשר על ביאתו.
במדרשים שונים מובא זמנים שונים ביחס לזמן ביאתו, לדוגמא . בפסיקתא רבתי {{מקור}} מובא שמשיח שאליהו מגיע ג' ימים קודם ביאת משיח ומקונן על הרי ישראל, לאחר מכן מבשר בשלשת הימים על טובה שלום וישועה לעם ישראל.
בהלכות מלכים {{הערה|פרק יב, הלכה ב.}} כתב ה[[רמב"ם]]: {{ציטוטון|יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות ה[[משיחימות המשיח]] תהיה [[מלחמת גוג ומגוג]], ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו וגו'. ואינו בא לא לטהר הטמא ולא לטמא הטהור, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין אלא לשום שלום בעולם שנאמר והשיב לב אבות על בנים. ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת משיח יבוא אליהו וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו}}.
לשיטת כ"ק [[אדמו"ר שליט"אהרבי]], אין מחלוקת במציאות מתי יבוא אליהו, ופשוט שאליהו יבוא הן לפני [[גוג ומגוג]] והן לפני ביאת משיח, אך המחלוקת בין שתי הדעות הנ"ל היא, מתי היא ביאתו העיקרית{{הערה|שם=שג}}.
הרבי מוסיף ואומר שמכיון שמשיח יכול לבוא בכל יום, לכן מגיע אליהו הנביא לטבריה בפועל ממש בכל יום ומבשר אודות ביאת המשיח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15928&st=מטרת ביאתו&pgnum=84&hilite=במסכת עדויות<REF>פרק ח' משנה שיחת ז'תשרי תנש"א].</REF> נאמר: אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, וחכמים אומרים: לא לרחק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'}}.
לשיטת [[הרבי]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב' (ימות המשיח), עמ' (עמ' 35)]</REF> אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אופן ומקום ביאתו===אליהוהנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב[[גאולה]]כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיות{{מקור}}.
בגמ'<REF>אליהו יבוא ל[[בית הדין הגדול]]{{הערה|שם=עירובין מג }} - נציגם של כל בני ישראל. בית דין הגדול מקומו יהיה ב[[טבריה]], כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו ה[[סנהדרין]], ולשם ישובו בתחילה.</REF> נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידהב[[יחידות]] ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנים הראשיים]], הרב [[מרדכי אליהו]] והרב [[אברהם שפירא]]{{הערה|י"א באייר תשמ"ט.}}, לכן אמר הרבי: "במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא אליהו יום אחד קודם ביאת משיחלטבריא".
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז ===מטרת ביאתו===במסכת עדויות{{הערה|פרק ח'משנה ז''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות.}} נאמר: {{ציטוטון|אמר רבי יהושע: מקובל אני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו, הלכה למשה מסיני, כלומר שכשיבוא שאין אליהו בביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיותבא לטמא ולטהר לרחק ולקרב, אלא לרחק המקורבין בזרוע ולקרב המרוחקין בזרוע . . רבי יהודה אומר: לקרב אבל לא לרחק, רבי שמעון אומר: להשוות המחלוקת, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב וחכמים אומרים: לא לרחק ולא בתור נביא מכיון ו"[[תורה לא בשמיים היא]]"לקרב אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא גו'}}.
לשיטת הרבי{{הערה|שם=שג|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=35 שערי גאולה חלק ב[[תלמוד ירושלמי' (ימות המשיח), עמ' (עמ' 35)]] נאמר "תחית המתים לידי .}} אין מחלוקת מה הם פעולותיו של אליהו, כי את '''כל''' הפעולות הנזכרות לעיל יעשה אליהו ז"ל", אך השאלה מה יעשה כחלק ושלב ב{{ה|גאולה}}.
בגמרא{{הערה|שם==אופן ומקום ביאתו==עירובין|עירובין מג, ב.}} נאמר שאליהו בא לבשר אודות הגאולה העתידה, לכן יבוא אליהו הנביא יבוא דווקא מלובש בגוף, כיון שאחרת לא יוכל לפסוק תשובות הלכתיותיום אחד קודם ביאת משיח.
בתלמוד ובספרות התורנית מובא הרבה פעמים המושג תיק"ו, שמשמעותו על פי הרמז '''ת'''שבי '''י'''תרץ '''ק'''ושיות '''ו'''איבעיות, כלומר שכשיבוא אליהו יבוא לביבביאת משיח יפשוט הוא חלק גדול מהספיקות ההלכתיות, כמובן שהפסיקה תהיה בתור רב ולא בתור נביא מכיון ו"ד הגדול<REF>ראה בגמרא שם.</REF> - נציגם של כל בני ישראל[[תורה לא בשמיים היא]]"{{מקור}}.בית דין הגדול מקומו יהיה בטבריה כיון ששם היה המקום האחרון אליו גלו הסנהדרין, ולשם ישובו בתחילה.ב[[יחידותתלמוד ירושלמי]] לרב נאמר{{מקור}} "[[מרדכי אליהו]תחית המתים] אמר [[הרבי]] במדרשי חז"ל מצינו שמשיח צדקנו (לידי אליהו הנביא) יתגלה תחילה בגליל, ובגליל גופא בטבריא ש"טובה ראייתה", אבל איש לא יקפיד גם אם אליהו הנביא יבוא בחוץ לארץ, ואפילו בברוקלין, ולמחרתו יבוא משיח לטבריא.
==קישורים חיצוניים==
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=75&article=385 סקירה מקיפה על אליהו הנביא]
* [http://www.chabadworld.org/bm/index.php?magazine=ht_&status=goto_id&id=135 הרבי מתייחס לאפשרות ביאת אליהו לברוקלין]
{{הערות שוליים}}
 {{תבנית:גאולה ומשיח}} [[קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיחאישים בתנ"ך]][[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]