פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 133 בתים ,  13:10, 16 ביוני 2023
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור פנימי|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
{{סדר ההשתלשלות}}
למושג '''אור פנימי''' - שתי משמעויות:
#אור מצומצם ומוגבל, המתלבש ומתישב ומתיישב בפנימיותו של מקבל האור.
#אור שהוא עצמו פנימי, שהוא אור נעלה בבחינת פנימיות האור הבא מפנימיות ה[[משפיע ומקבל|משפיע]].
והוא אור אלקי הבא בהגדרה והגבלה, שנמשך בבחינת יושר והדרגה, מלמעלה למטה - [[חב"ד]] [[חג"ת]] [[נה"י]], ונכנס, מתלבש ומתיישב בהכלים - בפנימיותם, ועל ידי זה שמאיר לכל עולם לפי ערכו, בבחינת [[ממלא כל עלמין]].
ונקראים כך על שם שהספירות יורדות מעילה לעילה וממדריגה למדריגה על-ידי צמצומים רבים ועצומים מינים ממינים שונים כמבואר בספר עץ-חיים. ועל ידי צמצום וירידה זו נעשים האורות מוגבלים, וה[[נבראים]] מקבלים אותם בפנימיותם, ומרגישים אותם - כל נברא לפי ערכו, ולפיכך נקרא אור פנימי, ונקרא גם בשם ממלא כל עלמין, שמחיה בפנימיות את כל הנבראים.
ולהבדיל מ[[אור מקיף]], הנקרא [[סובב כל עלמין]], שהוא בבחינת אין-סוף.
והנה, ראשית אור הממלא ה[[ממלא כל עלמין ]] הוא [[אור הקו]], אשר בשרשו הוא נעלה יותר משרש אור הסובב כל עלמין.
==אור פנימי - אור התורה==
התורה נקראת אור פנימי, להיותה נמשכת מ[[חכמה דאצילות]]. וכמ"ש וכמו שכתב בזוהר: "[[אורייתא מחכמה נפקת]]" (התורה יוצאת ונמשכת מהחכמה), ושרשה מבחינת [[מוחא סתימאה]] (השכל הנעלם) של [[אריך אנפין]], הנקרא גם כן "אור פנימי", והיינו שהוא בחינה פנימית באור המקיף, שממנו דוקא ימשך אור למטה יותר - פנימיות המקבל. להבדיל מה[[מצוות]] הנמשכות מבחינת [[גולגלתא]] של אריך-אנפין שהוא בחינת [[אור מקיף]] שממנו ימשך [[אור מקיף ]] למקבל.
והיינו, חכמת התורה שהיא מוגדרת בגדר השכל, ומתלבשת ומתגלה בתוך מוח האדם, הרי זה בבחינת אור פנימי. אבל המצוות שהן רצון ה', אין אור [[רצון העליון ]] מורגש בכלי ואברי האדם, אלא נמצא בו בהעלם, וכביכול שורה ומקיף עליהם מלמעלה, בבחינת [[לבושים]].
ואף על פי כן מבחינה מסויימת יש גם ענין פנימי במצוות, וענין מקיף בתורה. כי המצוות נקראים בזוהר "[[רמ"ח אברים דמלכא]]" שהם המשכות [[אורות בכלים]], שמעשה המצוות וקיומן הוא הוא לבוש הפנימי לפנימית רצון העליון.
ואילו התורה - אף על פי "דאורייתא מחכמה נפקת" כנ"ל, אכן שרשה למעלה מהחכמה, והיינו שהיא מבחינת המקיף, ולכן בפנימיותה - בהעלם - היא בחינת אין-סוף ב"ה.
והנה האור פנימי צריך לשמירה - כשמתלבש בכלים, לפי שעל-ידי הפגם ח"ו בכלי נמשך יניקה ל[[חיצונים]] גם מן האור המלובש בה, כמו על דרך [[משל ]] שעל ידי שחותך ידו יוצא דם שהוא הנפש, והולך לאיבוד.
לכן השמירה של המצוות היא מהתורה, היינו מהמקיף שבתורה כנ"ל.
==לקריאה נוספת==
*[[תניא]] פ"ה, פכ"ג, אגה"ק [[אגרת הקודש]] ג, [[לקו"תלקוטי תורה]] ויקרא כח. ד', שם במדבר נב. ב', שם דברים כא. ד', [[ספר המאמרים מלוקט]] ח"ו קלב'.
{{סגל}}
{{אור}}
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]