פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,783 בתים ,  13:58, 16 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
{{מפנה|אוויר|אחר=}}'''האויראויר''' התחתון שבהוא כינוי לחומר שנמצא בחלל העולם הזה, שהוא אחד מ[[עולםד' יסודות]] חם יותר מהאויר בגבהים - במרחבי החלל, משום שאור השמש כשנופל על הארץ מכה בכח וחוזר ועולה ממטה למעלהשבהם נברא העולם.
נמצא==יסוד הרוח==בספר יצירה מבואר כי העולם נברא באותיות [[אמ"ש]], שהארץ התחתונה המקבלת את החום מהשמש שלמעלה, הופכת להיות משפיעה חום מלמטה למעלהוהם [[מים]] מימין [[אש]] משמאל ואויר בנתיים ו[[עפר]] למטה{{הערה|מגן דוד ערך ש}}.
וזה משל על ירידת והתלבשות המסיבה זאת, בחינת [[נשמהזעיר אנפין]] נקרא בשם אויר. לפי שהוא ב[[גוףקו האמצעי]] של ה[[ספירות]] לצורך עליה, שעל-ידי ירידה זו, תחזור ממטה למעלה להתכלל באור ה' ולדבקה בו ית' - ביתר שאת מדבקותה כפי שהיתה בעולמות העליוניםהעומד תחת הכתר ובכך הוא ממוצע המחבר שני הפכים.
אחד מאופני סדר עמידת הספירות, הוא בשלשה קוים חח"נ ([[חכמה]] [[חסד]] [[נצח (ספירה)|נצח]]) מימין, בג"ה ([[בינה]] [[גבורה]] [[הוד]]) משמאל, כדת"י ([[כתר]] [[דעת]] [[תפארת]] [[יסוד]]) באמצע, והוא בחינת אויר, להיותו ממוצע המחבר שני הפכים - קו הימין וקו השמאל. כדי שהקו האמצעי יוכל לחבר שני הפכים אלו, צריך שיהיה בו גילוי שלמעלה משניהם, שיוכל להאיר בהם ולהביאם לידי ביטול ויציאה מגדרם - שיסבלו זה את זה, ויתחברו ביחד. ומאחר שהקו האמצעי עומד תחת הכתר - בחינת [[אור אין סוף|אין סוף]], ויש בו המשכה מבחינת כתר, ונקרא אויר המחבר את שני קוי הספירות ההפכיים. וכמו האויר ([[יסוד הרוח]]) בגשמיות, שהוא ממוצע בין האש והמים, ולכן יש בו דקות שלמעלה גם מהאש, כך גם בחינת ז"א שמחבר וממשיך מבחינת כתר - [[רצון העליון]] - אל בחינת נר מצוה בדוגמת האויר המאפשר את אור הנר, ובלעדו לא יאיר. זאת אומרת - בחינת [[אותיות]] המחברות ומביאות את שכל התורה מההעלם אל הגילוי{{הערה|סגל, על פי [[תורה אור]] דף מג, עמוד ב.}}. ==האויר התחתון כמשל לאור חוזר שבספירת המלכות==האויר התחתון שב[[עולם]] חם יותר מהאויר בגבהים - במרחבי החלל, משום שאור השמש כשנופל על הארץ מכה בכח וחוזר ועולה ממטה למעלה. נמצא, שהארץ התחתונה המקבלת את החום מהשמש שלמעלה, הופכת להיות משפיעה חום מלמטה למעלה. וזה [[משל]] על ירידת והתלבשות ה[[נשמה]] ב[[גוף]] לצורך עליה, שעל ידי ירידה זו, תחזור ממטה למעלה להתכלל באור ה' ולדבקה בו יתברך - ביתר שאת מדבקותה כפי שהייתה בעולמות העליונים. כך גם בכללות [[סדר השתלשלות]] העולמות, מאחר שכל ההתהוות והשתלשלות העולמות היא משום שנתאוה [[הקב"ה ]] להיות לו יתברך - [[דירה בתחתונים]], נמצא שהתכלית הוא העולם הזה התחתון - שאין תחתון למטה ממנו, שנברא בשביל שיהיה דירה ומשכן לעצמותו ל[[עצמותו]] יתברך, וכל העולמות העליונים שבסדר ההשלשלות - קיימים בשביל התהוותו וקיומו של העולם הזה הגשמי.
ולפיכך, החיות והקיום של העולמות העליונים הוא בזכות העולם התחתון וכאילו נובע ממנו.
 
==בעבודה==
 
חיי ה[[אדם]] תלוי ב[[אוויר]] בו הוא נמצא. ללא אויר אי אפשר ל[[חיים|חיות]], ובאיזה אויר שחיים, כך הם החיים. כשחיים באויר של [[תורה]] ו[[מצוות]], אזי החיים בריאים. כשחיים באויר-[[כפירה]], זהו חיים חולניים עם סכנה תמידית לחלות במחלות מדבקות. הרפואה הכללית הראשונה זהו לטהר את האוויר, העבודה של [[טהרת האוויר]] רובצת על יודעי ספר ויודעי [[תורה]]. טהרת האוויר הוא על ידי [[אותיות]] התורה. כשנמצאים בחנות, או כשהולכים ברחוב, או כשנוסעים ברכבת ואומרים אותיות שבתורה, מטהרים בזאת את האוויר. כל אחד מיודעי ספר ויודעי תורה מוכרח שיהיה לו משהו שיודע בעל פה: [[חומש]], [[תהלים]], [[משניות]], [[תניא]], כך, לכל [[זמן]] ובכל [[מקום]], שיוכל [[מחשבה|לחשוב]] ולומר את אותיות התורה ה[[קדוש]]ות{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"א טבת|י"א טבת]]}}.
==ראו גם==
* [[אור חוזר]]
*[[אוירא דחפיא אקרומא דמוחא]]
*[[אוירא דארץ ישראל מחכים]]
==מקורות לעיון:==*[[תניא]] פלפרק ל"ו, [[לקו"תלקוטי תורה]] [[שיר השירים]] יז. ג'.
{{סגל}}
{{מבטהערות שוליים}}[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
8,044

עריכות