פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 80 בתים ,  16:38, 17 ביוני 2022
אין תקציר עריכה
אמרו חז"ל: "'''אדם רוצה בקב שלו - יותר מתשעה קבין ''' הינו מאמר [[חז"ל]] לגבי עדיפות ואהבת פרי עמלו של חברו". תאור זה הוא טבע שהטביע הקב"ה בנפש האדם, שמשמעותו - דבר שאדם מקבל מחברו בחסד חינם - בלא עמל ויגיעה, אין הוא מתענג בו - באותה מידה שמתענג מדבר שלו - שעמל בו ויצר אותו.
בדבר ==מקור==אמרו [[חז"ל]]{{הערה|בבא מציעא לח ע"א.}}: "אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חברו". כלומר, שלאדם יש עדיפות לגבי פרי עמלו ועבודתו, שהשקיע את כוחותיו למענו, מאשר להנות מעבודה של אדם אחר שאינו השקיע בה כלל. דבר שאדם עמל בו והשקיע בו את כח עצמוכוחו, יש לו בזה 'חדות היצירה ' ותענוג גדול. משום כך התעלות רוחנית ההתעלות הרוחנית שבאה כתוצאה מהתגלות אלקית אלוקית הבאה מלמעלה -ב[[אתערותא דלעילא]] - בלבד - בלא עבודת האדם, אינה מספקת את נשמת האדם.
בנוסף לזה לכך, שהתעלות כזו אין לה קיום, מכיון משום שסיבתה היא מחוץ לאדם, שבאה מלמעלה, בגלל סיבות רוחניות עליונות, הנגרמות רק לעיתים - בעת רצון, ובעבור הזמן, כאשר תתבטל הסיבה, שלא יהיה עוד עת רצון - תתבטל ההתעלות.
הנה עוד זאתבנוסף לכך, אין התעלות כגון זו מסוג זה מספקת את האדם, מכיון שלא השקיע בה מכוחו כלוםכלל. אבל התעלות רוחנית הבאה כתוצאה מעבודת האדם עצמו -ב[[אתערותא דלתתא]] - הנה. לכן, מלבד שיש לה קיום, שהרי ההתעלות היא מזיכוך האדם עצמו, ולא מהגילויים הרוחניים הבאים מלמעלה, הנה הרנ עוד זאת שיש בזה לאדם תענוג עצמי לאין קץ, הנובע מפנימיות הרצון - תענוג שבנפש.
וכמשל וכפי המשל אשר אדם החורש וזורע בכברת ארץ עידית אדמה ברמה טובה ואיכותית ומוצא ברכה מרובה, הנה לא הרי שלא יתענג כמו אדם החורש וזורע אדמה זיבורית לא איכותית וטובה, ומוצא בה ברכה מרובה, כי בזה ימצא גם סיפוק מוסרי בפועל ידיו ובעבודתו המרובה - נוסף משום שבזה הוא ישמח על הריוח הכלכליהטרחה והעמל שלו למען עבודתו.
וכן כמו כן הדבר כי גדולה עבודה ומלאכה מוסרית (גם בעבודה רוחנית) המאשרת את בעליה באושר נצחי, כי העבודה בחילוף ותמורת שכאשר אדם הנלחם ב[[יצר הרע בטוב ואת המגונה בנאה מענגת את האדם יותר משקידת הטוב והנאה]] קשה, והוא מצליח הרי הוא מלא בסיפוק על עבודותו הקשה.
ושני לכלל זה יש שני טעמים בזה:
*'''א) :''' מכיון שתכלית הכונה העליונה בהתהוות הנבראים הוא: "נתאוה [[נתאוה הקב"ה ]] להיות לו ית' יתברך דירה בתחתונים]]", ולכן הנשמה ה[[נשמה]] - שהיא חלק אלקה אולקה ממעל ממש, בבחינת בן לאבינו שבשמים, מרגשת את רצון וחפץ האב, ולכן חפצה ורצונה לעסוק בהעלאת התחתונים - אתערותא דלתתא.
*'''ב) :''' נחיתותו של ה[[נברא]] ביחס לבורא היא -לכל לראש- בכך שהבורא משפיע (פעיל) והנברא מקבל (סביל), אמיתיות ותכלית הטוב מתבטא בכך שהנברא משיג (לא רק את שיא השלימות שבגדר הנבראים אלא גם) את מדריגת ההתדמות לבורא, ונעשה - כביכול, דומה לבוראו, ועל דרך וכפי לשון [[חז"ל]]: שותף להקבל[[הקב]] במעשה בראשית.
לכן גם כל הבריאה היא באופן - "אשר ברא אלקים לעשות" 5 ואמרז{{הערה|בראשית ב, ג.}}. ואמרו רז"ל: "לעשות - לתקן"6{{הערה| בראשית רבה יא, דהיינוז.}}, כלומר, ש"ברא אלקים" בשביל "לעשות", שהאדם יעשה ויתקן את הבריאה בכח עצמו, ובזה יהי' יהיה בבחינת משפיע (ומהווה) - דומה לבוראו.
==בחסידות חב"ד==מאמר חז"ל זה יכול גם לבטא את מעלת [[עבודת ה' ]] על פי דרך [[חסידות חב"ד ]] לעומת דרך החסידות חג"ת הידועה כשיטת [[פולין ]] וכדומה.
צדיקי [[פולין ]] גרסו עפ"י על פי הפסוק: "צדיק באמונתו יחיה" 7 - {{הערה|חבקוק ב, ד.}}. אל תיקרי תיקרא 'יחְיה (חית שואית) ' אלא 'יחַיה (חית פתוחה)', שהצדיק מחיה את [[נפש]] המאמינים בו. זאת אומרת כלומר שאלו המאמינים בצדיק - מתעלים על ידי עבודתו, ואין הם נדרשים אלא להתקשרות לצדיקל[[התקשרות]] ל[[צדיק]], ועל-ידי זה יוכלו לעמוד בהתעוררות גדולה בקיום התורה והמצוותה[[תורה]] וה[[מצוות]], כאשר הצדיק באמונתו ובדבקותו בה' יחי' יחיה את כל המקושרים אליו בחיות אלקית - אלוקית בדרך מתנת חינם.
אך לעומת זה דרך חסידות חב"ד, היא עבודת המוח והלב של כל אחד מהחסידים, המיוסדת ונובעת מההתקשרות הפנימית והעצמית לרבי - שלמעלה מהתקשרות סתם.
והיינוכלומר, שכל אחד לפי יכולתו חייב לעבוד ולעמול בעצמו ביגיעת בשר ויגיעת נפש, כדי בכדי להשיג אלקות אלוקות בשכלו, ולהתעמק ולהתאחד בענין האלקי בעניין האלוקי עד כדי תחושה בלב, והתפעלות הלב תבוא מצד השגת המוח.
וזוהי השלימות בעבודת האדם, כאשר עבודתו את ה' היא בבחינת "מלאכתך אשר תעשה" - עבודת האדם בכח עצמו. ואמנם בכל דרך בעבודת ה' זקוק אדם לסייעתא דשמיא, והוא הסיוע, ההדרכה והכח שהרבי נותן לחסיד, ומאפשר לו על ידי זה לעבוד את עבודתו.
מכל ומכל מקום, העבודה עצמה -בהתבוננות , ב[[התבוננות]] באלקות והתעוררות [[אהבה ]] ויראה בתשובה ומעשים טובים- נעשית על ידי האדם בכח עצמו. , כי "אדם רוצה בקב שלו יותר מתשעה קבין של חברו". ואף על פי שההשפעה וההתפעלות הרוחנית של החסיד הבאה מפעולת הצדיק - מלמעלה למטה - גדולה פי כמה וכמה - תשעה קבין - מעבודתו של העובד בכוח עצמו - קב אחד. מכל מקום היא יקרה וחשובה לקב"ה יותר, כי דוקא דרך זו ממצה את שלימות הכונה העליונה: "נתאוה הקב"ה להיות לו ית' יתברך דירה בתחתונים" - על ידי עבודת התחתונים.
==ראו גם==
*[[יגיעה]]
{{הערות שוליים}}
{{סגל}}
 [[קטגוריה:פסוקים ואמרות מאמרי חז"ל במבט החסידות]]
30,097

עריכות