פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,768 בתים ,  21:48, 29 באוגוסט 2023
מ
{{להשלים|כל הערך=כן}}'''אדם הראשון''' ([[א' תשרי]] א' - תתק"ל) הוא האדם הראשון שנברא ב[[עולם הזה]]. ביום השישי של ההבריאה יצר [[בריאה]] יצר הקב"ה ]] את האדם עפר מן האדמה, ונפח באפיו נשמת חיים{{הערה|בראשית ב ז}}. אדם הראשון נבדל מן שאר הברואים שהוא נברא בצלמו ובדמותו של הקב"ה{{הערה|שם א כז וברש"י שם}}.
==תולדות חיים=={{ערך מורחב|בריאת אדם וחווה}}בתחילת בריאתו של אדם הראשון היה ב[[גן עדן]], אלא שלאחר [[חטא עץ הדעת]] גורש מגן עדן{{הערה|בראשית ב ח-שם ג כד}}. מן אדם לאדם הראשון וול[[חוה]] יצאו נולדו שני בנים: [[קין]] ו[[הבל]]{{הערה|שם ד א-ב}} כאשר עם קין נולדה גם תאומה ועם הבל שתים{{הערה|שם ברש"י פסוק א}}, ואיתם הם התחתנו. (הבן [[הבל]] נהרג על ידי [[קין]] אחיו){{הערה|מקרא שם פסוק ח}}, ומהם יצאו כל העמים על פני הארץ.
ב[[תורת החסידות]] מבואר כי ענין אדם הראשון הוא נשמה כללית הכוללת את כל חי תשע מאות שלושים שנה{{הערה|שם פרק ה פסוק ה}} וזאת לאחר שנתן שבעים שנה מחייו ל[[נשמות ישראלדוד]]. ומבואר כי לפני [[חטא עץ הדעת]] היה הכיסוי וההעלם דק ביותר, ולכן הניחהו המלך לאחר שראה ב[[גן עדן]] לעבדה ולשמרה. ולאחר החטא הוא בחינת הכיסוי ביותר שהוא בחינת [[קליפת נוגהרוח הקודש]], וזהו ענין כתנות עור שלאחר החטאשהיה אמור למות בלידתו.
==בתורת החסידות==ענין אדם הראשון הוא [[נשמה]] כללית הכוללת את כל [[נשמות ישראל]]{{הערה|שער הגלגולים ל[[אריז"ל]] פרק ו ואילך. [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/tanya/4/7.htm אגרת הקודש סימן ז].}}, ויש אומרים שניצוץ זה נקרא בשם [[ניצוץ משיח]]{{הערה|ראה בערך הנ"ל בשם המגיד מקוז'ניץ}}. ומבואר כי לפני [[חטא עץ הדעת]] היה הכיסוי וההעלם דק ביותר, ולכן הניחהו ב[[גן עדן]] לעבדה ולשמרה. ולאחר החטא הוא בחינת הכיסוי ביותר שהוא בחינת [[קליפת נוגה]], וזהו ענין כתנות [[עור]] שלאחר החטא. ===אייכה=== כאשר אדם הראשון היה בגן עדן לאחר חטאו ב[[עץ הדעת]], נשמעה [[בת קול]] של ה[[שכינה]] הפונה לאדם הראשון בשאלה "אייכה"? (כלומר היכן אתה), שאלה זו לכאורה מעוררת תמיהה, שהרי אין דבר שנסתר מ[[הקדוש ברוך הוא]] וכמובן שגם את מקום הימצאו של אדם הראשון בשעה ההיא ידע, את ההסבר על הדבר נתן [[אדמו"ר הזקן]] (לצאר הרוסי בעת שביקרו בזמן מאסרו בכלא), בשאלה אייכה הייתה שזורה כוונה יותר פנימית, לא שאלה על מקום הימצאו הפיזי והגשמי אלא על מצבו הרוחני, כיצד הגיע לכזה מקום של חטא. ===בעולמות===יש שכתבו{{הערה|רבי משה וואלי תלמיד הרמח"ל בספריו כמו ספר הליקוטים ע' רפ ועוד}} כי אדם הראשון מכוון בעולמות כנגד [[אדם קדמון]], כי אדם הראשון כלל את כל הנשמות כמו שהם נכללו בשרשם באדם קדמון, וכן מבואר בספרי [[אדמו"ר האמצעי]]{{הערה|[[נר מצוה ותורה אור]] עמ' 110-112}}. ובביאור יותר מבאר [[אדמו"ר הצמח צדק]] כי מציאותו החיצונית של אדם הראשון מכוונת כנגד [[אבא]], ופנימיותו של פרצוף [[אבא]] היא פנימיות [[עתיק]] שהיא [[מלכות]] ד[[אדם קדמון]]{{הערה|[[אור התורה]] משלי ע' תרל"ז}}. מקור הדברים הוא בספר מאורי אור{{הערה|אות א' סעיף לב}}, שמבאר כי פרצוף אבא הוא הפרצוף הראשון שמתגלה באצילות{{הערה|כמובא בדברי [[אדמו"ר הרש"ב]], בשעה שהקדימו תער"ב א'קפ"ד}}. הסיבה שאדם הראשון נקרא בשם זה, הוא מכיון שנשמת אדם הראשון שכולל את כל הנשמות, הוא שעלה ב[[מחשבה]] תחילה, ולכן אדם הראשון מכוון כנגד אדם קדמון{{הערה|לשון [[אדמו"ר הרש"ב]], בשעה שהקדימו ח"ג א'תי"ט: "והיינו כי [[אדם קדמון]] הוא בחינת אדם הראשון שעלה ב[[מחשבה]] באין סוף הקדמון לכל הקדומים, ונאמר על זה כי בצלם אלקים עשה כו' שעל שם זה נקרא בשם אדם קדמון כו'}}. {{הערות שוליים}}[[קטגוריה:ערכים במבט החסידותאישים בתנ"ך]][[קטגוריה:פרשת בראשית]][[קטגוריה:אישים שהגיעו לגיל 120]]