פתיחת התפריט הראשי

שינויים

[[קובץ:קבר הרב אברהם שניאורסון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קבר הרב אברהם שניאורסון]]רבי '''אברהם שניאורסון''', ([[י"א סיוון]] [[תר"כ]] – [[ב' בחשוון]] [[תרח"צ]]) הוא בן רבי [[ישראל נח שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|ישראל נח שניאורסון]] האדמו"ר של [[חסידות חב"ד]]-ניעז'ין, וחותן [[אדמו"ר הריי"צ]] - אבי [[הרבנית נחמה דינה]].
==תולדות חיים==נולד ביב[[י[[סיוון]] [[תר"כ]] ב[[ליובאוויטש]] לאביו המהרי"ן. בשנת [רבי [תרל"ה]] נשא לאשה את הרבנית [[יוכבד ישראל נח שניאורסון (אם הרבנית נחמה דינהבן אדמו"ר הצמח צדק)| ישראל נח שניאורסון]], בת הרב יהושע פאליק שיינברג מקישינבהמכונה המהרי"ן.
לאחר חתונתו התיישב בקישינוב והחל לעמול בבשנת [[לימוד התורהתרל"ה]]נשא לאשה את הרבנית [[יוכבד שניאורסון (אם הרבנית נחמה דינה)|יוכבד שניאורסון]], בת הרב יהושע פאליק שיינברג מקישינב.
הוא נודע בצדקותו הרבה. [[אדמו"ר הרש"לאחר חתונתו התיישב ב]] אמר ל[[אדמו"ר הריי"צ]] שאמת ומידת הענווה אפשר ללמוד מחותנו{{הערה|[[רשימותקישינב]] חוברת ו'.}}. כאשר נפטר אביו המהרי"ן בקשו חסידי ניעז'ין מר' אברהם למלא את מקום אביו והחל לעמול ב[[אדמו"רלימוד התורה]]ות, אך הוא סרבידידות עמוקה בתורה רחש יחד עם חבר ילדותו הרב צירלסון.
נפטר הוא נודע בצדקותו הרבה. [[אדמו"ר הרש"ב' חשוון תרח]] אמר ל[[אדמו"ר הריי"צ]], ומנחתו כבוד בש[[אמת]] ומידת ה[[ענווה]] אפשר ללמוד ממחותנו{{הערה|[[קישינברשימות]] חוברת ו'.}}. כאשר נפטר אביו המהרי"ן בקשו חסידי ניעז'ין מר' אברהם למלא את מקום אביו ב[[מולדובהאדמו"ר]]ות, אך הוא סירב.
?עד מתי יהיה זה לנו למוקשהרב שניאורסון השתתף ב[[חתונת הרבי|חתונתו של הרבי]], וישב בשולחן הכבוד ליד חתנו [[אדמו"ר הריי"צ]] וליד [[הרבי]].תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבתמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב - תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלבנפטר ב[[ב' בחשוון]] [[תרח"צ]] ומנוחתו כבוד בקישינב שב[[מולדובה]].
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חבבשנת [[תשס"ב]] לערך התגלה קברו ב[[בית הקברות]] היהודי הישן בקישינב וב[[חודש חשוון]] [[תשע"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוותב]], שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעהלקראת יום ההילולא, והן הוא שופץ מחדש על ידי החברה קדישא בקישינב והרבנות הראשית למולדובה בהנהגת השליח הרב [[זלמן אבלסקי]] ובריכוזו של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותהנכד הרב הראשי למולדובה ובירתה קישינב השליח הרב [[מנחם מענדל זלמנוב]].
כשם שהתופעה עצמה מרתקת== משפחתו ==*בתו, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקריתמרת מלכה הייתה אשת ר' פנחס הכהן זוניס. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית)*בתו, הרב אליעזר שך. הרב שך[[הרבנית נחמה דינה]], שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות רעייתו של חב[[אדמו"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדותר הריי", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדותצ]]. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ'*בנו, בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית הרב [[בן ציון שניאורסון]] - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש)תל אביב.
הרב ד"== קישורים חיצוניים ==*'''[http://chabad.info/beis-medrash/תולדות-ר-אברהם-ליקוט-מיוחד-על-הרהק-ר-א/ אלה תולדות ר יצחק קראוס' אברהם]''', ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילןתולדות חייו ואיתור ושיפוץ קברו, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיהבהוצאת קרן [[עזרת אחים]] לרגל יום ההילולא תש"פ*[http: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי//old2.ih. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתהchabad. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשוןinfo/index. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון php?url=article_he&id=64887 תולדות חייו ושיפוץ קברו של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק אברהם שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה]{{תמונה}}*'''[https://chabad. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר info/magazine/724791/ בגיליון בית שטפנשט: כתבה מיוחדת על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות חותנו של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיוהריי", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי. צ]''' {{אינפו}}
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
 
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
 
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
 
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.
 
[http://www.example.com כותרת הקישור לתצוגה]'''טקסט מודגש'''== משפחתו ==
*בתו מרת מלכה היתה אשת ר' פנחס הכהן זוניס.
 
== לקריאה נוספת ==
 
[http://www.col.org.il/news_print.rtx?artID=20973 תולדות חייו ומקום מנוחתו]
{{הערות שוליים}}
{{בית רבי/אדמו"ר הריי"צ}}
[[קטגוריה:משפחת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תר"כ]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תרצ"ח]]
[[קטגוריה:אישים במולדובה]]
משתמש אלמוני