פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,267 בתים ,  01:40, 21 בינואר 2021
מ
אין תקציר עריכה
{{חז"ל|שם=אביי|תמונה=[[קובץ:מערת אביי ורבא.jpg|מרכז|220px]]|כיתוב=מערת אביי ורבא
|דור=דור רביעי ל[[אמוראים|אמוראי]] [[בבל]]
|רבותיו=[[רב יוסף]], [[רבה בר נחמני]]
|בית מדרש=[[ישיבת פומבדיתא]]
}}
'''אביי''' היה מגדולי [[אמוראים|אמוראי]] [[בבל]] בדור הרביעי, ובר הפלוגתא של [[רבא]]. נולד בשנת ד' אלפים ו-ל"ט שנה לבריאת העולם, היה [[אמורא]], ותלמידו ובן אחיו של [[רבה בר נחמני]].
==תולדות חיים==אביי היה יתום, וראשי התיבות של שמו הם "אשר בך ירוחם יתום". שמו האמיתי היה 'נחמני', בגמרא מסופר, כי מיד כאשר נתעברה אמו נפטר אביו, וכאשר ילדתו אמו היא נפטרה. בהזדמנות כאשר דיברו על חומרת קיום [[מצוות מצות כיבוד אם אב ואם]], אמר אביי: אשרי מי שלא ראה את אביו ואמו, ולא נכשל באי כיבודם{{הערת שולייםהערה|1=פ"א ד[[קידושין]].}}. אביו היה [[רב ייבא סבא]] מהזוהר, וזכה שנשמתו של אביו נתעברה בו{{הערה|עץ חיים}}.
הוא היה הבר פלוגתא של [[רבא]], אך ה[[הלכה]] נפסקה כמותו רק בששה מקומות, שראשי התיבות שלהם הם "יע"ל קג"ם"(יאוש שלא מדעת, עד זומם, לחי העומד מאליו, קידושין שלא נמסרו לביאה, גילוי דעת בגט, מומר אוכל נבילות לתיאבון). שימש כראש ישיבת פומבדיתא, ולאחר פטירתו בשנת ד' צ"ט שימש במשרה זו רבא.
שמו היה גם 'נחמני', ונקרא בשם 'אביי' כראשי תיבות של הפסוק{{הערת שוליים|הושע, פרק י"ד, פסוק ד'.}} "אשר בך ירוחם יתום".  == בתורת ב[[תורת החסידות ]] ==
ה[[צדיקים]] העושים אותות ומופתים בעולם, עושים זאת בשותפות עם אביי - שהוא מקור ל[[תורה שבעל פה]], ובכח התורה נעשים המופתים.
רמז לדבר, כתוב: "ואם בריאה יברא הוי'" - ר"ת אביי, אלא שהפסוק מתחיל בתוספת [[וא"ו]] - ואם בריאה וגו', הרומז על המשכת התורה, כי כל מופת הוא ע"י על ידי התורה.
פסוק זה נאמר על אות ומופת (נס) שעשה [[משה רבינו]], כאשר פצתה האדמה את פיה, וקורח עם עדתו נבלעו באדמה עקב היותם "נועדים על הוי'" - שהתנגדו לגילוי שם הוי' שלמעלה מה[[טבע]].
ואף על פי ש"אין כל חדש תחת השמש" - וכיצד תברא בריאה חדשה?
אלא ש"פי הארץ" לבליעת קורח כבר נברא בערב ב[[ערב שבת ]] בין השמשות והמופת היה בקרוב בריאה זו לזמן הזה.
ובזה נבדלים ומתיחדים האותות והניסים הנעשים בעולם מכח הקדושה - שנעשים בכח התורה, לעומת השינויים בטבע הנעשים מכוחות הטומאה שברא ה' בעולם שהם בניגוד לתורה.{{הערת שולייםהערה|קטע זה מהספר "ערכים בחסידות".}}
== הבעל שם טוב ואביי ==
ה[[בעל שם טוב]] אמר שאביי היה המקור של [[תורה שבעל פה]]{{הערת שולייםהערה|1=[[כתר שם טוב]] הוספות כח.}}
[[אדמו"ר הזקן]] העיד כי דרך הלימוד של [[הבעל שם טוב]] היתה הייתה כאביי. כאשר הגיע [[אדמו"ר הזקן]] לשקלוב ונ[[מתנגדים]] בעיר לגלגו על החסידים שהם לא יודעים ללמוד, הראה [[אדמו"ר הזקן]] את כוחו בלימוד. אך בכל זאת אמרו שהבעש"ט דרכו היה בהתעסקות עם הפשוטים ולכן מוכרח (לטעמייהו) שלא ידע. ואז חזר [[אדמו"ר הזקן]] על תורה בסגנונו של הבעש"ט הוא אמר דרשה של שלוש שעות מתורתו של הבעל שם טוב בסוגיא של יאוש שלא מדעת בה נפסקה ההלכה כאביי, ואח"כ ואחר כך כאשר הקהל השיח כי דברי תורה אלו הם ממש כאביי ורבא, הוא עלה על הבמה ואמר כי ליתר דיוק יש לומר כי דרכו היתה הייתה כאביי דווקא. הבעל שם טוב אמר כי מקור ה[[תורה שבעל פה]] היא נמשכת על ידי אביי, ועל ידי ה[[תורה שבעל פה]] אפשר להמשיך את פי הגן עדן ואת פה הגיהנום, כנרמז בתיבות "אם בריאה יברא ה'" שהוא ר"ת אביי{{הערה|כתר שם טוב, הוספות אות כב ע' 20}}.
== אמרותיו ==
כאשר רבו רבה בר נחמני אמר לו על עצמו שהוא בינוני{{הערת שולייםהערה|1-הערת הרבי:בכת"י הש"ס ועין יעקב שהובאו בדקדוקי סופרים לברכות (סא, ב), בפירוש ר"ח (נדפס בנספחים לאוצר הגאונים לברכות) - בכל מקומות אלו הגירסא בלשון רבים: "אנו בינונים" או "אנן בינונין". ולא מצאתי, לעת עתה חבר לאדהל[[אדמו"ז ר הזקן]] בגירסתו "אנא בינוני" - לבד המשמעות דפירש"י על אתר שכותב "אם אתה מן הבינונים", ולא כמו שכתוב בפירוש ר"ח הנ"ל "אי אנן בינונין אנו לא שבק מר כו'".}}, אמר לו אביי: אם כן לא שבקת חיי לכל בריה! הרבי{{הערת שולייםהערה|1=[[אגרות קודש]] כרך ג תמז.}} פירש מאמר זה בשם אביו רבי לוי יצחק, שהוא על פי מאמר רז"ל{{הערת שולייםהערה|1=[[מסכת ראש השנה]] ח, ב.}} צדיקים נחתמים לאלתר לחיים. וכיון שאין [[צדיק גמור ]] בעולם, הרי כל הבריות אין נכנסים בסוג זה.
וביותר ניחא על פי הפירוש המוקף ברש"י שבעין יעקב "משווינין לכולי עלמא רשעים", שאם כן כל בריה הוא מאלו שנחתמין לאלתר למיתה.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אמוראים]]
==קישורים חיצוניים==
* [http://chabad.co.il/?template=article&topic=106&article=1023 תולדות חייו של אביי] - אתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]
{{אמוראים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אמוראים]]
11,334

עריכות