נושא הערך הזה רציני ביותר, ועקב עומק המושג וקוצר דעת המשיג - מתבקש כל מי שרק יכול לעזור, להוסיף מראי מקומות ונושאים שיש להתייחס אליהם, להעיר ולהאיר וכו'. בתודה מראש. קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד 12:23, 5 בפברואר 2016 (UTC)
- בשעתו כשקצת ערכתי את ערך גלות#הגאולה כמטרת ופנימיות הגלות הונח אצלי שיש בעליה עצמה כמה פרטים: על ידו יהיה עליה, והוא עצמו - תוכנו עליה (לבד הקושי להסביר לעצמי ולהזולת תוכן הדברים, איני יודע לסדר זאת בנוגע לערך זה אם שניהם שייכים לכאן) בעניין הב' הוא שיחת שמיני בחלק יז ומאמר ונחה (ושם יוצא ביאור גם בעניין ירידת הצמצום, וכמדומה שבנושא זה מדובר גם במאמרי המשך שבועות תש"ד.) כמו"כ במאמרי בלילה ההוא (מ"ד) ועוד.
- בנוגע לחטא, באתי לגני תשל"א (להעיר שבמאמר לפי זכרוני לא מצויין כלל ללקו"ש חלק ה), זכור לי שיחה במסעי.--הנחה - שיחה 13:54, 5 בפברואר 2016 (UTC)
- לכאורה ירידת הנשמה משמעותה: שאין לה שום ביטוי. כלומר, על ידי ירידתה לא 'נחסר' לה 'פרטים', אלא כל מציאותה בהעלם ונעלם ממנה כל העניין של אהבת ה' וכו' (ואולי במס"נ וכו') אם לא שהאדם יעיר אותה ויעשה אתה משהו, שאז האדם מגלה את ה'פוטנציאל' שנמצא בו. (איני יודע על כך מקור ברור אבל כן הוא בפשטות).--הנחה - שיחה 13:59, 5 בפברואר 2016 (UTC)
- יישר כח גדול על המ"מ החשובים שבעז"ה יעזרו לי מאוד. וייש"כ גם אם תמצא את שאר המ"מ... [בנוגע לשני הענינים (א) העליה שלאחרי וכתוצאה מהירידה, (ב) העליה שבירידה עצמה - כך הונח גם אצלי ועולה בבירור מריבוי שיחות ומאמרים וכו'. - למשל: לקו"ש חט"ו עשרה בטבת (שני השלבים בביטול הצומות), דבר מלכות אמור, ויחי-שמות (בדגש על ענין הב' יותר) ועוד. - אם תמצא מ"מ מפורשים יותר, אשמח לדעת. קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד 04:51, 7 בפברואר 2016 (UTC)
- לכאורה ירידת הנשמה משמעותה: שאין לה שום ביטוי. כלומר, על ידי ירידתה לא 'נחסר' לה 'פרטים', אלא כל מציאותה בהעלם ונעלם ממנה כל העניין של אהבת ה' וכו' (ואולי במס"נ וכו') אם לא שהאדם יעיר אותה ויעשה אתה משהו, שאז האדם מגלה את ה'פוטנציאל' שנמצא בו. (איני יודע על כך מקור ברור אבל כן הוא בפשטות).--הנחה - שיחה 13:59, 5 בפברואר 2016 (UTC)
החילוק בין ירידה לצורך עליה לבין חלק מהעליה עצמה
עוד מ"מ: ראה ד"ה דבר אל כל עדת בנ"י קדושים תשכ"א (סה"מ מלוקט ח"ה ע' רנ"ז ואילך) אות ה'. בד"מ כי תשא הרבי מסביר זאת בהרחבה. החילוק בין צמצום בשביל הגילוי להכווה בצמצום עצמו- מאמר ד"ה השם נפשנו בחיים תשח"י - סה"מ מלוקט ח"ג ע' ר"א ואילך. יש גם שיחה מפורסמת על ההבדל בין נחום איש גמזו לרבי עקיבא, בין לטובה לזה עצמו טובה. אפשר לעשות זאת גם בערכים נפרדים - הכל לטובה, גם זו לטובה, צמצום בשביל הגילוי, כל מעשיך יהיו לשם שמים, בכל דרכך דעהו (כידוע החילוק בין כל מעשיך לבכל דרכיך).
זה קשור גם לעליה הנפעלת בנשמה על ידי ירידתה לגוף, והחידוש שנעשה בבירור הגוף שבו היא בחירת העצמות - בשיחות ומאמרים רבים, אציין כמה שאני זוכר - קומי אורי תשל"ג - מלוקט ג', לך אמר ליבי תש"כ בסופו - ח"ג, והיה עקב תשמעון תשכ"ז - ח"ב, ציון במשפט תפדה תשמ"א - ח"ב (מדבר שם בכלל על יתרון הבא מן החושך עצמו ולא רק שנעשה על ידי החושך - בענין זה ראה ברוב מאמרי בין המצרים (המוגהים לפחות - את השאר לא מכיר כ"כ)),ויאמר לו יוהנתן תשכ"ח - ח"ה (בארוכה. מבאר שם היתרון בבירור הגוף - א. זה מגלה שהעצמות אינו מוגדר בשום גדר. ב.שורשו יותר גבוה שבו בחירת העצמות). מאמרי ויאמר לו יונתן - דווקא עלידי ונפקדת. בלילה ההוא - דווקא בשיא ההעלם - בגלות אזי נדדה שנת המלך.
בכלל הענין של צמצום בשביל הגילוי מוסבר בארוכה בהמשכים של כ"ק אדמו"ר מוהורש"ב (אני לא יודע בדיוק היכן, אבל מסתמא במאמרים לעיל הרי מציין לשם).
ישנם עוד הרבה מאמרים ושיחות שבם הרבי מסביר שדווקא על ידי ההעלם מגיע הגילוי, ולמעלה מזה שהתכלית היא בהעלם עצמו אלא שהוא יתגלה. ואין כאן המקוםל פרט כולם. טוב. נכנסתי פה להרבה ענינים בחסידות, ואכ"מ להאריך בזה. מקווה שעזרתי לך קצת בין השאר. --חי גאולה - שיחה 01:55, 7 ביולי 2016 (UTC)
עד מתי?
אולי סו"ס הגיע זמן גאולתו של ערך חשוב זה? המצפה קודש לנשיא הדור - שיחה, 23:22, י"ח בחשוון, ה'תשפ"ה.