שיחה:טיקלא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־23:50, 18 באוגוסט 2020 מאת אחדות לקבלת פני משיח (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "'''נלקח מתוך הערך, מי שמצליח להבין שיוסיף בפנים בצורה ערוכה כראוי.''' ~~~ בחסידות{{הערה|1=ספר...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נלקח מתוך הערך, מי שמצליח להבין שיוסיף בפנים בצורה ערוכה כראוי. כיפת יחי ~ שיח סוד ~ 20:50, כ"ח באב, ה'תש"ף (18 באוג' למניינם), ימות המשיח

בחסידות[1] מוסבר מאמר זה מהזוהר, שהקב"ה מסבב סיבות מסיבות שונות. וכל זה הוא לפי פעולתם של בני האדם, למשל אם בראש השנה היו כל ישראל יראים ועובדים את ה', ונכתב להם שיהיה השפעת הטוב, ואם אחר כך יקלקלו מעשיהם ח"ו לא יהיה בעיניהם שיהא גם כן השפעת הטוב כמו שנכתב להם כן בראש השנה[2].

אדמו"ר האמצעי מבאר בספרו שערי אורה[3]: לפי המובן מלשון המשל הזה דטיקלא כך הוא: דדרך היוצרים לשים גלגל אחד בין רגליו ומשים החומר בתוך הגלגל ומגלגל הגלגל על זה החומר לצדדים כפי שירצה בצורת החומר ההוא. כמו שאומר: "כחומר ביד היוצר" - שבגלגולו הגלגל נעשה צורה בחומר הניתן בו רק כרצון היוצר, ובידו לשנות ולהפוך מצורה לצורה בסיבובו הגלגל על החומר באופן אחר מן סיבוב הראשון. וזהו שאמר ד"מהפך ממאנא למאנא".

נמצא שסיבת השתנות הצורה בחומר אינו בא לא מצד החומר ולא מצד הגלגל, רק מצד היוצר לבד. כשמסבב הגלגל כרצונו, אם יסבבנו לצד ימין וכדומה יהיה הצורה בחומר כך, ואם יסבבנו לצד השמאל יהופך לצורה אחרת. אבל הגלגל אחד הוא. והחומר משתנה ממילא, ולא שיבא שינויו מצד עצמו כלל.

  1. ספר תרט"ו עמ' 1.
  2. פירוש זה מתאים עם פירוש רש"י: "מסיבות מתהפך בתחבולותיו" - של "מקום" (ה'). "לפעלם" - של גשמים לפועל המוטל עליהם לעשות אם טוב ואם רע - "מתהפך במסיבות הרבה", כאותו ששנינו: הרי שהיו ישראל צדיקים גמורים בר"ה ופסקו להם גשמים, לסוף סרחו. לפחות מהם אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקב"ה מורידם שלא בזמנם, ועל ארץ שאינה צריכה להם. ועתים לטובה כיצד כו'.
  3. שער הבחירה, עמוד יט, ב ואילך.