טבילת כלים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־05:59, 16 במאי 2011 מאת שלום (שיחה | תרומות) (דף חדש: '''טבילת כלים''' היא טבילה במקווה או במעיין, המתבצעת בכלים שנקנו מגוי, שצריכים טבילה. הטור כותב{{ה…)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

טבילת כלים היא טבילה במקווה או במעיין, המתבצעת בכלים שנקנו מגוי, שצריכים טבילה.

הטור כותב[1] בשם הסמ"ק, שלמרות שמעיין מטהר בכלי טמא בכל שהוא, בכלים הלקוחים מן העובד כוכבים צריך שיהיה במקווה ארבעים סאה, אך הוא מערער על דבריו, וסבור שאין להחמיר בטבילה זו יותר מבטבילת טומאה, שבה כתוב את המקור היחיד לשיעור הטבילה.

הבית יוסף, לעומת זאת, מחזק את דברי הסמ"ק, ומוצא להם מקור בדברי התוספות במסכת עבודה זרה[2] בסוגיית טבילת נדה ואומר, שלמרות שמהתורה די ברביעית כדי להטביל כלים, דין זה אמור רק לגבי טומאה, אך טבילת כלים נחשבת לחידוש ש"אין בו אלא חידושו", ולכן צריכים בשבילו ארבעים סאה. אדמו"ר הצמח צדק מבאר את דבריו, שמכיוון שמצאנו כבר בתורה חילוק בהלכות מקווה, שהרי לאדם יש צורך בארבעים סאה מים (לפי שיטת התוספות) - ולמרות שדי ברביעית לטבילת כלים, עלינו להחמיר מספק שצריך ארבעים סאה, וכן במעיין, לפי הדיעה שצריך ארבעים סאה, יש להחמיר בטבילת כלים שייתכן שצריך בה ארבעים סאה כמו בטבילת אדם. ובפסקי התוספות במקום מסכן את התוספות, ומבאר שמודבר במחלוקת חכמי התוספות.

להלכה מכריע הצמח צדק, כי מכיוון שטבילת כלים אינה חמורה כל כך כטבילת אדם, שהרי ישנה דיעה שהיא מדרבנן, ואף לפי הדיעה שהיא מהתורה אין בה איסור כרת, לכן יש לסמוך בה ולהטביל ברביעית מדין "ספק ספיקא": ייתכן שההלכה היא שאין כלל צורך בארבעים סאה בטבילת אדם (שהרי ישנן דיעות בראשונים שיש צורך רק במקווה שיש בו מים כשיעור טבילה, ואם למשל מדובר באדם קטן שמתכסה בשלושים סאה - די בכך ואין צורך בארבעים סאה), וגם אם ההלכה היא כאותם הפוסקים שצריך ארבעים סאה, ייתכן שבכלים אין צורך בארבעים סאה.

אך הצמח צדק מוסיף, כי על פי הכלל "מהיות טוב", כאשר יש מקווה של ארבעים סאה וודאי מוטב להחמיר ולטבול את הכלים בו, ולא במקווה שיש בו רק רביעית מים.

מקורות

הערות שוליים

  1. בסימן ק"כ.
  2. ע"ה ע"ב