אור הממלא כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
 
(31 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
בחיות האלקי שבעולמות יש שני אופני חיות:
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.


*'''אור ממלא כל עלמין''.
אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור ה[[סובב כל עלמין]] מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.
*[[אור הסובב כל עלמין]].


ובהקדמה כללית; יש להזהר מאד מליחס לאור והחיות האלקית - תכונות גשמיות של "ממלא" ו"סובב" וכדומה במשמעות גשמית, ויש לראות את הדברים רק במשמעותן הרוחנית של המושגים הללו, כמשל ונימשל.
אור הממלא כל עלמין נמשך באמצעות אור ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]]. הארתו בעולמות [[בי"ע]] היא על ידי [[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]] בבחינה פנימית.


פירשו חז"ל: "מה הנשמה ממלאה את הגוף כך הקב"ה ממלא את העולם". הנשמה "ממלאה" כו' - היינו, מחיה כו', ובחיות הגלויה שהנשמה נותנת בגוף - כמה פרטים:
==ענינו==
דרשת [[חז"ל]]: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם" מבטאת את אופן ההשפעה של אור הממלא. פעולת המילוי של ה[[נשמה]] היא החיות שהיא מזרימה בכל הגוף. [[משל]] זה מסביר את ההיבט על החיות האלוקית, כפי שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.


א) החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שהגוף חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, היא מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים, כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.
בחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:


ב) מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שהגוף ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'.חיות המחולקת לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, בחיות זו ישנם חילוקי מדריגות , משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.


וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין;
'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.


א) הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם הקב"ה את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות.
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:


אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ואפס ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.
'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין [[ספירת החסד|חסד]] לגבורה וכו').


ב) מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.
אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו הייתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר ל[[אין ואפס]] ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.


אף על פי שהנבראים חיים וקימים מאור הממלא כל עלמין, שהם תלויים בו, ויתרה מזאת, הם גם כלים מוכשרים ומתאימים לקבל את החיות בפנימיותם, באופן שיחושו את החיות שמקבלים, מכל מקום אינם בטלים אליו בעצם מציאותם, אלא כפופים בלבד, ונכנעים לחיות האלקית בדרך ביטול היש, ולא בדרך [[ביטול במציאות]].
'''ב'''. מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.


==מקורות  לעיון:==
אף על פי שהנבראים חיים וקימים מאור הממלא כל עלמין, שהם תלויים בו, ויתרה מזאת, הם גם כלים מוכשרים ומתאימים לקבל את החיות בפנימיותם, באופן שיחושו את החיות שמקבלים, מכל מקום אינם בטלים אליו בעצם מציאותם, אלא כפופים בלבד, ונכנעים לחיות האלקית בדרך ביטול היש, ולא בדרך [[ביטול#אופן הביטול#ביטול במציאות|ביטול במציאות]].


*[[תניא]] פרק נ"א, שעהיחוה"א פ"א-ב-ז, אגה"ק ג' כ"ה, [[באתי לגני]] ה'שי"ת ס"א, באתי לגני תשי"ג ס"ג.
==אור הממלא כל עלמין ואור הסובב כל עלמין==
משל לביאור החילוק שבין אור הממלא לאור הסובב הוא [[עיגולים ויושר]], כלומר, העיגול הסובב וקו הנמשך באמצעותו מראשו לסופו. שמצד הקו יש מעלה ומטה, אבל מצד העיגול הרי הוא מעגל למטה כמו שהוא למעלה ממש.
 
==שורשו==
שורש אור הממלא כל עלמין הוא ב[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]] לתוך ה[[חלל פנוי]] שנותר. ולמעלה יותר שורשו בכח הגבול של העצמות.
 
==השתלשלותו בעולמות אבי"ע==
מבואר כי "ואתה מחיה את כולם", שפירוש "אתה" הוא [[אותיות]] אל"ף תי"ו ה"א, שאל"ף הוא אות הראשונה ותי"ו הוא האות האחרונה, ו[[ה"א]] הוא ה' מוצאות הפה, שהן כללות כ"ב [[אותיות]] שקבועים בפה ודיבור העליון.
 
==מקורות לעיון:==
 
*[[תניא]] פרק נ"א.
*[[שער היחוד והאמונה]] פרקים א', ב' וז'.
*אגרת הקודש ג' כ"ה.
*[[באתי לגני]] ה'שי"ת ס"א.
*באתי לגני [[תשי"ג]] ס"ג.


{{סגל}}
{{סגל}}
 
{{אור}}
{{לימוד}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]