מצליח מאזוז: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 19 בתים ,  30 ביוני 2010
אין תקציר עריכה
(ביוגרפיה - ויקיפידיה, קשרי חב"ד - שמן ששון מחבריך)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרב מצליח מאזוז (1912 - 1971),מגדולי רבני תוניסיה, שימש כדיין בג'רבה ואחר כך בתוניס הבירה
הרב '''מצליח מאזוז''' ([[תרע"ב - תשל"א), מגדולי רבני תוניסיה, שימש כדיין בג'רבה ואחר כך בתוניס הבירה.


== תולדות חייו ==
== תולדות חייו ==


הרב מצליח מאזוז נולד בג'רבה למשפחה מיוחסת של רבנים. הוא למד אצל הרב רחמים חי חויתה הכהן, הוסמך לדיינות והתמנה כדיין בבית הדין באי. מאוחר יותר עבר לתוניס הבירה, עם התמנותו לדיין בבית הדין הרבני הגדול שם, תפקיד בו שימש עד לסגירת בית הדין בהוראת השלטונות בתשי(1958). התמנה לאחר מכן לשופט בבית הדין האזרחי המקומי, אבל התפטר מתפקידו בתשכ(1961), לאחר שחויב לקיים דיונים גם בשבתות. לפרנסתו החל אז לעסוק בתיווך דירות, וכשזו הייתה מבוססת דיה ועיתותיו היו יותר בידו, התפנה לעיסוק בכתיבת חיבורים תורניים והוראה. סייע לשליח חב"ד בהקמת ישיבה, בה הורה וממנה פרש לאחר כשנתיים בלבד, לאחר שהוכנסו בה לימודי צרפתית, בשל גישתו החינוכית-תורנית לפיה אין מקום ללימודי חול, כשהוא מייצג בכך את גישתם של ההנהגה התורנית הדומיננטית בג'רבה, שהייתה מנוגדת לזו בה דגלו רבני תוניס. אז, בתשכ(1963), הקים את ישיבת כיסא רחמים.
הרב מצליח מאזוז נולד בג'רבה למשפחה מיוחסת של רבנים. הוא למד אצל הרב רחמים חי חויתה הכהן, הוסמך לדיינות והתמנה כדיין בבית הדין באי. מאוחר יותר עבר לתוניס הבירה, עם התמנותו לדיין בבית הדין הרבני הגדול שם, תפקיד בו שימש עד לסגירת בית הדין בהוראת השלטונות ב[[תשי]]. התמנה לאחר מכן לשופט בבית הדין האזרחי המקומי, אבל התפטר מתפקידו ב[[תשכ]], לאחר שחויב לקיים דיונים גם בשבתות. לפרנסתו החל אז לעסוק בתיווך דירות, וכשזו הייתה מבוססת דיה ועיתותיו היו יותר בידו, התפנה לעיסוק בכתיבת חיבורים תורניים והוראה. סייע לשליח חב"ד בהקמת ישיבה, בה הורה וממנה פרש לאחר כשנתיים בלבד, לאחר שהוכנסו בה לימודי צרפתית, בשל גישתו החינוכית-תורנית לפיה אין מקום ללימודי חול, כשהוא מייצג בכך את גישתם של ההנהגה התורנית הדומיננטית בג'רבה, שהייתה מנוגדת לזו בה דגלו רבני תוניס. אז, ב[[תשכ]], הקים את ישיבת כיסא רחמים.


בישיבה שהקים יישם את דרכם הלמדנית של רבני תוניסיה, כלומר גישה ישומית-הלכתית בלימוד גמרא ('לימוד גמרא להלכה'), בנוסף למקום רחב שניתן לתחומים לשוניים-מסורתיים, כמו דקדוק עברי וטעמי המקרא.
בישיבה שהקים יישם את דרכם הלמדנית של רבני תוניסיה, כלומר גישה ישומית-הלכתית בלימוד גמרא ('לימוד גמרא להלכה'), בנוסף למקום רחב שניתן לתחומים לשוניים-מסורתיים, כמו דקדוק עברי וטעמי המקרא.


בכ"א טבת תשל"א (18 ינואר 1971), נרצח בידי מתנקש מוסלמי בתוניס, בשובו לביתו מתפילת 'שחרית'. הובא לקבורה בישראל, ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים בירושלים.
ב[[כ"א טבת]] [[תשל"א]], נרצח בידי מתנקש מוסלמי בתוניס, בשובו לביתו מ[[תפילת שחרית]]. הובא לקבורה ב[[ארץ ישראל]], ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים ב[[ירושלים]].


לאחר מותו, הועברה הישיבה שהקים לישראל, (בני ברק), ובראשה עומד בנו, הרב מאיר מאזוז. בנוסף לבנו העומד בראש הישיבה שהקים, גם חתנו, הרב יצחק ברדה, עוסק בהוראה תורנית, חיבר את שו"ת 'יצחק ירנן' ועומד בראש ישיבת "יצחק ירנן" באשקלון.
לאחר מותו, הועברה הישיבה שהקים לישראל, (בני ברק), ובראשה עומד בנו, הרב [[מאיר מאזוז]]. בנוסף לבנו העומד בראש הישיבה שהקים, גם חתנו, הרב יצחק ברדה, עוסק בהוראה תורנית, חיבר את שו"ת 'יצחק ירנן' ועומד בראש ישיבת "יצחק ירנן" באשקלון.


הוא העריך מאד את פעולותיהם של שליחי הרבי בארצו ועבד עמם בשיתוף פעולה מתוך אהבה והערצה. וכך כותב בספרו "איש מצליח" ח"ב סימן לא, בתשובה משנת תשכ"א בעניני מקוואות: "ומעשה בעירנו שבא חכם אשכנזי, הרב ניסן פינסון יצ"ו מחסידי ליובאוויטש, שדרכם תמיד לזכות את הרבים העי"א, ורצה לעשות פה מקוה טהרה".  
הוא העריך מאד את פעולותיהם של שליחי הרבי בארצו ועבד עמם בשיתוף פעולה מתוך אהבה והערצה. וכך כותב בספרו "איש מצליח" ח"ב סימן לא, בתשובה משנת תשכ"א בעניני מקוואות: "ומעשה בעירנו שבא חכם אשכנזי, הרב ניסן פינסון יצ"ו מחסידי ליובאוויטש, שדרכם תמיד לזכות את הרבים העי"א, ורצה לעשות פה מקוה טהרה".  
39,916

עריכות