14,734
עריכות
דוד קורצוג (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 52: | שורה 52: | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
*'''שובנו א-לוהי ישענו''' - הגמרא מתארת 'מחלוקת' בין בני ישראל לקדוש ברוך הוא, האם | *'''שובנו א-לוהי ישענו''' - הגמרא מתארת 'מחלוקת' בין בני ישראל לקדוש ברוך הוא, האם ישראל צריכים להתחיל את מעשה התשובה ("שובו אלי ואשובה אליכם") או שדווקא הקב"ה צריך להיות הראשון ("השיבנו ה' אליך ונשובה"), כאשר באופן הראשון המעלה היא עבודת המטה שחודרת בשלימות באדם אך היא מוגבלת, ובאופן השני התשובה נעלית יותר, אך כיון שאין היא מצד האדם היא לא חודרת בו בשלימות ובפנימיות, והפשרה היא כפי שיהיה בגאולה באופן של "שובנו אלוקי ישענו", שהקב"ה יעורר את בני ישראל לתשובה, אך באופן עדין ולא מורגש, ועיקר מעשה התשובה יהיה מצד בני ישראל ולכן יהיה בתשובה זו את ב' המעלות{{הערה|תורת מנחם חלק ל' עמוד 240.}}. | ||
*'''צדק לפניו יהלך''' - בביאור תיבת צדק יש ביאורים שונים בחסידות, לפעמים מבואר{{הערה|יהל אור על המקום, ועוד.}} שהוא בחינת המלכות וכנסת ישראל המתעלית על ידי עבודתה ומגיעה למצב של 'לפניו', לפני הקב"ה ממש{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/37/81b.htm לקוטי תורה דרושים לשמיני עצרת פא, ב].}}, ולעיתים מבואר שהוא בלשון זכר ומורה על מדת החסד המתעוררת בלב האדם ב[[אתערותא דלתתא]] על ידי התעוררות אהבת ה' בקריאת שמע{{הערה|1=תניא [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/tanya/4/32.htmאגרת הקודש ל"ב].}}, ומה שכתוב 'יהלך' ולא ילך, היות שכוונת הפסוק היא שהאדם 'מוליך' את [[פנימיות הלב]] שלו לקב"ה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/tanya/4/4.htm תניא אגרת הקודש ד].}}. | *'''צדק לפניו יהלך''' - בביאור תיבת צדק יש ביאורים שונים בחסידות, לפעמים מבואר{{הערה|יהל אור על המקום, ועוד.}} שהוא בחינת המלכות וכנסת ישראל המתעלית על ידי עבודתה ומגיעה למצב של 'לפניו', לפני הקב"ה ממש{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/37/81b.htm לקוטי תורה דרושים לשמיני עצרת פא, ב].}}, ולעיתים מבואר שהוא בלשון זכר ומורה על מדת החסד המתעוררת בלב האדם ב[[אתערותא דלתתא]] על ידי התעוררות אהבת ה' בקריאת שמע{{הערה|1=תניא [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/tanya/4/32.htmאגרת הקודש ל"ב].}}, ומה שכתוב 'יהלך' ולא ילך, היות שכוונת הפסוק היא שהאדם 'מוליך' את [[פנימיות הלב]] שלו לקב"ה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/tanya/4/4.htm תניא אגרת הקודש ד].}}. | ||
* '''אמת מארץ תצמח''' - התורה נקראת 'אמת', והיא 'צומחת' כראוי רק כשהאדם משים עצמו כ'ארץ', בבחינת ביטול{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/627/1/45/307.htm תורת שמואל תרכ"ז עמוד שז].}} (רבותינו נשיאינו השתמשו פעמים רבות במטבע לשון זו כשעוררו על [[כולל חב"ד ארץ הקודש|צדקת ארץ ישראל]]). | * '''אמת מארץ תצמח''' - התורה נקראת 'אמת', והיא 'צומחת' כראוי רק כשהאדם משים עצמו כ'ארץ', בבחינת ביטול{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/627/1/45/307.htm תורת שמואל תרכ"ז עמוד שז].}} (רבותינו נשיאינו השתמשו פעמים רבות במטבע לשון זו כשעוררו על [[כולל חב"ד ארץ הקודש|צדקת ארץ ישראל]]). |