מהירות הילודה: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}"
מ (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|")
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 15: שורה 15:
ענין המשכת ההשפעה מיד ללא הפסק בינתיים ברוחניות:
ענין המשכת ההשפעה מיד ללא הפסק בינתיים ברוחניות:


בדרך כלל הסדר הוא, שכל השפעה הבאה מלמעלה צריכה לעבור דרך כל סדר ההשתלשלות, ומצד זה יכולה לפעמים ההשפעה להתמעט, ולפעמים – גם להתעכב. וזהו ביאור מארז"ל "אדם נידון בכל יום", כי, אף שכבר נידון בראש השנה על כל השנה כולה, מ"מ, ההשפעה דר"ה יכולה להתעכב למעלה, ועל זה הוא הדין בכל יום{{הערה|כמבואר בלקו"ת, ובקונטרס ומעין.</ref>.
בדרך כלל הסדר הוא, שכל השפעה הבאה מלמעלה צריכה לעבור דרך כל סדר ההשתלשלות, ומצד זה יכולה לפעמים ההשפעה להתמעט, ולפעמים – גם להתעכב. וזהו ביאור מארז"ל "אדם נידון בכל יום", כי, אף שכבר נידון בראש השנה על כל השנה כולה, מ"מ, ההשפעה דר"ה יכולה להתעכב למעלה, ועל זה הוא הדין בכל יום{{הערה|כמבואר בלקו"ת, ובקונטרס ומעין.}}.


אבל לעתיד לבא אופן ההשפעה יהיה, שההשפעה אינה צריכה להתעכב בסדר ההשתלשלות כלל, רק ההשפעת תרד מלמעלה ומיד תימשך ההשפעה למטה בעולם הזה. כמו שכתוב "עד מהרה ירוץ דברו"<ref name=":0">משיחת ש"פ משפטים תשכ"ב, התוועדיות אות טז-יז.</ref>.
אבל לעתיד לבא אופן ההשפעה יהיה, שההשפעה אינה צריכה להתעכב בסדר ההשתלשלות כלל, רק ההשפעת תרד מלמעלה ומיד תימשך ההשפעה למטה בעולם הזה. כמו שכתוב "עד מהרה ירוץ דברו"<ref name=":0">משיחת ש"פ משפטים תשכ"ב, התוועדיות אות טז-יז.}}.


== זמן העיבור ==
== זמן העיבור ==


=== זמן מועט - כ"א יום ===
=== זמן מועט - כ"א יום ===
המהרש"א אומר{{הערה|חדושי אגדות מהרש"א שבת ל, ב.</ref> שאי אפשר לומר שההריון והלידה של אותו ילד יהיו ביום אחד, שאם כן אין הראיה של רבן גמליאל שהראה לתלמיד תרנגולת המולידה ביצים כל יום מספיקה, שהרי גם בתרנגולת אין ההריון (שהיא מתעברת מהזכר) ולידת הביצה באותו יום, אלא בין ההריון ללידת הביצה עוברים עשרים ואחד ימים{{הערה|בכורות ח, א. ובפירש"י שם.</ref>.  
המהרש"א אומר{{הערה|חדושי אגדות מהרש"א שבת ל, ב.}} שאי אפשר לומר שההריון והלידה של אותו ילד יהיו ביום אחד, שאם כן אין הראיה של רבן גמליאל שהראה לתלמיד תרנגולת המולידה ביצים כל יום מספיקה, שהרי גם בתרנגולת אין ההריון (שהיא מתעברת מהזכר) ולידת הביצה באותו יום, אלא בין ההריון ללידת הביצה עוברים עשרים ואחד ימים{{הערה|בכורות ח, א. ובפירש"י שם.}}.  


ולכן מפרש רש"י{{הערה|בשבת שם לא, ב. רש"י ד"ה הרה ויולדת יחדיו.</ref>, שאכן מדובר אודות שני ילדים שונים, באותו יום שתתעבר בילד חדש, באותו יום תלד ילד מעיבור קודם, כמו תרנגולת.
ולכן מפרש רש"י{{הערה|בשבת שם לא, ב. רש"י ד"ה הרה ויולדת יחדיו.}}, שאכן מדובר אודות שני ילדים שונים, באותו יום שתתעבר בילד חדש, באותו יום תלד ילד מעיבור קודם, כמו תרנגולת.


אבל לפי פירושם עדיין קצת קשה, איך יכול להיות שבכל יום תלד, הרי אחרי לידה אחת באים ימים רבים של איסור ביאה (שהרי יהיה דיני טומאה וטהרה בזמן הגאולה{{הערה|אגרת הקודש סי' כו.</ref>), ואשר לכן אי אפשר שיהיה לידה בכל הימים האלה, שהם שבעה או ארבע עשרה פעמים יותר מאשר הימים שבהם ביאה מותרת, ואם כן אין היא מולידה בכל יום.
אבל לפי פירושם עדיין קצת קשה, איך יכול להיות שבכל יום תלד, הרי אחרי לידה אחת באים ימים רבים של איסור ביאה (שהרי יהיה דיני טומאה וטהרה בזמן הגאולה{{הערה|אגרת הקודש סי' כו.}}), ואשר לכן אי אפשר שיהיה לידה בכל הימים האלה, שהם שבעה או ארבע עשרה פעמים יותר מאשר הימים שבהם ביאה מותרת, ואם כן אין היא מולידה בכל יום.


=== תשע שעות ===
=== תשע שעות ===
האריז"ל מפרש{{הערה|"לקוטי הש"ס" (על שבת ל, ב), מובא ב"מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ', ובסוף מאמר דיבור המתחיל "גנתא" (ביאורי הזוהר לה"צמח צדק" חלק ב' עמוד תתכז ואילך).</ref> שהכוונה היא שזמן העיבור יהיה ביום אחד, במקום שעכשיו זמן העיבור לוקח תשעה חדשים, הרי לעתיד לבא יהיה כל זה בתשע שעות בלבד.
האריז"ל מפרש{{הערה|"לקוטי הש"ס" (על שבת ל, ב), מובא ב"מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ', ובסוף מאמר דיבור המתחיל "גנתא" (ביאורי הזוהר לה"צמח צדק" חלק ב' עמוד תתכז ואילך).}} שהכוונה היא שזמן העיבור יהיה ביום אחד, במקום שעכשיו זמן העיבור לוקח תשעה חדשים, הרי לעתיד לבא יהיה כל זה בתשע שעות בלבד.


אך הרבי מדייק{{הערה|שיעורים בספר התניא אגרת הקודש סי' כ"ו.</ref> במילים של אדמו"ר הזקן, שכל הלידות שהאשה תלד בכל יום, הכל יהיה "מביאה אחת", הכוונה מן (על ידי) ביאה '''אחת,''' מן ביאה '''אחת''' תלד ילד '''אחד''' ביום אחד, וילד שני ביום שני וכו'{{הערה|והרבי מציין מהגמרא בנדה (כז, א) שמביאה אחת היתה לידה של שני ילדים בשני זמנים שונים,בהפרש של כמה וכמה ימים, כפי שהגמרא מביאה שם מקרה של שלשה חדשים שעברו בין הלידה של ילד אחד ללידה של הילד השני, למרות ששתי הלידות היו מביאה אחת.</ref>.  
אך הרבי מדייק{{הערה|שיעורים בספר התניא אגרת הקודש סי' כ"ו.}} במילים של אדמו"ר הזקן, שכל הלידות שהאשה תלד בכל יום, הכל יהיה "מביאה אחת", הכוונה מן (על ידי) ביאה '''אחת,''' מן ביאה '''אחת''' תלד ילד '''אחד''' ביום אחד, וילד שני ביום שני וכו'{{הערה|והרבי מציין מהגמרא בנדה (כז, א) שמביאה אחת היתה לידה של שני ילדים בשני זמנים שונים,בהפרש של כמה וכמה ימים, כפי שהגמרא מביאה שם מקרה של שלשה חדשים שעברו בין הלידה של ילד אחד ללידה של הילד השני, למרות ששתי הלידות היו מביאה אחת.}}.  


ועתה סרה הקושיא איך יכול להיות לדה בכל יום, הרי ישנם ימים יותר של איסור ביאה, אך מכיון שאומרים שזה יהיה מביאה אחת, הרי מהביאה שהיתה בזמן ההיתר, היו לאחר מכן כמה וכמה לידות בכמה וכמה ימים (זה אחר זה, אפילו בימים של איסור), וכפי שאכן כך הדבר בתרנגולת (מה שהגמרא מביאה דוגמה מתרנגולת), שלמרות שאחרי שנתעברה אין התרנגולת מקבלת זכר{{הערה|בהתאם לרש"י בבכורות ח, ב בדיבור המתחיל "והא".</ref>. אף על פי כן היא מולידה כמה וכמה ביצים בכמה וכמה ימים מן הביאה האחת של הזכר.
ועתה סרה הקושיא איך יכול להיות לדה בכל יום, הרי ישנם ימים יותר של איסור ביאה, אך מכיון שאומרים שזה יהיה מביאה אחת, הרי מהביאה שהיתה בזמן ההיתר, היו לאחר מכן כמה וכמה לידות בכמה וכמה ימים (זה אחר זה, אפילו בימים של איסור), וכפי שאכן כך הדבר בתרנגולת (מה שהגמרא מביאה דוגמה מתרנגולת), שלמרות שאחרי שנתעברה אין התרנגולת מקבלת זכר{{הערה|בהתאם לרש"י בבכורות ח, ב בדיבור המתחיל "והא".}}. אף על פי כן היא מולידה כמה וכמה ביצים בכמה וכמה ימים מן הביאה האחת של הזכר.


== [[כבר היה לעולמים]] ==
== [[כבר היה לעולמים]] ==
בתחילת הבריאה אצל אדם הראשון וחוה, הלידה היתה תיכף ומיד. ולעתיד לבא זה יהיה באופן נעלה יותר{{הערה|סנהדרין לח, ב. ליל ט"ו בשבט תשד"מ התוועדויות ע' 916.</ref>.  
בתחילת הבריאה אצל אדם הראשון וחוה, הלידה היתה תיכף ומיד. ולעתיד לבא זה יהיה באופן נעלה יותר{{הערה|סנהדרין לח, ב. ליל ט"ו בשבט תשד"מ התוועדויות ע' 916.}}.  


ובכללות היה גם לפני המבול, שבאותו יום שאשה התעברה, באותו יום גם ילדה{{הערה|מדרש רבה פרשת נח (התחלת פרשה ל"ו). ה"צמח צדק" ב"מילואים" על תהלים (הנזכר לעיל).</ref>.
ובכללות היה גם לפני המבול, שבאותו יום שאשה התעברה, באותו יום גם ילדה{{הערה|מדרש רבה פרשת נח (התחלת פרשה ל"ו). ה"צמח צדק" ב"מילואים" על תהלים (הנזכר לעיל).}}.


== [[מעשינו ועבודתינו|מעשינו ועבודתנו]] ==
== [[מעשינו ועבודתינו|מעשינו ועבודתנו]] ==