רפואה מונעת: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,016 בתים ,  29 אוקטובר
אין תקציר עריכה
(←‏דעת הרבי: הרחבה)
אין תקציר עריכה
 
שורה 17: שורה 17:
ברפואה המונעת לרוב מטפלים באנשים בריאים שאינם סובלים ממחלות. כל המלצה מניעתית נוגעת למיליוני מטופלים, התועלת תהיה רק לבודדים, ולפעמים עלול להיגרם סיבוך נדיר. ככלל המלצות ברפואה מניעתית צריכות להיות מוכחות כמועילות בעזרת מחקר שהוא מבוסס ראיות (Evidence Based), ולכן ניתן למצוא נושאים שיש סביבם מחלוקת.
ברפואה המונעת לרוב מטפלים באנשים בריאים שאינם סובלים ממחלות. כל המלצה מניעתית נוגעת למיליוני מטופלים, התועלת תהיה רק לבודדים, ולפעמים עלול להיגרם סיבוך נדיר. ככלל המלצות ברפואה מניעתית צריכות להיות מוכחות כמועילות בעזרת מחקר שהוא מבוסס ראיות (Evidence Based), ולכן ניתן למצוא נושאים שיש סביבם מחלוקת.


אחד מסוללי הדרך לרפואה מונעת בעולם המדע הרפואי כפי שהוא בימינו, היה ה[[רמב"ם]] בכתביו [[משנה תורה|ההלכתיים]], ה[[מורה נבוכים|הגותיים]] והרפואיים.
אחד מסוללי הדרך לרפואה מונעת בעולם המדע הרפואי כפי שהוא בימינו, היה ה[[רמב"ם]] בכתביו [[משנה תורה|ההלכתיים]], ה[[מורה נבוכים|הגותיים]] והרפואיים{{הערה|ראו גם שיחת [[חג השבועות]] [[תש"נ]], [[התוועדויות]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=297&hilite= תש"נ חלק ג' עמוד 281]. [[לקוטי שיחות]] חלק ל"ב, [https://drive.google.com/file/d/1QJxYYSizWvP71UC_7haRWPYK5pyaF7oM/view שיחה לחודש אייר].}}.


==ביהדות==
==ביהדות==
שורה 30: שורה 30:
==דעת הרבי==
==דעת הרבי==
{{להשלים|פיסקא=כן}}
{{להשלים|פיסקא=כן}}
שיטת [[הרבי]] באופן כללי היא בעד רפואה מונעת ככל הניתן, ועדיפות רבה בהשקעה בזו, כדי להימנע מהיאלצות לשימוש ב[[רפואה]] לרפא מחלות. כך כותב הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] [https://chabadlibrary.org/books/1200880118 חלק י"ד, איגרת ד'תתסב]:.}}:
שיטת [[הרבי]] באופן כללי היא בעד רפואה מונעת ככל הניתן, ועדיפות רבה בהשקעה בזו, כדי להימנע מהיאלצות לשימוש ב[[רפואה]] לרפא מחלות. הרבי אף מגדיר זאת כדרך התורה{{הערה|שם=יוכ|1=ראו לדוגמא מכתב באנגלית [[ט"ז חשון]] [[תשל"ד]], [[מכתבים מהרבי]] חלק ב' עמוד 109.}}, כפי שנאמר בה{{הערה|[[בשלח]] טו, כו.}}: "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂ֣ים עָלֶיךָ כִּי אֲנִ֥י ה' רפְאֶךָ", כלומר, ש[[הקדוש ברוך הוא]] נותן את הדרך לחיות בצורה הטובה שתמנע את המחלה מלכתחילה, וזאת על-ידי חיים על פי [[התורה]]{{הערה|ראו שיחת [[כ"ה אייר]] [[תשמ"ג]] וראו גם [[שיחות לנוער]] גיליון 241 ל[[חודש שבט]] [[תשל"ו]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26490&st=&pgnum=7 עמוד 7].}}, ובמקביל הקפדה על אורח חיים בריא ב[[גשמיות]] ושימוש באמצעי הרפואה המונעת. כך כותב הרבי{{הערה|שם=חרדים|1=[[אגרות קודש]] [https://chabadlibrary.org/books/1200880118 חלק י"ד, איגרת ד'תתסב].}}:


{{ציטוט|תוכן=במענה על מכתבו מי"ד חשון (והקודמו), בו שואל:
{{ציטוט|תוכן=במענה על מכתבו מי"ד חשון (והקודמו), בו שואל:
שורה 36: שורה 36:
א) אם מותר לעסוק בטפול רפואי רק ל[[מחלה|חולה]], או שמותר גם להשתמש באותן הרפואות שהם מונעים ממחלות, זאת אומרת המחסנים את הבריאות שלא יחלה.
א) אם מותר לעסוק בטפול רפואי רק ל[[מחלה|חולה]], או שמותר גם להשתמש באותן הרפואות שהם מונעים ממחלות, זאת אומרת המחסנים את הבריאות שלא יחלה.


והנה מעשים בכל יום שעושים כן גם [[גדולי ישראל]] ומנהיגיו, ועיין ג"כ הלכות דיעות להרמב"ם פרק ד'. ומקרא מלא דבר הכתוב, כל המחלה גו' לא אשים עליך, כי אני ה' רופאך, שגם זה בכלל הרפואות.}}כמו כן כותב הרבי במכתב באנגלית: "על מנת שהרפואה המונעת תהיה מוצלחת ויעילה ביותר, יש צורך להתחיל אותה כבר מהילדות המוקדמת ביותר – החל מחיסונים, צחצוח שיניים למניעת חורים בשיניים, תזונה מאוזנת וכן הלאה. ביחס לילדים יהודים, היא דורשת שמירה קפדנית על חוקי הכשרות של מאכלים ומשקאות, וידוע היטב כיצד היא משפיעה על ההתפתחות הנפשית והפיזית"<ref>[https://www.chabad.org/therebbe/letters/default_cdo/aid/2185973/jewish/Vaccination-and-Torah.htm מכתב ט"ו תמוז תשמ"ו], תרגום: מורה לדור נבוך חלק ב' עמוד 18.</ref>.
והנה מעשים בכל יום שעושים כן גם [[גדולי ישראל]] ומנהיגיו, ועיין ג"כ הלכות דיעות להרמב"ם פרק ד'. ומקרא מלא דבר הכתוב, כל המחלה גו' לא אשים עליך, כי אני ה' רופאך, שגם זה בכלל הרפואות.}}כמו כן כותב הרבי במכתב באנגלית: "על מנת שהרפואה המונעת תהיה מוצלחת ויעילה ביותר, יש צורך להתחיל אותה כבר מהילדות המוקדמת ביותר – החל מחיסונים, צחצוח שיניים למניעת חורים בשיניים, תזונה מאוזנת וכן הלאה. ביחס לילדים יהודים, היא דורשת שמירה קפדנית על חוקי הכשרות של מאכלים ומשקאות, וידוע היטב כיצד היא משפיעה על ההתפתחות הנפשית והפיזית"{{הערה|שם=מורה|1=[https://www.chabad.org/therebbe/letters/default_cdo/aid/2185973/jewish/Vaccination-and-Torah.htm מכתב ט"ו תמוז תשמ"ו], תרגום: מורה לדור נבוך חלק ב' עמוד 18.}}.


=== בריאות השיניים ===
בכמה הזדמנויות עורר הרבי את המומחים ברפואה לאמץ שיטה זו ככל הניתן ולקדם חינוך לאורח חיים בריא.
כחלק מרפואה מונעת, מעודד הרבי הקפדה על בריאות השיניים, כולל צחצוח שיניים מגיל מוקדם למניעת חורים. ב[[יחידות]] לאחד מ[[תמימים|התמימים]] ב[[תומכי תמימים המרכזית 770|ישיבה ב770]] העיר הרבי שעליו להקפיד על צחצוח השיניים<ref>[[דעם רבי'נס קינדער (ספר)|דעם רבי'נס קינדער]] עמוד רחצ.</ref>. כמו כן, ב[[סדר הנהגה לתלמידים (קובץ)|סדר הנהגה לתלמידים]] שהוגה על ידי הרבי נכתב: "רחץ פה ונקה שינך (בימות החול) בכל בוקר, כי נוגע הוא לבריאות הגוף".
 
=== בריאות ה[[שיניים]] ===
כחלק מרפואה מונעת, מעודד הרבי הקפדה על בריאות השיניים, כולל צחצוח שיניים מגיל מוקדם למניעת חורים{{הערה|שם=מורה}}{{הערה|זאת מלבד חשיבות העניין לצורך ניקיון הפה, הנחוץ עבור התפילה לפי ה[[הלכה]]. ראו בשיחת שבת [[פרשת משפטים]] [[תשכ"ה]]. יחידות הרב [[מרדכי מנטליק]] אצל [[אדמו"ר הריי"צ]], [[ז' אדר]] [[תש"ט]].}}. ב[[יחידות]] לאחד מ[[תמימים|התמימים]] ב[[תומכי תמימים המרכזית 770|ישיבה ב770]] העיר הרבי שעליו להקפיד על צחצוח השיניים{{הערה|[[דעם רבי'נס קינדער (ספר)|דעם רבי'נס קינדער]] עמוד רחצ.}}. כמו כן, ב[[סדר הנהגה לתלמידים (קובץ)|סדר הנהגה לתלמידים]] שהוגה על ידי הרבי נכתב: "רחץ פה ונקה שינך (בימות החול) בכל בוקר, כי נוגע הוא לבריאות הגוף".


=== חיסונים ===
=== חיסונים ===
בנוגע לחיסונים כותב הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] [https://chabadlibrary.org/books/1200880118 חלק י"ד, איגרת ד'תתסב]:.}}:
בנוגע לחיסונים כותב הרבי{{הערה|שם=חרדים}}:


{{ציטוט|תוכן=ב) אותם הסממנים שמזריקים בתוך הגוף, אם מותר להשתמש בהם, וכנראה ששאלתו בהנוגע לאלו שנעשים מדברים בלתי כשרים.
{{ציטוט|תוכן=ב) אותם הסממנים שמזריקים בתוך הגוף, אם מותר להשתמש בהם, וכנראה ששאלתו בהנוגע לאלו שנעשים מדברים בלתי כשרים.
שורה 51: שורה 53:


==ב[[עבודת השם]]==
==ב[[עבודת השם]]==
כמה פעמים המשיל הרבי את חשיבותה של ההתקדמות הרוחנית המוסיפה גם בשלימות הגשמית, לרפואה המונעת{{הערה|שם=יוכ}}.
[[הרבי]] מבאר שההבדל בין [[רפואה]] רגילה ורפואה מונעת מתבטא בהבדל ב[[גאולה]] הרוחנית ב[[עבודת ה']] בין [[חודש ניסן]] ל[[חודש אייר]]: חודש ניסן בו התרחשה [[יציאת מצרים]] מהותו גאולה ופריצת מגבלות, כשם החודש הרומז ל"ניסי ניסים" - שינוי מציאות שמגדיר מחדש את חוקי הבריאה. הדבר מבטא עבודה רוחנית המתמקדת בגאולה ממצב שלילי, שקיימת האפשרות להיכשל ב[[חטא]] אך ניתן לעשות [[תשובה]]. לעומת זאת חודש אייר, [[ראשי תיבות]] "אני ה' רופאך", הוא חודש של רפואה מונעת - שמירה מהיכשלות בחטא מלכתחילה. זוהי עבודה רוחנית המתמקדת בהתעלות למצב נעלה - מבלי להיכשל כלל, מצב של [[גאולה]] מבלי לרדת ל[[גלות]]{{הערה|ראו [[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59222&st=&pgnum=211 כרך ג' עמוד 1371] ואילך.}}.
[[הרבי]] מבאר שההבדל בין [[רפואה]] רגילה ורפואה מונעת מתבטא בהבדל ב[[גאולה]] הרוחנית ב[[עבודת ה']] בין [[חודש ניסן]] ל[[חודש אייר]]: חודש ניסן בו התרחשה [[יציאת מצרים]] מהותו גאולה ופריצת מגבלות, כשם החודש הרומז ל"ניסי ניסים" - שינוי מציאות שמגדיר מחדש את חוקי הבריאה. הדבר מבטא עבודה רוחנית המתמקדת בגאולה ממצב שלילי, שקיימת האפשרות להיכשל ב[[חטא]] אך ניתן לעשות [[תשובה]]. לעומת זאת חודש אייר, [[ראשי תיבות]] "אני ה' רופאך", הוא חודש של רפואה מונעת - שמירה מהיכשלות בחטא מלכתחילה. זוהי עבודה רוחנית המתמקדת בהתעלות למצב נעלה - מבלי להיכשל כלל, מצב של [[גאולה]] מבלי לרדת ל[[גלות]]{{הערה|ראו [[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=59222&st=&pgnum=211 כרך ג' עמוד 1371] ואילך.}}.