1,623
עריכות
ספירת המלכות (שיחה | תרומות) מ (ניסוח) |
(פישוט המושגים והבאת המקורות.) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ | המושג '''קוצי דשערי''' והמושג '''ת"י נימין''' לקוחים מתורת הקבלה, ומשמעותם היא נתינת כח במידות דקדושה לעמוד כנגד קליפת [[עמלק]]. עמלק הוא עקשות – מנגד לקדושה בלי טעם ודעת וכנגד השכל ("יודע את ריבונו ומכוון למרוד בו"), ולכן גם הכח לעמוד כנגדו צריך לבוא ממקום שלמעלה מהשכל – למעלה מטעם ודעת{{הערה|דרך מצוותיך, איסור אכילת גיד הנשה.}}. | ||
' | ==המושגים בקבלה== | ||
מקור המושג "'קוצי דשערי'" ב[[זוהר]]{{הערה|אדרא רבא, נשא קלב}}, והיא ההשפעה שמ[[אריך אנפין]] ("פנים ארוכות" – המידות שבחיצוניות הכתר) ל[[זעיר אנפין]] ("פנים קטנות" - המידות שבאצילות). מספר ה"קוצים" (שערות) שבהשפעה זו הוא 31, ונרמז בכך שמקורה הוא השם הראשון שבי"ג מדות הרחמים - שם א"ל, שמספרו בגימטירה 31. | |||
בפרטיות יותר, "קוצי דשערי" הן משערות '''הזקן''' (ולא משערות הראש) של אריך אנפין. בכללות יש בשערות הזקן 13 קבוצות (הנקראות [[י"ג תיקוני דיקנא]]) - ו"קוצי דשערי" היא קבוצת השערות היוצאת מתיקון "א-ל" (שהוא התיקון הראשון). בקבוצה זו יש 31{{הערה|כהגימטריה של א-ל.}} קבוצות כלליות של שערות, אך בפרטיות יותר מספר זה הוא מכל צד של הפנים (סה"כ 62), שכל אחת מהן כלולה מכולן (סה"כ 1962). כל אחת מקבוצות פרטיות אלו היא עצמה כלולה בפרטיות יותר מ190 קבוצות (כמספר שמי"ם), וכן הלאה. | |||
'''ת"י נימין''': אמנם עצם ההשפעה היא מאריך אנפין לזעיר אנפין (היינו, מהמידות שב[[כתר]] למידות ד[[אצילות]]), אבל בפועל היא נמשכת דרך ה[[מוחין]] וע"י ה[[דעת]]. על פי הקדמה זו יובן, שהמספר 31 הוא ההשפעה הכללית שמצד אריך אנפין. אבל אחרי מעבר המוחין, ההשפעה שנמשכת בפועל מהמוחין למדות (ע"י הדעת) היא על ידי '''ת"י (410) נימין''' (שערות דקות){{הערה|מאמרים תקס"ה, עמ' רפא.}}. הרמז להשפעה זו הוא בסדר הקדושה (שאומרים ישראל והמלאכים "קדוש קדוש קדוש"): קדוש בגימטריה 410, ושלוש פעמים קדוש הם המשכת הקדושה של אריך אנפין במידות של שלושת ה[[עולמות]] [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]. היינו: א"ל הוי' – בבריאה, א"ל שד"י – ביצירה, א"ל אדנ"י – בעשיה{{הערה|תו"א משפטים עו ג', מאמרים תקס"ט עמ' רי"ב (בהוצאה הישנה עמ' קצה), ילקוט לוי"צ על התורה בכמה מקומות ועוד.}}. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אריך אנפין]] | [[קטגוריה:אריך אנפין]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | |||
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]] |
עריכות