מהירות הילודה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:
האריז"ל מפרש<ref>"לקוטי הש"ס" (על שבת ל, ב), מובא ב"מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ', ובסוף מאמר דיבור המתחיל "גנתא" (ביאורי הזוהר לה"צמח צדק" חלק ב' עמוד תתכז ואילך).</ref> שהכוונה היא שזמן העיבור יהיה ביום אחד, במקום שעכשיו זמן העיבור לוקח תשעה חדשים, הרי לעתיד לבא יהיה כל זה בתשע שעות בלבד.
האריז"ל מפרש<ref>"לקוטי הש"ס" (על שבת ל, ב), מובא ב"מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ', ובסוף מאמר דיבור המתחיל "גנתא" (ביאורי הזוהר לה"צמח צדק" חלק ב' עמוד תתכז ואילך).</ref> שהכוונה היא שזמן העיבור יהיה ביום אחד, במקום שעכשיו זמן העיבור לוקח תשעה חדשים, הרי לעתיד לבא יהיה כל זה בתשע שעות בלבד.


אך הרבי מדייק במילים של אדמו"ר הזקן, שכל הלידות שהאשה תלד בכל יום, הכל יהיה "מביאה אחת", הכוונה מן (על ידי) ביאה '''אחת,''' מן ביאה '''אחת''' תלד ילד '''אחד''' ביום אחד, וילד שני ביום שני וכו'<ref>והרבי מציין מהגמרא בנדה (כז, א) שמביאה אחת היתה לידה של שני ילדים בשני זמנים שונים,בהפרש של כמה וכמה ימים, כפי שהגמרא מביאה שם מקרה של שלשה חדשים שעברו בין הלידה של ילד אחד ללידה של הילד השני, למרות ששתי הלידות היו מביאה אחת.</ref>.  
אך הרבי מדייק<ref>שיעורים בספר התניא אגרת הקודש סי' כ"ו.</ref> במילים של אדמו"ר הזקן, שכל הלידות שהאשה תלד בכל יום, הכל יהיה "מביאה אחת", הכוונה מן (על ידי) ביאה '''אחת,''' מן ביאה '''אחת''' תלד ילד '''אחד''' ביום אחד, וילד שני ביום שני וכו'<ref>והרבי מציין מהגמרא בנדה (כז, א) שמביאה אחת היתה לידה של שני ילדים בשני זמנים שונים,בהפרש של כמה וכמה ימים, כפי שהגמרא מביאה שם מקרה של שלשה חדשים שעברו בין הלידה של ילד אחד ללידה של הילד השני, למרות ששתי הלידות היו מביאה אחת.</ref>.  


ועתה סרה הקושיא איך יכול להיות לדה בכל יום, הרי ישנם ימים יותר של איסור ביאה, אך מכיון שאומרים שזה יהיה מביאה אחת, הרי מהביאה שהיתה בזמן ההיתר, היו לאחר מכן כמה וכמה לידות בכמה וכמה ימים (זה אחר זה, אפילו בימים של איסור), וכפי שאכן כך הדבר בתרנגולת (מה שהגמרא מביאה דוגמה מתרנגולת), שלמרות שאחרי שנתעברה אין התרנגולת מקבלת זכר<ref>בהתאם לרש"י בבכורות ח, ב בדיבור המתחיל "והא".</ref>. אף על פי כן היא מולידה כמה וכמה ביצים בכמה וכמה ימים מן הביאה האחת של הזכר.
ועתה סרה הקושיא איך יכול להיות לדה בכל יום, הרי ישנם ימים יותר של איסור ביאה, אך מכיון שאומרים שזה יהיה מביאה אחת, הרי מהביאה שהיתה בזמן ההיתר, היו לאחר מכן כמה וכמה לידות בכמה וכמה ימים (זה אחר זה, אפילו בימים של איסור), וכפי שאכן כך הדבר בתרנגולת (מה שהגמרא מביאה דוגמה מתרנגולת), שלמרות שאחרי שנתעברה אין התרנגולת מקבלת זכר<ref>בהתאם לרש"י בבכורות ח, ב בדיבור המתחיל "והא".</ref>. אף על פי כן היא מולידה כמה וכמה ביצים בכמה וכמה ימים מן הביאה האחת של הזכר.
שורה 45: שורה 45:
לכן צריך להיות ענין המהירות, "עד מהרה ירוץ דברו" – שההחלטה שבשעת התפלה תומשך מיד בפועל ממש, ועל ידי זה פועלים גם בנוגע לההמשכה מלמעלה, שגם המשכה זו תהיה באופן ד"עד מהרה ירוץ דברו"<ref name=":0" />.
לכן צריך להיות ענין המהירות, "עד מהרה ירוץ דברו" – שההחלטה שבשעת התפלה תומשך מיד בפועל ממש, ועל ידי זה פועלים גם בנוגע לההמשכה מלמעלה, שגם המשכה זו תהיה באופן ד"עד מהרה ירוץ דברו"<ref name=":0" />.


== ראו גם ==
* [[מהירות הצמיחה|מהירות הצמיחה - עתידים‬ אילנות שמוציאין פירות בכל יום]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך יתום}}
{{ערך יתום}}
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
455

עריכות