ראובן פוירשטיין: הבדלים בין גרסאות בדף

(הוספתי הוספה חשובה וחדשה מתשורה חדשה)
 
שורה 25: שורה 25:


==קשריו עם הרבי==
==קשריו עם הרבי==
לד"ר פוירשטיין קשר ארוך עם הרבי, הרבי הדריך אותו, והפנה אליו מטופלים.
לד"ר פוירשטיין היה קשר ארוך עם הרבי, וזכה להדרכות שונות מהרבי בדרך קבע, והרבי אף הפנה אליו מטופלים.


'''<big>היה מקבל מהרבי אחת ליומיים שלוש-ארבע תשובות</big>'''
כבר בשנות הלמ"ד החל לקבל לטיפול נערים רבים שהופנו אליו על ידי הרבי, ובשנת [[תשמ"ג]] הגיע לביקור בחצר הרבי ב-770 והכניס פתק בו הודיע על הגעתו, הרבי שלח את המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]], שישמע ממנו על השיטה, ויקבל ממנו את הספרים והמחקרים שלו בענין.


מספר אליעזר אריה ליכטשטיין שיחי'<ref>תשורה אלפנביין - ליכטשטיין. טז מנחם אב תשפד [https://teshura.com/teshurapdf/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94%20%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%99%D7%9F%20-%20%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%98%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F.%20%D7%98%D7%96%20%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%9D%20%D7%90%D7%91%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%93.pdf עמוד 35]</ref>:
בהמשך לכך, הרבי העניק לו הנחיה שלפי עדותו של ד"ר פוירשטיין עצמו סייעה לו מאוד לגבש את שיטתו, שיש להתייחס למצב הנער באופטימיות, לפגוש את כל האחראים למצבו החינוכי של הנער, ולתבוע מהם לתת לנער את היכולות הנכונות, שיאפשרו לו להגיע להיכן שהוא מסוגל ומגיע לו להגיע.


"באמצע שנות המ"מים השגתי מכשיר פקס...במשך שנים רבות עברו דרכי כמעט כל התשובות של הרבי לאנשים בארץ הקודש, בעיקר המענות שהועברו דרך המזכיר הרב גרונר. כשהוא הגיע לביתו בחצות הלילה בערך, היה מתיישב לכתוב את המענות שקיבל באותו יום מהרבי. בכל יום הגיעו אלי בערך 200 תשובות פרטיות לאנ"ש... בדרך כלל, מסרתי לאנשים בטלפון את המענה של הרבי שהגיע אלי בפקס, ואחר כך השמדתי את כל המענות כעבור יומיים-שלושה מאז שהתקבלו אצלי. קיבלתי החלטה חזקה לשכוח את המענות הפרטיות שאנשים קיבלו. זה היה דברים אישיים.
הקשר הלך ונעשה הדוק יותר ויותר, ועל פי עדותו של ר' [[אליעזר אריה ליכטשטיין]], הוא היה מעביר אליו תשובות של הרבי פעמיים-שלוש בשבוע{{הערה|1= [https://teshura.com/teshurapdf/%D7%AA%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94%20%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%91%D7%99%D7%99%D7%9F%20-%20%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%98%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F.%20%D7%98%D7%96%20%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%9D%20%D7%90%D7%91%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%93.pdf תשורה אלפנביין-ליכטשטיין, ט"ז מנחם אב תשפ"ד עמוד 35].}}.


היה יהודי שהיה מקבל מהרבי אחת ליומיים שלוש-ארבע תשובות, פרופ' ראובן פוירשטיין, שהמציא שיטה כיצד ללמוד עם ילדים שמתקשים בלמידה. פעם הייתי מעשן הרבה. באותה תקופה היה מותר לעשן במטוס, בקצה המטוס. הייתי מזמין מקום מאחור ושם הייתי מעשן. יום אחד ישבתי ועישנתי שם, ופתאום שמעתי קול מוכר מאוד. הסתובבתי אל האיש ושאלתי אותו: האם אתה פרופ' פוירשטיין? הוא ענה בחיוב. אמרתי לו: אני האיש שמתקשר אליך כמה פעמים בשבוע בשעה 6:30 בבוקר, ומוסר לך את התשובות שמתקבלות מהרבי. הוא עמד אחר כך שעתיים-שלוש במטוס ותיאר לפני האנשים מסביבנו את התועלת שהוא מקבל מהתשובות של הרבי, כיצד הרבי מסייע לו בהתוויית דרך לפעילות עם הילדים הללו. לאחר פטירתו באתי לנחם את בני משפחתו בימי ה'שבעה', והצעתי להם שיפרסמו את כל השאלות שלו אל הרבי ואת תשובות הרבי לצידן. אולי עוד יקום מישהו וירים את הפרויקט הזה."
===הרבי מבקש לשמוע על השיטה===
תשמ"ג – עד אותה עת הספיק כבר לטפל בנערים רבים שהרבי שלח אליו.אז הגיע ל 770 והכניס פתק שהגיע, הרבי שלח את המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]], שישמע ממנו על השיטה, ושיקבל ממנו את הספרים והמחקרים שלו בענין.
הרב יהודה ליב גרונר: מאז ומתמיד הרבי הפנה אליו משפחות שאחד מבניהן סבל מבעיה נפשית. והרבי ביקש שד"ר פוירשטיין יביע דעתו על התכתבות עם ד"ר מדוטרויט שהרבי היה באמצע התכתבות אתו.
ד"ר פורנשטיין סיפר: "הרבי הפנה אלי דרך המזכיר הרב גרונר שורה שלמה של שאלות, שבמרכזן עמד רצונו של הרבי לדעת באיזו מידה אני רואה סיכוי לשינוי אצל נער מסוים שנתוניו נמסרו לי.
"כתבתי לרבי שמעטים ייתנו תקווה לשינוי אצל אותו נער, וכאן הרבי נתן לי הנחיה שסייעה לי מאוד לגבש את הכיוון שהלכתי בו בעתיד. הרבי כתב לי שעלי להתייחס למצב הנער באופטימיות, ובהמשך המכתב הורה לי לפגוש את כל האחראים למצבו החינוכי של הנער, ולתבוע מהם לתת לנער את היכולות הנכונות, שיאפשרו לו להגיע להיכן שהוא מסוגל ומגיע לו להגיע.
"המדע מנסה תמיד לאבחן כל מצב בצורה סיבתית ולהגדירו בצורה כמותית. אם אדם נולד עם מידה מסוימת של אינטליגנצייה, המדע גורס שזו לא תשתנה כל ימיו; קווי-האופי של האדם קבועים ויישארו כאלה כל חייו. מנגד, הרבי האמין בכוחות הנפש האצורים בכל אחד וביכולתנו להפעילם. לגביי, יכולת זו של הרבי לחדור לנפש ולהאמין בכוחה להשתנות, קשורה באותה יכולת של הרבי שלא לשכוח לעולם את הפרט, על-אף האלפים שכתבו לו ושעברו לפניו מדי שבוע".
===להשקיע אינדיאנים===
במסגרת אחד מביקוריו אצל הרבי, הזמין הקונגרס האמריקני את פרופסור פוירשטיין לאבחן את סיבת המשברים התכופים ומספר ההתאבדויות הגבוה בקרב צעירי השבטים האינדיאניים החיים בשמורות בארה"ב, ולהציע לכך דרך טיפול.
במסגרת אחד מביקוריו אצל הרבי, הזמין הקונגרס האמריקני את פרופסור פוירשטיין לאבחן את סיבת המשברים התכופים ומספר ההתאבדויות הגבוה בקרב צעירי השבטים האינדיאניים החיים בשמורות בארה"ב, ולהציע לכך דרך טיפול.


מספר ד"ר פוירשטיין: "הגעתי לשמורת-טבע ליד קולורדו ונפגשתי עם המנהיגות שלהם בניסיון להבין את שורשי הבעיה ולמצוא דרך התמודדות עם המשברים ואובדני החיים. כאן עלי להקדים ולציין שחלק בלתי-נפרד מהשיטה שלי הוא לימוד המטופלים להתחבר למורשת אבותיהם, ללא קשר לדת או ללאום שהם משתייכים אליהם. ידוע שאותם אינדיאנים היו פעם אדוני הארץ והכיבוש האמריקני נישל אותם מאדמתם ואילץ אותם להתרכז בשמורות. לאחר שחקרתי את הבעיה, גיליתי שחוסר הקשר של צעירי האינדיאנים עם מורשתם יצר אצלם ניכור עז שלא איפשר להם להמשיך ולחיות לפי תרבותם. מאידך-גיסא, התרבות האמריקנית לא הציעה להם שום תחליף ראוי, וכך 'הלכו לאיבוד' בחלל שנוצר ואיבדו את טעם ומשמעות חייהם. החלטתי אפוא, בעצה אחת עם ראשי השבטים, לערוך בשמורה קורסים שמטרתם ללמד את צעירי האינדיאנים לחזור אל מורשתם על-אף הנישול האמריקני והחיים הכפויים בשמורות.
לאחר שהשלים את המשימה, באמצעות שימור הקשר של הצעירים למורשתם, חזר לניו יורק במטרה לעשות את השבת במחיצת הרבי, וזכה להשתתף בהתוועדות שנערכה בשבת בה הרבי דיבר על הנחלת שבע מצוות בני נוח לנכרים, והדגיש שחלק בלתי-נפרד משליחות זו הוא פשוט לסייע לתיקון האנושות ולבוא לעזרתה, והוא חש שדברי הרבי מכוונים אליו אישית, ובמיוחד כאשר בין השיחות הרבי פנה אליו ואמר לי לומר 'לחיים'.
 
"לקורסים היתה הצלחה רבה והם המריצו את צעירי השבטים לשמור על תרבותם וללמוד בשפתם-הם מבלי לקבל את התרבות האמריקנית כדבר מובן-מאליו. 'רק כך', הבטחתי להם, 'תצליחו להתחבר לשורשיכם ומשמעות החיים וטעמם יחזרו אליכם'.
 
"מיד עם סיום הקורס נסעתי לניו-יורק כדי להספיק לעבור את השבת במחיצת הרבי ב-770. בתפילת שחרית כובדתי בגלילה לאחר קריאת התורה וזכיתי לעמוד ליד הרבי בעת אמירת ההפטרה.
 
"אחר הצהריים נכנס הרבי להתוועדות וזכיתי לשבת מאחוריו ולשמוע את דבריו מילה במילה.
 
"במרכזה של אותה התוועדות הרבי דיבר על הצורך בהנחלת שבע מצוות בני נוח לנכרים, והדגיש שחלק בלתי-נפרד משליחות זו הוא פשוט לסייע לתיקון האנושות ולבוא לעזרתה. באותם ימים - לאחר שביליתי שעות ארוכות במחיצת האינדיאנים והשקעתי מאמצים רבים לעזור להם – שאלו אותי לא פעם 'מה אתה עומד ומסייע לאנשים שאינם בני עמך' - ובאותה התוועדות הרבי הסיר את ספקותי. חשתי שדברי הרבי מכוונים אלי אישית, ובמיוחד כאשר בין השיחות הרבי פנה אלי ואמר לי לומר 'לחיים'.


"מאז לקחתי על עצמי לחזק את צד המורשת אצל כל המטופלים, ואם הדברים הללו נכונים כלפי אלה שאינם יהודים, קל-וחומר שהם נכונים לגבי יהודים. למדתי שדווקא במקרים שבהם נראה לכאורה בוודאות שתמו כל התקוות ולא ניתן לעשות דבר להצלת המטופל, צריכים להפעיל את הערוץ היהודי-פנימי שבכוחו לעשות פלאים - והתוצאות תמיד מצדיקות את המאמץ".
בעקבות אותה נסיעה, לקח על עצמו לחזק את צד המורשת אצל כל המטופלים, וראה בכך הצלחה רבה בעבודתו.


==קשורים חיצוניים==
==קשורים חיצוניים==
31,369

עריכות