אברהם חיים נאה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 13: שורה 13:
הרב חיים נאה, נולד ב[[י"ג אייר]] בשנת [[תר"נ]], ב[[חברון]], לאביו הרב [[מנחם מענדל נאה]] ולאימו מרת מוסיא בת הגאון רבי [[דובער אשכנזי|בערל אשכנזי (קאליסקער)]], שהיה [[שד"ר]] ו[[חוזר]] של [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|ב'ספיר ויהלום' (פומרנץ) ובנודע בשיעורים עמוד 28, מסופר שנקרא בשם זה לאחר שחמש שנים מאז החתונה לא נפקדו הוריו בילדים, עד שאמו הלכה להשתטח על ציונו של בעל [[אור החיים]] הקדוש, ובשעת הברית נקרא בשם אברהם על שם סב אמו, ובשם חיים על שם האור החיים הקדוש.}}.
הרב חיים נאה, נולד ב[[י"ג אייר]] בשנת [[תר"נ]], ב[[חברון]], לאביו הרב [[מנחם מענדל נאה]] ולאימו מרת מוסיא בת הגאון רבי [[דובער אשכנזי|בערל אשכנזי (קאליסקער)]], שהיה [[שד"ר]] ו[[חוזר]] של [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|ב'ספיר ויהלום' (פומרנץ) ובנודע בשיעורים עמוד 28, מסופר שנקרא בשם זה לאחר שחמש שנים מאז החתונה לא נפקדו הוריו בילדים, עד שאמו הלכה להשתטח על ציונו של בעל [[אור החיים]] הקדוש, ובשעת הברית נקרא בשם אברהם על שם סב אמו, ובשם חיים על שם האור החיים הקדוש.}}.


הרב חיים נאה נולד למשפחה רבנית מיוחסת, דור ט"ו לרבנים מורי הוראה. אביו הרב [[מנחם מענדל נאה]] מחשובי רבני חב"ד ומראשי [[כולל חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]] וזקנו הרב [[משה צבי נאה]] כיהן כרבה של קאליסק{{הערה|נודע בשיעורים עמוד 28 ושם מסופר כי משפחת נאה מקורה בספרד לפני כ500 שנה, ובגירוש גורשו ארבעה אחים נאה ואחד מהם הגיע לרוסיה}}.
הרב חיים נאה נולד למשפחה רבנית מיוחסת, דור ט"ו לרבנים מורי הוראה. אביו הרב [[מנחם מענדל נאה]] מחשובי רבני חב"ד ומראשי [[כולל חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]] וזקנו הרב [[משה צבי נאה(קאליסק)|משה צבי נאה]] כיהן כרבה של קאליסק{{הערה|נודע בשיעורים עמוד 28 ושם מסופר כי משפחת נאה מקורה בספרד לפני כ500 שנה, ובגירוש גורשו ארבעה אחים נאה ואחד מהם הגיע לרוסיה}}.


[[קובץ:הגרח בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|בצעירותו]]
[[קובץ:הגרח בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|בצעירותו]]
=== מקורב לשדי חמד===
=== מקורב לשדי חמד===
בילדותו למד אצל הרב יוסף יעסיל הראליק, רבי [[חיים חזקיהו מדיני]] בעל ה[[שדי חמד]] קרבו אז, ונתן לו רשות להשתמש באוצר הספרים שלו לצורך הכנת דרשת ה[[בר מצווה]] שלו, בהיותו בחור צעיר החל בכתיבת ספר חידושי תורה על הש"ס, וכן כתב ספר שו"ת בשם [[פתח דברי (ספר)|פתח דברי]]{{הערה|[[נודע בשיעורים]] ע' 55-58}}.
בילדותו למד אצל הרב יוסף יעסיל הראליק מחסידי חב"ד בחברון, רבי [[חיים חזקיהו מדיני]] בעל ה[[שדי חמד]] רבה של חברון, קרבו אז, ונתן לו רשות להשתמש באוצר הספרים שלו לצורך הכנת דרשת ה[[בר מצווה]] שלו, בהיותו בחור צעיר החל בכתיבת ספר חידושי תורה על הש"ס, וכן כתב ספר שו"ת בשם [[פתח דברי (ספר)|פתח דברי]]{{הערה|[[נודע בשיעורים]] ע' 55-58}}.


בבחרותו למד בישיבת [[מגן אבות חברון]], ישיבת תורת חיים ובישיבת אהל משה בירושלים, והוסמך לרבנות על ידי הרב [[יצחק ירוחם דיסקין]] ועוד כמה מגדולי הרבנים בירושלים{{הערה|נודע בשיעורים, פרק ג'}}.
בבחרותו למד בישיבת [[מגן אבות חברון]], ישיבת תורת חיים ובישיבת אהל משה ב[[ירושלים]], והוסמך לרבנות על ידי הרב [[יצחק ירוחם דיסקין]] ועוד כמה מגדולי הרבנים בירושלים{{הערה|נודע בשיעורים, פרק ג'}}.




שורה 55: שורה 55:
שיטת הרב נאה מבוססת על שיטת ה[[רמב"ם]] שאחריו נמשכו שאר ה[[פוסקים]] הספרדים, כולל מרן ה[[שולחן ערוך]] והגאון [[החיד"א]], מנהג [[ירושלים]] ו"מנהג העולם" בלשון ה[[משנה ברורה]]{{הערה|בסימן רע"א סעיף יג.}}. הרמב"ם הציג את שיעורי הנפח ביחידות של מטבע הדרהם, והרב חיים נאה מצא שמשקלו הוא 3.2 גרם, ומשתיקת הפוסקים הסיק שזה היה משקלו גם בזמן הרמב"ם (שיעורי תורה, סימן א', סעיף ג). גם [[הרב עובדיה יוסף]] מצדד בשיטה זו, אם כי לדבריו שיעור הדרהם הוא 3 גרם בדיוק. מבין הרבנים שתמכו/תומכים בשיעורי ר' חיים נאה היו: הרב יוסף צבי דושינסקי גאב"ד ירושלים, הרב בענגיס גאב"ד ירושלים, הרב [[יצחק אייזיק הרצוג]] הרב הראשי לישראל, הרב [[צבי פסח פרנק]] רבה של ירושלים, הדיין הרב עובדיה הדאיה, [[קבלה|מקובל]] הרב [[שלום משאש]] רבה של קזבלנקה וירושלים, האדמו"ר [[הפני מנחם]] מגור, הרב [[שלמה זלמן אויערבך]], הרב [[מרדכי אליהו]] הראשון לציון, הרב [[עובדיה יוסף]] הראשון לציון{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=59676 הרב עובדיה יוסף מסביר את הדיוק שבשיעורי ר' חיים נאה] {{אינפו}}}}, הגאון הרב [[שלום אלישיב]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=63113 מכתב שכתב הרב אלישיב אודות שיעור הרב חיים נאה]}}. ואילו הרבי לגבי השיעורים שלו אמר "אפשר לסמוך עליו"{{הערה|נודע בשיעורים פרק כד ושם מקורות לפוסקים התומכים בשיטת השיעורים הקטנים - שיעור ר' חיים נאה}}.
שיטת הרב נאה מבוססת על שיטת ה[[רמב"ם]] שאחריו נמשכו שאר ה[[פוסקים]] הספרדים, כולל מרן ה[[שולחן ערוך]] והגאון [[החיד"א]], מנהג [[ירושלים]] ו"מנהג העולם" בלשון ה[[משנה ברורה]]{{הערה|בסימן רע"א סעיף יג.}}. הרמב"ם הציג את שיעורי הנפח ביחידות של מטבע הדרהם, והרב חיים נאה מצא שמשקלו הוא 3.2 גרם, ומשתיקת הפוסקים הסיק שזה היה משקלו גם בזמן הרמב"ם (שיעורי תורה, סימן א', סעיף ג). גם [[הרב עובדיה יוסף]] מצדד בשיטה זו, אם כי לדבריו שיעור הדרהם הוא 3 גרם בדיוק. מבין הרבנים שתמכו/תומכים בשיעורי ר' חיים נאה היו: הרב יוסף צבי דושינסקי גאב"ד ירושלים, הרב בענגיס גאב"ד ירושלים, הרב [[יצחק אייזיק הרצוג]] הרב הראשי לישראל, הרב [[צבי פסח פרנק]] רבה של ירושלים, הדיין הרב עובדיה הדאיה, [[קבלה|מקובל]] הרב [[שלום משאש]] רבה של קזבלנקה וירושלים, האדמו"ר [[הפני מנחם]] מגור, הרב [[שלמה זלמן אויערבך]], הרב [[מרדכי אליהו]] הראשון לציון, הרב [[עובדיה יוסף]] הראשון לציון{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=59676 הרב עובדיה יוסף מסביר את הדיוק שבשיעורי ר' חיים נאה] {{אינפו}}}}, הגאון הרב [[שלום אלישיב]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=63113 מכתב שכתב הרב אלישיב אודות שיעור הרב חיים נאה]}}. ואילו הרבי לגבי השיעורים שלו אמר "אפשר לסמוך עליו"{{הערה|נודע בשיעורים פרק כד ושם מקורות לפוסקים התומכים בשיטת השיעורים הקטנים - שיעור ר' חיים נאה}}.


על שיעוריו חלק ה[[חזון איש]] אשר דגל במידות הגדולות, ועמו אחזו רבנים בודדים{{הערה|בעיקר מהציבור הליטאי}}. שיטת החזו"א מתבססת על מדידת ה[[נודע ביהודה]] שהוא לפי מדידת החזון איש 2.4 סנטימטרים. מסופר שהרב [[עובדיה יוסף]] בצעירותו נפגש עם ה"חזון איש" על מנת לשכנעו שר' חיים נאה צודק בנושא השיעורים, אך ה"חזון איש" לא קיבל את דבריו. בין השניים פרצה מחלוקת מורכבת במהלכה הוציאו השניים פסקים וביאורים בספרים, קונטרסים ומאמרים המבהירים את עמדותיהם{{הערה|נודע בשיעורים ע' 10}}. המחלוקת הלכה והחריפה, והביטויים היו לא קלים, אולם חרף המחלוקת הקשה הרב חיים נאה עמד בקשרים רבים עם ה[[חזון איש]] שאף כינה את ר' חיים נאה "כבוד ידיד נפשי שליט"א".
על שיעוריו חלק ה[[חזון איש]] אשר דגל במידות הגדולות, ועמו אחזו רבנים בודדים{{הערה|בעיקר מהציבור הליטאי}}. שיטת החזו"א מתבססת על מדידת ה[[נודע ביהודה]] שהוא לפי מדידת החזון איש 2.4 סנטימטרים. מסופר שהרב [[עובדיה יוסף]] בצעירותו נפגש עם ה"חזון איש" על מנת לשכנעו שר' חיים נאה צודק בנושא השיעורים, אך ה"חזון איש" לא קיבל את דבריו.  
 
בין הרב חיים נאה לחזון איש פרצה מחלוקת חריפה במהלכה הוציאו השניים פסקים וביאורים בספרים, קונטרסים ומאמרים המבהירים את עמדותיהם{{הערה|נודע בשיעורים ע' 10}}. המחלוקת הלכה והחריפה, והביטויים היו לא קלים, אולם חרף המחלוקת הקשה הרב חיים נאה עמד בקשרים ידידותיים עם ה[[חזון איש]] שאף כינה את ר' חיים נאה "כבוד ידיד נפשי שליט"א".
 
המחלוקת התנהלה במשך מספר שנים וכל צד הוציא ספרים וקונטרסים, מכתבים והודעות, לצד תמיכה מרבנים ופוסקים. ועד מהרה התברר כי הפוסקים הבכירים בקרב היהדות החרדית, כולל ראשי בד"צ העדה החרדית, וכך גם הרבנים הראשיים לישראל וגדולי חכמי הספרדים, כולם תומכים ב'שיעורים הקטנים' ובאופן עקרוני סוברים את שיעורי ר' חיים נאה. גם בשנים הבאות המידה העקרונית הנחשבת למשל לרביעית היא 86 מ"ל ולא 150. אלא שיש רבנים המעדיפים במקרה שאפשר להחמיר כשיעורים הגדולים, אבל ברור שלא להקל כשיעורים הגדולים.


===="שיטת חב"ד" בכזית מצה====
===="שיטת חב"ד" בכזית מצה====
שורה 130: שורה 134:
{{להשלים}}
{{להשלים}}
עוד לפני הנשיאות של הרבי, היה בקשר מכתבים, ומיד לאחר [[הסתלקות]] הרבי הריי"צ בי' שבט תש"י, הרב נאה יחד עם ידידיו הרב [[שלמה יוסף זווין]] והרב [[אברהם חן]] הובילו בירושלים את [[קבלת הנשיאות של הרבי]].  
עוד לפני הנשיאות של הרבי, היה בקשר מכתבים, ומיד לאחר [[הסתלקות]] הרבי הריי"צ בי' שבט תש"י, הרב נאה יחד עם ידידיו הרב [[שלמה יוסף זווין]] והרב [[אברהם חן]] הובילו בירושלים את [[קבלת הנשיאות של הרבי]].  
והיה מהחותמים על כתב ההתקשרות הראשון בירושלים.
והיה מהחותמים על כתב ההתקשרות הראשון בירושלים:
 
ב[[ירושלים]], חשובי רבני וחסידי חב"ד פעלו במגוון דרכים לאחד את החסידים סביב קבלת הנשיאות של הרבי. נערכו כינוסים ואסיפות, ובחודש [[מנחם אב]] [[תש"י]] נשלח כתב התקשרות לרבי.
 
כינוס חסידי חב"ד נערך בחודש מנחם אב תש"י בירושלים, בראשותם של רבני וזקני החסידים: הרב [[שלמה יוסף זווין]], הרב אברהם חיים נאה, הרב [[שמריהו ששונקין]], הרב [[עזריאל זעליג סלונים]], המשפיע הרב [[ניסן הורביץ]], הרב [[אברהם חן]], הרב [[משה גוראריה]] ועוד.
 
על פי הנוסח המוצע לכתב התקשרות, הוזכר שמו של הרבי בשורת ההפניה בתוספת תוארים שונים אולם הרב נאה הציע לעומת זה שהמכתב יתחיל כמקובל בכתיבה לרבי: "כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א", כלומר, שאנ"ש מקבלים עליהם את כ"ק אדמו"ר שליט"א לנשיא מבלי להמתין להסכמתו, והוסיף שאחרת לא יחתום על הנוסח. הצעתו נתקבלה והתיקון בוצע, וכולם חתמו. אחרי הכנס הוחתמו גם זקנים שנבצר מהם להשתתף, ובהם הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]]{{הערה|ספר הצאצאים עמוד 379. ימי בראשית עמוד 202 ושם נוסח וצילום כתב ההתקשרות של חסידי ירושלים}}.
 
לקראת י' שבט תשי"א - קבלת הנשיאות הרישמית חתם על מברק בו רבני חב"ד בירושלים בירכו את הרבי לרגל קבלת הנשיאות:
"בשם אנ"ש חב"ד בירושלים ובערי הארץ, אנו מודים להשם אשר לא השבית לנו גואל. מתברכים ומבכרים את נשיאנו הגדול, כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, יהי ה' עמו כאשר היה עם חותנו כ"ק מרן אדמו"ר נבג"מ זיע"א וכל רבותינו הקדושים נבג"ם זי"ע, ומעשיו יכונן להמשיך את שרשרת הזהב של בית חיינו, ולעלות לציון ברנה בראש גאולים על ידי משיח צדקנו ([[כולל חב"ד]]) - הרבנים: [[שלמה יוסף זווין]], הרב אברהם חיים נאה, הרב [[עזריאל זעליג סלונים]]". {{הערה|ימי בראשית עמוד 394}}.


כמו כן בין הרבי לרב נאה הייתה התכתבות עניפה שעסקה בעיקר בנושאי הלכה ומנהג.
בין הרבי לרב נאה הייתה התכתבות עניפה שעסקה בעיקר בנושאי הלכה ומנהג, האגרות נדפסו בכרכי אגרות קודש, בספר נודע בשיעורים, בתשורות משפחתיות ובגיליונות בית משיח.


==עם אדמו"רים ורבנים==
==עם אדמו"רים ורבנים==
שורה 179: שורה 192:
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* '''[[נודע בשיעורים]]''' ספר לדמותו, [[שניאור זלמן ברגר]].
* '''[[נודע בשיעורים]]''' ספר לדמותו, [[שניאור זלמן ברגר]].
* '''[[שמן ששון מחבריך]]''', הרב [[שלום דובער וולפא]], פרק הסוקר את תולדות חייו (ערך: הרב אברהם חיים נאה).
* '''[[שמן ששון מחבריך]]''', הרב [[שלום דובער וולפא]], פרק הרב אברהם חיים נאה הסוקר את תולדות חייו.
* '''[[מאורי ישראל]]''' - פרק הסוקר את תולדות חייו.
* הרב [[חנניה יוסף אייזנבך]], '''[[מאורי ישראל]]''' - פרק הסוקר את תולדות חייו.
* יוסף אשכנזי, [[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש, בהוצאת [[חזק (בית הוצאה לאור)|חזק]], תשע"ב
* הרב [[יוסף אשכנזי]], [[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש, בהוצאת [[חזק (בית הוצאה לאור)|חזק]], [[תשע"ב]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 197: שורה 210:
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/01/blog-post_40.html תיעוד רגעים מחייו של הגאון החב"די ר' חיים נאה]''', באתר 'לחלוחית גאולתית' {{לחלוחית|}}
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/01/blog-post_40.html תיעוד רגעים מחייו של הגאון החב"די ר' חיים נאה]''', באתר 'לחלוחית גאולתית' {{לחלוחית|}}
* [https://col.org.il/news/163884 מלאכת הכתיבה בזמן המלחמה], חיבור ספרים בזמן מלחמת השחרור {{col}}
* [https://col.org.il/news/163884 מלאכת הכתיבה בזמן המלחמה], חיבור ספרים בזמן מלחמת השחרור {{col}}
* [[מנחם מענדל ברונפמן]], [https://chabadpedia.co.il/images/f/f4/%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99_%D7%A8_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%A0%D7%90%D7%94.pdf '''כיצד מודדים, שיעורי ר' חיים נאה'''] [[שבועון כפר חב"ד]] מטות-מסעי [[תשפ"ד]]
* הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [https://chabad.info/magazine/1110099/ הרבי והרב נאה קשרים ומכתבים] {{אינפו}}
===ספריו===
===ספריו===
* [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/shiurey2-2.htm תמצית הספר 'שיעורי תורה'] {{הב}}
* [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/shiurey2-2.htm תמצית הספר 'שיעורי תורה'] {{הב}}
912

עריכות