27,062
עריכות
מ (החלפת טקסט – "http://www.old2.ih.chabad.info" ב־"http://old2.ih.chabad.info") |
|||
(31 גרסאות ביניים של 17 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==תאריך הסתלקות הבעל שם טוב== | ==תאריך הסתלקות הבעל שם טוב== | ||
כמדומני, שישנם גרסאות אשר מהם עולה כי הבעל שם טוב הסתלק בז' סיון ולא בו'. | כמדומני, שישנם גרסאות אשר מהם עולה כי [[הבעל שם טוב]] הסתלק בז' סיון ולא בו'. | ||
:ב"[[היום יום]]" בתאריך ו' סיון, א' דחג השבועות, כתוב: "הסתלקות הבעל שם טוב - ביום הרביעי א' דחה"ש תק"ך ומנוחתו כבוד במעזיבוש". צריך מילים יותר מפורשות מאלו?... [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * '''[[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]]''' | :ב"[[היום יום]]" בתאריך ו' סיון, א' דחג השבועות, כתוב: "הסתלקות [[הבעל שם טוב]] - ביום הרביעי א' דחה"ש תק"ך ומנוחתו כבוד במעזיבוש". צריך מילים יותר מפורשות מאלו?... [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * '''[[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]]''' | ||
::וראה את ההוספה שהוספתי בגוף הערך. למי שיש פרטים יותר מדוייקים אודות הסיפור, מתכבד להוסיפם. תודה. [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * [[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]] | ::וראה את ההוספה שהוספתי בגוף הערך. למי שיש פרטים יותר מדוייקים אודות הסיפור, מתכבד להוסיפם. תודה. [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * [[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]] | ||
::א גוטע מלאכה. [[משתמש:חסיד|חסיד]] [[חב"ד]]* [[אידישעפדיה]]* [[מיזם:עריכת ערכים|המהפכה החדשה]] | ::א גוטע מלאכה. [[משתמש:חסיד|חסיד]] [[חב"ד]]* [[אידישעפדיה]]* [[מיזם:עריכת ערכים|המהפכה החדשה]] | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
למחרת [י"ט כסלו, כ' כסלו תקנ"ט]...אמר כ"ק רבינו הגדול "....ביום הרביעי נטלו המאורות...." (לקוטי דיבורים (בלה"ק) ח"א ליקוט ב' עמ' 45, 59, אותיות א', אמצע י"ג.)''' | למחרת [י"ט כסלו, כ' כסלו תקנ"ט]...אמר כ"ק רבינו הגדול "....ביום הרביעי נטלו המאורות...." (לקוטי דיבורים (בלה"ק) ח"א ליקוט ב' עמ' 45, 59, אותיות א', אמצע י"ג.)''' | ||
'''יום א'''': "בשנת תק"כ –שנת ההסתלקות דהבעש"ט – הי' הקביעות דחה"ש ביום ד' וה'. לא מקובל מתי הייתה ההסתלקות אם ביום א' דחה"ש או ביום ב'. '''אבל ישנם ראיות שביום א'''', מזה שיש אצל חסידים (וזהו מאמר כ"ק אדמוה"ז, כלעיל) מאמר שיום הסתלקות הבעש"ט הוא יום שנטלו בו המאורות (היינו יום שנתלו המאורות יום ד' והסתלקות הבעש"ט היו קוראים נטלו בט') ובשנת תק"כ הי' יום ד' יום הראשון דשבועות. ועוד יש ראי',מזה שמקובל אצלנו שהה"מ קיבל הנשיאות ביום שהוכפל בו כי טוב, וכידוע הי' זה יום הראשון אחרי ההילולא הראשונה של ההסתלקות......וזה הי' ביום ג' יום השני של חג השבועות תקכ"א, הרי מזה ג"כ ראי' '''שהסתלקות הבעש"ט הי' ביום הראשון דחגה"ש'''." (משיחת חגה"ש, יום ב' בסעודה, ספה"ש תרצ"ט עמ' 333). "'''אמר הרש"ב שיום השנה של הבעש"ט הוא יום א' דחג השבועות'''" (שמועות וסיפורים ח"א עמ' 18). וראה ג"כ ב'כרם ישראל' עמ' 12 שמסורת רוז'ין הוא ש'לא ידע איש וכו'', ובספר 'כפתור ופרח' עמ' 4 מסורת באיאן-לבוב "שאין יודעים על בוריו". ומסורת בעלזא שהמהרי"ד אמר אימתי אך לא זוכרים (נטעי גבריאל ה' יו"ט עמ' קמ"ג). באהלי צדיקים (וויקנא) עמ' ח' שע"פ הקבלה דלעיל שנסתלק ביום ד' הרי שנסתלק ביום הא' '''ומה שאומרים שנסתלק בב' זהו "טעות גמור".''' ובספר 'עיר וקדיש' עמ' 5 שלר' ברוך ממז'יבוז' סבירא לי' שההסתלקות ביום א'. וכן ב'שבחי הבעש"ט', ב'היכל הברכה – קאמרנא' פ' תצא, ובסידור לרא"ש מראקשאוו בן בעל התולדות איתא שנפט' ביום א'. וראה סיכום בזה בספר 'מחקרי חסידות', עמ' 63. אולם, בספרי 'דור דור ודורשיו', 'דבר יום ביומו', 'שם ושארית' (לרב החב"די ר' לוי גראסמאן) ועוד נסמן שהי' ביום ב', ואנו אין לנו אלא דברי בן עמרם כו'. | '''יום א'''': "בשנת תק"כ –שנת ההסתלקות דהבעש"ט – הי' הקביעות דחה"ש ביום ד' וה'. לא מקובל מתי הייתה ההסתלקות אם ביום א' דחה"ש או ביום ב'. '''אבל ישנם ראיות שביום א'''', מזה שיש אצל חסידים (וזהו מאמר כ"ק אדמוה"ז, כלעיל) מאמר שיום הסתלקות הבעש"ט הוא יום שנטלו בו המאורות (היינו יום שנתלו המאורות יום ד' והסתלקות הבעש"ט היו קוראים נטלו בט') ובשנת תק"כ הי' יום ד' יום הראשון דשבועות. ועוד יש ראי',מזה שמקובל אצלנו שהה"מ קיבל הנשיאות ביום שהוכפל בו כי טוב, וכידוע הי' זה יום הראשון אחרי ההילולא הראשונה של ההסתלקות......וזה הי' ביום ג' יום השני של חג השבועות תקכ"א, הרי מזה ג"כ ראי' '''שהסתלקות הבעש"ט הי' ביום הראשון דחגה"ש'''." (משיחת חגה"ש, יום ב' בסעודה, ספה"ש תרצ"ט עמ' 333). "'''אמר הרש"ב שיום השנה של הבעש"ט הוא יום א' דחג השבועות'''" (שמועות וסיפורים ח"א עמ' 18). וראה ג"כ ב'כרם ישראל' עמ' 12 שמסורת רוז'ין הוא ש'לא ידע איש וכו'.', ובספר 'כפתור ופרח' עמ' 4 מסורת באיאן-לבוב "שאין יודעים על בוריו". ומסורת בעלזא שהמהרי"ד אמר אימתי אך לא זוכרים (נטעי גבריאל ה' יו"ט עמ' קמ"ג). באהלי צדיקים (וויקנא) עמ' ח' שע"פ הקבלה דלעיל שנסתלק ביום ד' הרי שנסתלק ביום הא' '''ומה שאומרים שנסתלק בב' זהו "טעות גמור".''' ובספר 'עיר וקדיש' עמ' 5 שלר' ברוך ממז'יבוז' סבירא לי' שההסתלקות ביום א'. וכן ב'שבחי הבעש"ט', ב'היכל הברכה – קאמרנא' פ' תצא, ובסידור לרא"ש מראקשאוו בן בעל התולדות איתא שנפט' ביום א'. וראה סיכום בזה בספר 'מחקרי חסידות', עמ' 63. אולם, בספרי 'דור דור ודורשיו', 'דבר יום ביומו', 'שם ושארית' (לרב החב"די ר' לוי גראסמאן) ועוד נסמן שהי' ביום ב', ואנו אין לנו אלא דברי בן עמרם כו'. | ||
וראה במאמרו של הרה"ג ט' בענדער במוסף המבשר 'אחד הי'' על הבעש"ט עמ' 44-46 שבהם מוכיח בירור - מעדות תלמיד הבעש"ט שנכח במקום, מרישומים שונים וכעוד - כי נפט' מו"R הבעש"ט ביום א', ומעלה השערה מעניינת מדוע נוצר בלבול, ואין כאן מקומו. | |||
---משיח עכשיו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]''' | ---משיח עכשיו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]''' | ||
::בכלל יש חסידות שטוענת שהבעל שם טוב חי לפני מאות שנים, ובכלל לא היה מייסד החסידות | |||
==שומר בית המדרש?== | ==שומר בית המדרש?== | ||
היכן המקור לכך שבהיותו נער היה שומר בבית המדרש בלילות? [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * '''[[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]]''' | היכן המקור לכך שבהיותו נער היה שומר בבית המדרש בלילות? [[שיחת משתמש:יואל|יואל]] * '''[[משתמש:יואל|משנה חב"דפדית על רגל אחת]]''' | ||
:[[שבחי הבעש"ט]]. ---משיח עכשיו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]''' | |||
==לשון יחיד ורבים== | ==לשון יחיד ורבים== | ||
שורה 30: | שורה 34: | ||
==תמונתו== | ==תמונתו== | ||
חשוב להוסיף בפיסקה על התמונה את דעת הרבי כפי שמופיעה להלן: | חשוב להוסיף בפיסקה על התמונה את דעת הרבי כפי שמופיעה להלן: | ||
http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=54830 | http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54830 | ||
:תודה. הוספתי. --[[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]] 21:35, 17 במאי 2010 (UTC) | :תודה. הוספתי. --[[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]] 21:35, 17 במאי 2010 (UTC) | ||
כדאי להוסיף גם את הסקירה הזאת | כדאי להוסיף גם את הסקירה הזאת | ||
http:// | http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54858 | ||
:הוכנס | :הוכנס | ||
במחילה אך התמונה המפורסמת לא שייכת לבעל שם טוב ולא לבעל שם אחר מגרמניה, אלא לשמואל פאלק הבעל שם מלונדון שהיה יהודי שעסק בכשפים. התמונה המקורית נמצאת במוזיאון בלונדון. | |||
== תבנית בית רבי == | |||
האם מתאימה לערך זה? --[[משתמש:שיע.ק|שיע]] 20:24, 26 באוגוסט 2010 (UTC) | |||
:נראה לי שלא. --[[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]], י"ז באלול ה'תש"ע 10:34, 27 באוגוסט 2010 (UTC) | |||
== שם הערך == | |||
לכאורה מתאים יותר ששם הערך יהיה "רבי ישראל בעל שם טוב" ובערך "הבעל שם טוב" יהיה הפניה, ולא הפוך כמו עכשיו.--[[משתמש:חב"ד|חב"ד]] ([[שיחת משתמש:חב"ד|שיחה]]) כ"ג בניסן ה'תשע"א 16:02, 27 באפריל 2011 (UTC) | |||
:מסכים. [[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]], כ"ג בניסן ה'תשע"א 17:47, 27 באפריל 2011 (UTC) | |||
::המדד המקובל הוא מה יביא ליותר צפיות. ובכן, מה לדעתכם האדם הפשוט יחפש? "רבי ישראל בעל שם טוב" או "הבעל שם טוב"? אני חושב שהאפשרות השני' היא הנכונה. ---בואו לעזרת ולהרחבת ה[[משיח]]! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|חדר אורחים]]''' | |||
:::חסיד צודק לדעתי. ופוק חזי מה עמא דבר, כך נוהגים בשאר מיזמי הויקי. --בברכה, '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ג בניסן ה'תשע"א, למניינם 18:29, 27 באפריל 2011 (UTC) | |||
::::שאלה כבדת משקל. לדעתי המדד צריך להיות מאוזן בין 'מדד גוגל' = השם מביא לצפיות רבות יותר, לבין מדד אנציקלופדי = ששם הערך יהיה מכובד ומקצועי. | |||
::::הנתונים. בויקיפדיה השם 'הבעל שם טוב' באנציקלופדיה דעת השם 'ישראל בעל שם טוב'. כך שנראה ששני השמות קבילים. לגבי שכיחות החיפוש, לפי האתר [https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer?__u=1000000000&__c=1000000000&stylePrefOverride=2#search.none!ideaType=KEYWORD&requestType=IDEAS זה] של גוגל. ל'בעל שם טוב' יש שכיחות של 3,600, לעומת 140 ל'ישראל בעל שם טוב'. | |||
::::לאור הנ"ל, שאין בעיה אנציקלופדית בשם הקיים, והוא מבוקש פי 24, אין סיבה לשנות השם. --[[משתמש:שיע.ק|שיע]] 13:15, 28 באפריל 2011 (UTC) | |||
:::::אם כבר אז "בעל שם טוב" ולא "הבעל שם טוב", גם ניסוח אנציקלופדי יותר וגם צפיות רבות יותר לדעתי. {{שכח|חב"ד}} | |||
::::::לא מדויק, ה' הידיעה כאן היא חלק משמו. ולכן אנציקלופדי יותר לכתוב זאת עם ה'. אף אחד לא קורא לו בעל שם טוב. הוא '''ה'''בעל שם טוב. דוגמא לכך אולי 'הארץ המובטחת'. ולא 'ארץ מובטחת. --[[משתמש:שיע.ק|שיע]] 13:07, 3 במאי 2011 (UTC) | |||
:::::::בפרט שבאותה תקופה היו עוד "בעלי שם" ואנו רוצים להדגיש שמדובר ב'''ה'''בעל שם טוב. --[[משתמש:חיים נהר|<span style="color: #004DFF;">'''חיים נהר'''</span>]]<span style="color: Maroon;"> ¤ </span> [[שיחת משתמש:חיים נהר|<span style="color:#80BFFF;">('''שׂיג ושׂיח''')</span>]], כ"ט בניסן ה'תשע"א 15:17, 3 במאי 2011 (UTC) | |||
== ערך חסר?! == | |||
''"ערך זה לוקה בחסר. הינכם מוזמנים להרחיב אותו"''. האמנם?!--[[משתמש:חב"ד|חב"ד]] ([[שיחת משתמש:חב"ד|שיחה]]) כ"ב בניסן ה'תשע"ג 11:24, 2 באפריל 2013 (IDT) | |||
:מאוד --[[משתמש:מענדי ר.|מענדי ר.]] - [[שיחת משתמש:מענדי ר.|שיחה]] 06:43, 31 באוקטובר 2016 (UTC) | |||
::מה חסר לדעתך? • '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 06:58, 31 באוקטובר 2016 (UTC) | |||
==הפניה== | |||
למה יש הפניה מ-ר' אברהם אבא מדוביסאר--[[משתמש:מלך|מלך]] - [[שיחת משתמש:מלך|שיחה]] 14:21, 5 באפריל 2013 (IDT) | |||
ראה [[שיחה:אברהם אבא מדוביסאר]], אתה מוזמן לבטל את ההפניה וליצור עליו ערך. [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 14:26, 5 באפריל 2013 (IDT) | |||
== להאיר == | |||
נדמה לי שכדאי יותר לחדד מהי בדיוק נקודת החידוש של הבעש"ט אני עוד לא הצלחתי לעלות עליה--[[מיוחד:תרומות/95.86.107.22|95.86.107.22]] 19:28, 28 באפריל 2019 (IST) | |||
== אידיש == | |||
פעמיים נזכרת שפת האידיש בערך זה בנוגע לבעש"ט ובאורח מוזר למדיי. פעם אחת תחת הכותרת "התגלותו" מתואר השיעור הגאוני בגמרא ובראשונים של הבעש"ט ובסופו בא המשפט: "הבעל שם טוב היה '''מתרגם''' את המילים '''לאידיש'''". מי יכול לבאר לנו מה בא ללמדנו משפט זה? | |||
פעם אחרת כתוב בערך: "מנהגו היה לומר דברי תורה קצרים ועמוקים '''ובשפת האידיש'''". הדגשה זו של שפת הדיבור נראית על פניה מוזרה, וכי הכוונה למעט שלא דיבר בשפת המדינה או בעברית החדשה. | |||
== המגיד ממעזריטש כממשיך דרכו של הבעש"ט == | |||
הוספתי בפסקה "תלמידיו" שהמגיד היה ממשיך דרכו של הבעש"ט, וזאת ע"פ רשימתו של הרבי הריי"צ על כך. מי שיכול למצוא את המקור המדויק ולהוסיפו כהערת שוליים - יבורך. | |||
== ערך ללא מקורות == | |||
דורש עבודה דחופה!!! חסרים לערך מקורות רבים, וסיפורים רבים לא מוכרים (ככל הנראה משבחי הבעש"ט מקורם) מופיעים ללא מקור, {{חב"דפדים פעילים}} מישהו מוכן לקחת חסותו? ~ [[משתמש:חב"דניק|'''<span style="color: blue;;">חב"דניק</span>''']] ~ [[שיחת משתמש:חב"דניק|'''<span style="color: blue;;">בית חב"ד פתוח</span>''']] ~ 18:11, כ"ד בניסן, ה'תשפ"א |