כסף (ממון): הבדלים בין גרסאות בדף

 
שורה 11: שורה 11:
לא רק שהעיסוק בכסף אינו מושלל, אלא יתירה מכך, ישנה מצווה להלוות לגוי בריבית, כיון שכל זמן שזה לא פוגע ביהודי אחר, יהודי צריך לנקוט בכל דרך אפשרית כדי לצבור כמה שיותר כסף, לנהוג בו כראוי, ובכך להעלות לקדושה כמה שיותר ניצוצות קדושה{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ב פרשת בהר.}}.
לא רק שהעיסוק בכסף אינו מושלל, אלא יתירה מכך, ישנה מצווה להלוות לגוי בריבית, כיון שכל זמן שזה לא פוגע ביהודי אחר, יהודי צריך לנקוט בכל דרך אפשרית כדי לצבור כמה שיותר כסף, לנהוג בו כראוי, ובכך להעלות לקדושה כמה שיותר ניצוצות קדושה{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ב פרשת בהר.}}.


באופן דומה מבואר בחסידות{{הערה|אור תורה להרב המגיד ממעזריטש עמוד 202.}} גם מעשיו של יוסף שצבר את הכסף של כל העולם בשנות הרעב, כשבכך הוא סייע לבני ישראל לברר את הניצוצות הרבים במקום שיצטרכו לכתת רגליהם ולאסוף אותם מהמקומות שהתפזרו, באמצעות קיבוץ הכסף - התקבצו רוב הניצוצות, ובני ישראל הוציאו וגאלו אותם בשעת [[יציאת מצרים]], וזהו הטעם שהציווי 'לנצל' את [[מצרים דקליפה|מצרים]] ולרוקן אותה באמצעות 'שאילת' כסף וזהב - נכפל בתורה שוב ושוב{{הערה|בסך הכל בני ישראל ביררו ביציאת מצרים 202 ניצוצות מתוך רפ"ח הניצוצות הכלליים שנפלו ב[[שבירת הכלים]], כמרומז בפסוק "וגם ערב '''רב''' עלה איתם", ב[[גימטריא]] 202 (שבעים אחוז).}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"א שיחה לפרשת שמות.}}.
באופן דומה מבואר בחסידות{{הערה|אור תורה להרב המגיד ממעזריטש עמוד 202.}} גם מעשיו של יוסף שצבר את הכסף של כל העולם בשנות הרעב, כשבכך הוא סייע לבני ישראל לברר את הניצוצות הרבים במקום שיצטרכו לכתת רגליהם ולאסוף אותם מהמקומות שהתפזרו, באמצעות קיבוץ הכסף - התקבצו רוב הניצוצות, ובני ישראל הוציאו וגאלו אותם בשעת [[יציאת מצרים]], וזהו הטעם שהציווי 'לנצל' את [[מצרים דקליפה|מצרים]] ולרוקן אותה באמצעות 'שאילת' כסף ו[[זהב]] - נכפל בתורה שוב ושוב{{הערה|בסך הכל בני ישראל ביררו ביציאת מצרים 202 ניצוצות מתוך רפ"ח הניצוצות הכלליים שנפלו ב[[שבירת הכלים]], כמרומז בפסוק "וגם ערב '''רב''' עלה איתם", ב[[גימטריא]] 202 (שבעים אחוז).}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"א שיחה לפרשת שמות.}}.


בכך מבארת החסידות את הטעם שיעקב אבינו חזר אל מעבר לנהר במעבר יבוק וסיכן את עצמו להציל פכים קטנים שנותרו מעבר לנהר, היות והצדיקים רכושם חביב עליהם בשל הניצוצות הטמונים ברכוש{{הערה|לקוטי שיחות חלק ג' פרשת ויגש.}}.
בכך מבארת החסידות את הטעם שיעקב אבינו חזר אל מעבר לנהר במעבר יבוק וסיכן את עצמו להציל פכים קטנים שנותרו מעבר לנהר, היות והצדיקים רכושם חביב עליהם בשל הניצוצות הטמונים ברכוש{{הערה|לקוטי שיחות חלק ג' פרשת ויגש.}}.
4,489

עריכות