בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 51: שורה 51:
המהלך נתקל תחילה בהתנגדות מתוך חברי בית הדין עצמו וחלקם נטשו את הדיון{{הערה|זאת לאחר שמינוי החברים החדשים לא עמד על סדר היום לכתחילה והועלה במפתיע על ידי סגן המזכיר, ולאחר נסיון להדיר מהדיון וההחלטה חלק מחברי בית הדין ופעולות נוספות. כאשר יצאה ההודעה הראשונה באתר COL על המינוי, טרם שבית הדין הפיק הודעה מטעמו, יצא מכתב הבהרה המבטל את מהלך ההרחבה ועל המכתב חתמו מזכיר בי"ד הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] וקבוצת רבני הערים בבי"ד: הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]].}}, אך בהמשך זכה המהלך לתמיכה בדיעבד של רוב חברי בית הדין{{הערה|בשעות הערב נערך מפגש בביתו של הרב ירוסלבסקי, בו נטלו חלק הרב ירוסלבסקי, הרב גלוכובסקי וארבעה מהרבנים החדשים, במהלכו בירך הרב ירוסלבסקי את החברים החדשים.}}.  
המהלך נתקל תחילה בהתנגדות מתוך חברי בית הדין עצמו וחלקם נטשו את הדיון{{הערה|זאת לאחר שמינוי החברים החדשים לא עמד על סדר היום לכתחילה והועלה במפתיע על ידי סגן המזכיר, ולאחר נסיון להדיר מהדיון וההחלטה חלק מחברי בית הדין ופעולות נוספות. כאשר יצאה ההודעה הראשונה באתר COL על המינוי, טרם שבית הדין הפיק הודעה מטעמו, יצא מכתב הבהרה המבטל את מהלך ההרחבה ועל המכתב חתמו מזכיר בי"ד הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] וקבוצת רבני הערים בבי"ד: הרב [[יוחנן גוראריה]], הרב [[יוסף הכט]] והרב [[משה הבלין]].}}, אך בהמשך זכה המהלך לתמיכה בדיעבד של רוב חברי בית הדין{{הערה|בשעות הערב נערך מפגש בביתו של הרב ירוסלבסקי, בו נטלו חלק הרב ירוסלבסקי, הרב גלוכובסקי וארבעה מהרבנים החדשים, במהלכו בירך הרב ירוסלבסקי את החברים החדשים.}}.  


שלושת הרבנים שלא נטלו חלק בדיונים ובהחלטות - הרב הכט, הרב הבלין והרב גוראריה, פירסמו מכתב חריף בו הצהירו שההחלטה להוסיף רבנים אין לה תוקף, ומינוי אחד הרבנים בעייתי בגלל קשר ישיר לאחד מחברי בית הדין..
שלושת הרבנים שלא נטלו חלק בדיונים ובהחלטות - הרב [[יוסף הכט]], הרב [[משה הבלין]] והרב [[יוחנן גוראריה]], פירסמו ב[[שבועון בית משיח]]{{הערה|גיליון 1412 עמוד 10}}, מכתב נוקב בו הצהירו כי ההחלטה להוסיף ששה רבנים אין לה תוקף, ומינוי אחד הרבנים בעייתי בגלל קשר ישיר לאחד מחברי בית הדין: "ההחלטה על הוספת חברים חדשים כביכול לבית דין רבני חב"ד באה"ק התקבלה שלא בהתאם לתקנות בית הדין ושלא במעמד כל חברי בית הדין וממילא שלא כדין תורה, על כן החלטה זו אינה ברת תוקף". "הרוב הדחוק החתום על החלטה זו נשען על רב הנוגע בדבר באופן ישיר ופסול על פי תורה מלדון בענינה של החלטה זו".  


על המהלך להרחבת בית הדין ברוב דחוק (4 מול 3) נמתחה ביקורת ציבורית בשל טענות שונות{{הערה|הטענות העיקריות הן: א. בי"ד כלל לא דן בנידון וחברי בי"ד לא עודכנו שהמהלך על סדר היום ולכן הרב הכט לא ראה צורך להגיע, ואילו הרבנים גורארי והרב הבלין יצאו לפני הדיון וההצבעה בנושא. ב. בי"ד לא עידכן את הציבור אם היה דיון, הצבעה, החלטה, חתימות. ג. הקריטריונים למינוי הרבנים החדשים אינה ברורה, ונראה כי נבחרו באופן שרירותי רבנים שיש להם קרבה משפחתית לחלק מחברי בית הדין המכהנים, ולא לפי גודל וחשיבות הקהילה או קריטריון הגיוני אחר. בנוסף, עלתה טענה שאופן המינוי נוגד את הנחיית הרבי לרב ירוסלבסקי שפעולות בית הדין מחוייבים להיות באמצעות אסיפה מסודרת עם דיון בנוכחות כל הרבנים, חתימות על החלטה משותפת, ולא שחברי בית הדין מדברים זה עם זה באופן פרטי ומגיעים להחלטה.}}{{הערה|{{קישור חבד אינפו|1093246|מי אמר בג"צ ולא קיבל?|חב"ד אינפו|כ״ז באייר ה׳תשפ״ד}}}}.
על המהלך להרחבת בית הדין ברוב דחוק (4 מול 3) נמתחה ביקורת ציבורית בשל טענות שונות{{הערה|הטענות העיקריות הן: א. בי"ד כלל לא דן בנידון וחברי בי"ד לא עודכנו שהמהלך על סדר היום ולכן הרב הכט לא ראה צורך להגיע, ואילו הרבנים גורארי והרב הבלין יצאו לפני הדיון וההצבעה בנושא. ב. בי"ד לא עידכן את הציבור אם היה דיון, הצבעה, החלטה, חתימות. ג. הקריטריונים למינוי הרבנים החדשים אינה ברורה, ונראה כי נבחרו באופן שרירותי רבנים שיש להם קרבה משפחתית לחלק מחברי בית הדין המכהנים, ולא לפי גודל וחשיבות הקהילה או קריטריון הגיוני אחר. בנוסף, עלתה טענה שאופן המינוי נוגד את הנחיית הרבי לרב ירוסלבסקי שפעולות בית הדין מחוייבים להיות באמצעות אסיפה מסודרת עם דיון בנוכחות כל הרבנים, חתימות על החלטה משותפת, ולא שחברי בית הדין מדברים זה עם זה באופן פרטי ומגיעים להחלטה.}}{{הערה|{{קישור חבד אינפו|1093246|מי אמר בג"צ ולא קיבל?|חב"ד אינפו|כ״ז באייר ה׳תשפ״ד}}}}.
471

עריכות