זלמן קליימן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 131 בתים ,  18 באפריל 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 106: שורה 106:
==עוזבים את רוסיה==
==עוזבים את רוסיה==


בשנת תש”ז יצאה משפחת ששונקין עם ‘ילדיהם המאומצים’ בני משפחת קליינמן את רוסיה באמצעות פספורטים מזוייפים של אזרחי פולין. לאחר שהות בעיר לבוב, עלו על הרכבת שהובילה אותם אל העיר קרקוב שבפולין. לאחר מכן עשו דרך נדודים לאוסטריה, ומשם לגרמניה ולאחר מכן לתחנת המעבר האחרונה בפריז שבצרפת, שם שהו כשנתיים וחצי.  
בשנת [[תש”ז]] יצאה משפחת ששונקין עם ‘ילדיהם המאומצים’ בני משפחת קליינמן את רוסיה באמצעות פספורטים מזוייפים של אזרחי [[פולין]]. לאחר שהות בעיר לבוב, עלו על הרכבת שהובילה אותם אל העיר קרקוב שבפולין. לאחר מכן עשו דרך נדודים ל[[אוסטריה]], ומשם ל[[גרמניה]] ולאחר מכן לתחנת המעבר האחרונה ב[[פריז]] שב[[צרפת]], שם שהו כשנתיים וחצי.  


בשהותו בצרפת, ראה זלמן הצעיר את [[הרבי]], שהיה אז [[חתנא דבי נשיאה]], לראשונה, ובאחת ההתוועדויות שערך הרבי בעיר, אף הוא השתתף (בתמונה).  
בשהותו בצרפת, ראה זלמן הצעיר את [[הרבי]], שהיה אז [[חתנא דבי נשיאה]], לראשונה, ובאחת ההתוועדויות שערך הרבי בעיר, אף הוא השתתף.  


==בארץ הקןדש==
==בארץ הקודש==


לאחר שהייה בת שנתיים בצרפת, זכו בני המשפחה לעלות לארץ-ישראל באמצעות אניית “ארצה”, אניה קטנה, שטולטלה בסערת הים. רבים מהנוסעים חלו במחלת ים, ובתוכם הרבנית ששונקין ונכדתה הקטנה רחל.  
לאחר שהייה בת שנתיים בצרפת, זכו בני המשפחה לעלות ל[[ארץ ישראל]] באמצעות אניית “ארצה”, אניה קטנה, שטולטלה בסערת הים. רבים מהנוסעים חלו במחלת ים, ובתוכם הרבנית ששונקין ונכדתה הקטנה רחל.  


לאחר תקופת התאקלמות, נכנס זלמן ללמוד בישיבת ‘[[תומכי תמימיםפפ’ בפרדס בלוד. אך כשרונותיו הטבעיים בציור, פרצו ממנו באותו גיל במלוא עצמתם. חבריו לישיבה מספרים כי לעתים קרובות היו מוצאים אותו יושב בין עצי הפרדס המקיף את הישיבה, ומכחול בידו, והוא מצייר בלהט רב.  
לאחר תקופת התאקלמות, נכנס זלמן ללמוד בישיבת ‘[[תומכי תמימים]]’ בפרדס בלוד. אך כשרונותיו הטבעיים בציור, פרצו ממנו באותו גיל במלוא עצמתם. חבריו לישיבה מספרים כי לעתים קרובות היו מוצאים אותו יושב בין עצי הפרדס המקיף את הישיבה, ומכחול בידו, והוא מצייר בלהט רב.  


הלהט הזה למלאכת הציור, הביא אותו לעזוב את הישיבה ולעבור לגור בכפר חב”ד. כאן החל להתמסר לציור. מקום מגורים לא היה לו, אך הוא השתדל להסתיר זאת מהאנשים ששאלוהו. הוא הסתפק במה שיש לו ולא רצה כלל ליהנות משל אחרים. הוא ישן על ספסל בבית הכנסת, אכל ארוחות דלות בקיוסק של מרת גיטל’ה פרידמן ע”ה, ואחסן את מיטלטליו הדלים ב”בוידם” של הקיוסק. יום או יומיים בשבוע עבד למחייתו בכל מיני עבודות מזדמנות בשדה או בפרדס, ובשאר הזמן עסק בציור. כל אותה עת חי בדוחק, אך סירב לקבל עזרה מאיש. פעם אחת הציעה אחותו רחל למרת גיטל’ה לפרוע את החוב של אחיה, אך היא סירבה לקבל את הכסף בהסבירה: “זלמן הודיע בפירוש, שאם אקבל כסף ממישהו, יחדל לאכול אצלי”.  
הלהט הזה למלאכת הציור, הביא אותו לעזוב את הישיבה ולעבור לגור ב[[כפר חב”ד]]. כאן החל להתמסר לציור. מקום מגורים לא היה לו, אך הוא השתדל להסתיר זאת מהאנשים ששאלוהו. הוא הסתפק במה שיש לו ולא רצה כלל ליהנות משל אחרים. הוא ישן על ספסל בבית הכנסת, אכל ארוחות דלות בקיוסק של מרת גיטל’ה פרידמן, ואחסן את מיטלטליו הדלים ב”בוידם” של הקיוסק. יום או יומיים בשבוע עבד למחייתו בכל מיני עבודות מזדמנות בשדה או בפרדס, ובשאר הזמן עסק בציור. כל אותה עת חי בדוחק, אך סירב לקבל עזרה מאיש. פעם אחת הציעה אחותו רחל למרת גיטל’ה לפרוע את החוב של אחיה, אך היא סירבה לקבל את הכסף בהסבירה: “זלמן הודיע בפירוש, שאם אקבל כסף ממישהו, יחדל לאכול אצלי”.  


כך גם באחד מביקוריו בבית הרב ששונקין בירושלים; רצתה הרבנית לתת לו דמי כיס, אך סירב לקבלם. מה עשתה? שמה בחשאי 10 לירות בתוך כיס מעילו התלוי על הקולב. בתקופה ההיא היה זה סכום נכבד. היא הייתה מאושרת ביודעה שהסכום הזה יעזור לו למחייתו, אך מה רבה הייתה אכזבתה כעבור חודש, כאשר מצאה את הכסף הזה תחוב מתחת למפת הקטיפה...  
[[קובץ:זלמן קליינמן במלאכתו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|זלמן קליינמן במלאכתו]]
 
כך גם באחד מביקוריו בבית הרב ששונקין ב[[ירושלים]]; רצתה הרבנית לתת לו דמי כיס, אך סירב לקבלם. מה עשתה? שמה בחשאי 10 לירות בתוך כיס מעילו התלוי על הקולב. בתקופה ההיא היה זה סכום נכבד. היא הייתה מאושרת ביודעה שהסכום הזה יעזור לו למחייתו, אך מה רבה הייתה אכזבתה כעבור חודש, כאשר מצאה את הכסף הזה תחוב מתחת למפת הקטיפה...  


כשהרב [[אפרים וולף]], מנהל הישיבה שמע על אורח חייו של זלמן, ניסה לעזור לו. הוא פנה לרב ששונקין, שהיה מחנכו, והציע שהנער יגור בישיבה ויעסוק בציור “ואיש לא יפריע לו”. כאשר דיבר הרב ששונקין על כך עם זלמן, סירב לקבלה באומרו “לא די שאינני עוזר לישיבה, אלא שאחיה על חשבונה?”.  
כשהרב [[אפרים וולף]], מנהל הישיבה שמע על אורח חייו של זלמן, ניסה לעזור לו. הוא פנה לרב ששונקין, שהיה מחנכו, והציע שהנער יגור בישיבה ויעסוק בציור “ואיש לא יפריע לו”. כאשר דיבר הרב ששונקין על כך עם זלמן, סירב לקבלה באומרו “לא די שאינני עוזר לישיבה, אלא שאחיה על חשבונה?”.  


זלמן המשיך לחיות כך עד שבוקר אחד הבחין בו הרב אלימלך פרמן ז”ל, אלמן מזקני חב”ד, שנהג להשכים קום. בוקר אחד, כשהגיע לבית הכנסת, ראה אותו ישן על הספסל כתמיד, כשידו משמשת כרית, ומעילו - שמיכה. הוא פנה אל זלמן בהצעה לבוא לישון על מיטה מתקפלת בדירתו. תחילה סירב, אך הרב פרמן הפציר בו, ולבסוף עבר לישון אצלו. ברבות הימים הצליח להשיג חדר משלו.  
זלמן המשיך לחיות כך עד שבוקר אחד הבחין בו הרב [[אלימלך פרמן]], אלמן מזקני חב”ד, שנהג להשכים קום. בוקר אחד, כשהגיע לבית הכנסת, ראה אותו ישן על הספסל כתמיד, כשידו משמשת כרית, ומעילו - שמיכה. הוא פנה אל זלמן בהצעה לבוא לישון על מיטה מתקפלת בדירתו. תחילה סירב, אך הרב פרמן הפציר בו, ולבסוף עבר לישון אצלו. ברבות הימים הצליח להשיג חדר משלו.  


בינתיים כבר ידעו הכל, שזלמן מצייר. פעם אחת בא מר [[זלמן שז”ר]], ראש הסוכנות היהודית, לבקר בכפר חב”ד. ר’ [[פנחס אלטהויז]], הממונה על הכפר בפקודת הרבי, הביא אותו גם ל”חדר” של זלמן והראה לו את ציוריו. מר שז”ר התפעל מאוד, ובו במקום קבע לו מילגה ללימוד ציור. זלמן פנה לכמה בתי-ספר לציור והראה להם את יצירותיו, אך בכולם נענה שרמתו עולה בהרבה על רמת הלימודים באותו מוסד.  
בינתיים כבר ידעו הכל, שזלמן מצייר. פעם אחת בא מר [[זלמן שז”ר]], ראש הסוכנות היהודית, לבקר בכפר חב”ד. ר’ [[פנחס אלטהויז]], הממונה על הכפר בפקודת הרבי, הביא אותו גם ל”חדר” של זלמן והראה לו את ציוריו. מר שז”ר התפעל מאוד, ובו במקום קבע לו מילגה ללימוד ציור. זלמן פנה לכמה בתי-ספר לציור והראה להם את יצירותיו, אך בכולם נענה שרמתו עולה בהרבה על רמת הלימודים באותו מוסד.