תשובה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,764 בתים ,  22 בספטמבר 2023
הרחבה
(הרחבה)
שורה 70: שורה 70:
התבוננות זו מולידה רגשות [[אהבה]] ו[[יראה]] לה', והתקשרות עמו ב[[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]], שבכולם נרגש שאין האדם מציאות נפרדת, אלא שכלו דבוק בחכמתו של ה', מדותיו הן מידותיו של ה' וכן הלאה{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ט']], לפי ביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/8/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה ח'].}}. בכללות, דביקות זו יכולה להיעשות הן מלמעלה למטה - על ידי [[לימוד התורה]] ו[[גמילות חסדים]], והן מלמטה למעלה - בדביקות שב[[תפילה]]{{הערה|אגרת התשובה פרק ט'.}}.
התבוננות זו מולידה רגשות [[אהבה]] ו[[יראה]] לה', והתקשרות עמו ב[[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]], שבכולם נרגש שאין האדם מציאות נפרדת, אלא שכלו דבוק בחכמתו של ה', מדותיו הן מידותיו של ה' וכן הלאה{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ט']], לפי ביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/8/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה ח'].}}. בכללות, דביקות זו יכולה להיעשות הן מלמעלה למטה - על ידי [[לימוד התורה]] ו[[גמילות חסדים]], והן מלמטה למעלה - בדביקות שב[[תפילה]]{{הערה|אגרת התשובה פרק ט'.}}.


בעוד תשובה תתאה נעשית מתוך [[מרירות]] על מה שפגם בחטאיו, תשובה עילאה נעשית מתוך שמחה{{הערה|אגרת התשובה פרקים [[אגרת התשובה - פרק י'|יו"ד]] ו[[אגרת התשובה - פרק י"א|י"א]].}}.
בעוד תשובה תתאה נעשית מתוך [[מרירות]] על מה שפגם בחטאיו, תשובה עילאה נעשית מתוך [[שמחה]]{{הערה|אגרת התשובה פרקים [[אגרת התשובה - פרק י'|יו"ד]] ו[[אגרת התשובה - פרק י"א|י"א]].}}.
 
===בזמננו===
כמה פעמים ביאר הרבי כי בזמננו, צריכה להיות העבודה בתשובה עילאה. וההסבר לכך:
 
* כמאמר [[הרבי המהר"ש]] שיש ללכת [[לכתחילה אריבער|לכתחילה מלמעלה ("לכתחילה אריבער")]] - כך יש להתחיל לכתחילה בתשובה עילאה, גם ללא הקדמת תשובה תתאה לפניה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/26/13/234.htm ש"פ נצבים-וילך תשי"ט]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/27/3/index.htm ערב יום כיפור תש"כ].
{{ש}}ובמאמר [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/24/2/index.htm ד"ה שיר המעלות תשי"ט] - באופן אחר קצת: על פי מאמר העולם "שכאשר אין יכולים ללכת למטה הולכים מלמעלה", מבאר שכאשר אינו יכול לפעול עבודת תשובה תתאה, אזי יתחיל בעבודה דתשובה עילאה (ראה בהערה שם המקור למאמר העולם).}}.
 
* כיון שעל ידי התשובה שהיא בשמחה (תשובה עילאה) מעוררים שההנהגה מלמעלה תהיה באופן כזה{{הערה|[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5989664 ש"פ בשלח תשכ"ט].}}.
 
* כיון שבדורנו אין לנו כח לענין המרירות, וצריכים התחזקות והתעודדות יתירה, לכן עבודת התשובה היא מתוך שמחה{{הערה|שם=מו|מאמר ד"ה מרגלא בפומיה דרבא תשמ"ו.}}.
 
* זמנה של תשובה תתאה מתוך מרירות הוא בליל שישי; ואילו אנחנו עומדים באלף השישי קרוב לסופו, היינו קרוב לסוף יום שישי, קרוב ליום השבת - ואם כן העבודה היא מתוך שמחה{{הערה|שם=מו}}.
 
* לאחר העבודה בשנים הקודמות{{הערה|באמירת השיחה הזכיר הרבי את עבודת שנות [[תשמ"ח]] ו[[תשמ"ט]].}}, ובמיוחד לאחר [[השואה]], יצאנו כבר מזמן ידי חובת תשובה תתאה בתכלית השלימות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/28/359.htm שיחת ערב יום כיפור תש"נ]. וראה גם ד"ה מרגלא בפומיה הנ"ל}}.
 
* זוהי מעין הוראת שעה מיוחדת לזמננו; ורואים בפועל, שכשמתחילים מיד בלימוד התורה וקיום המצוות בחיות אזי מצליחים, ואילו כאשר מתחילים מתשובה תתאה, קשה יותר{{הערה|שיחת [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5959912 מוצאי יו"כ תש"ל, בעת הסעודה].}}.


== המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים ==
== המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים ==