450
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
[[קובץ:חלוקת ד' מינים תנש"א.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[הרבי]] בוחן אתרוגים מקלבריה במעמד [[חלוקת ד' מינים]] ב[[גן עדן התחתון]] (תנש"א)]] | [[קובץ:חלוקת ד' מינים תנש"א.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[הרבי]] בוחן אתרוגים מקלבריה במעמד [[חלוקת ד' מינים]] ב[[גן עדן התחתון]] (תנש"א)]] | ||
[[קובץ:הרב מטוסוב בוחר אתרוגים בקלבריא.jpeg|שמאל|ממוזער| הרב [[ראובן מטוסוב]], בבחירת אתרוגים בקלבריא]] | [[קובץ:הרב מטוסוב בוחר אתרוגים בקלבריא.jpeg|שמאל|ממוזער| הרב [[ראובן מטוסוב]], בבחירת אתרוגים בקלבריא]] | ||
חסידי חב"ד מקפידים לברך בנטילת [[ארבעת המינים]] על '''[[אתרוג|אתרוגי]] קלבריה''', או בשעת הדחק על אתרוגים שצמחו משתילים של זן זה. אתרוגים אלו גדלים במחוז קלבריה שבדרום-מזרח [[איטליה]]. אתרוגים אלו נקראים גם בשם "אתרוגי יאנווע"{{הערה|משום שהיו נשלחים מהעיר "יאנווע".}}. | חסידי חב"ד מקפידים לברך בנטילת [[ארבעת המינים]] על '''[[אתרוג|אתרוגי]] קלבריה''' הגדלים באיטליה, או בשעת הדחק על אתרוגים שצמחו משתילים של זן זה. אתרוגים אלו גדלים במחוז קלבריה שבדרום-מזרח [[איטליה]]. אתרוגים אלו נקראים גם בשם "אתרוגי יאנווע"{{הערה|משום שהיו נשלחים מהעיר "יאנווע".}}. | ||
אתרוגים אלו מתייחדים בכשרותם המהודרת, והם אינם מורכבים כלל. על פי המסורת באתרוגים אלו השתמשו בני ישראל כאשר הצטוו במדבר על מצוות נטילת ארבעת המינים{{הערה|1='''"וכמובן גם מהפתגם הידוע של רבינו הזקן אשר כשאמר הקב"ה "ולקחתם לכם" וגו' שלחו שליח לקלבריה להביא משם אתרוגים... הטעם על פי נגלה כי קלבריה היא אטליה של יוון שהיא משמני הארץ"''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15941&st=&pgnum=149 אגרות קודש חלק י"ג עמוד ק"י]}}. | אתרוגים אלו מתייחדים בכשרותם המהודרת ובהדרם, והם אינם מורכבים כלל. על פי המסורת באתרוגים אלו השתמשו בני ישראל כאשר הצטוו במדבר על מצוות נטילת ארבעת המינים{{הערה|1='''"וכמובן גם מהפתגם הידוע של רבינו הזקן אשר כשאמר הקב"ה "ולקחתם לכם" וגו' שלחו שליח לקלבריה להביא משם אתרוגים... הטעם על פי נגלה כי קלבריה היא אטליה של יוון שהיא משמני הארץ"''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15941&st=&pgnum=149 אגרות קודש חלק י"ג עמוד ק"י]}}. | ||
==מעלתם של אתרוגי קלבריה== | ==מעלתם של אתרוגי קלבריה== | ||
שורה 42: | שורה 42: | ||
ב[[כפר חב"ד]] ניטעו פרדסי אתרוגים בשנים הראשונות להקמתו. בשנת [[תשט"ו]] הגיע יהודי מכפר חסידים, ביודעו שכפר חב"ד הוא ישוב דתי-חסידי, והציע לתושבים לקנות שתילי אתרוגים. מספר חסידים קנו, ביניהם ר' [[אליהו ריבקין]] ור' [[לייב פרמן]]. המוכר עזר לטעת את האתרוגים, והלך לאחר שיעץ כמה עצות בנוגע לגידול אתרוגים. אז לא היו אלו פרדסים ממש אלא רק מספר עצים בודדים שעמדו בחצר הבית. | ב[[כפר חב"ד]] ניטעו פרדסי אתרוגים בשנים הראשונות להקמתו. בשנת [[תשט"ו]] הגיע יהודי מכפר חסידים, ביודעו שכפר חב"ד הוא ישוב דתי-חסידי, והציע לתושבים לקנות שתילי אתרוגים. מספר חסידים קנו, ביניהם ר' [[אליהו ריבקין]] ור' [[לייב פרמן]]. המוכר עזר לטעת את האתרוגים, והלך לאחר שיעץ כמה עצות בנוגע לגידול אתרוגים. אז לא היו אלו פרדסים ממש אלא רק מספר עצים בודדים שעמדו בחצר הבית. | ||
===הרבי מורה על העברת השתילים | ===הרבי מורה על העברת השתילים=== | ||
במקביל לאותה תקופה, התגלה עניין ההרכבה של אתרוגי קלבריה. | במקביל לאותה תקופה, התגלה עניין ההרכבה של אתרוגי קלבריה. | ||
שורה 50: | שורה 50: | ||
בסביבות קיץ [[תשט"ז]] הסתיים בהצלחה מבצע העברת השתילים. את השתילים נטעו תחילה במשתלה ב[[פתח תקווה]] על מנת שיקלטו בארץ, במעמד בו נכחו גם שני רבנים מחשובי רבני חב"ד בעת ההיא - הרב [[שניאור זלמן גרליק]] - רבו של כפר חב"ד, הרב [[דוד חנזין]] והרב [[אברהם פריז]]. | בסביבות קיץ [[תשט"ז]] הסתיים בהצלחה מבצע העברת השתילים. את השתילים נטעו תחילה במשתלה ב[[פתח תקווה]] על מנת שיקלטו בארץ, במעמד בו נכחו גם שני רבנים מחשובי רבני חב"ד בעת ההיא - הרב [[שניאור זלמן גרליק]] - רבו של כפר חב"ד, הרב [[דוד חנזין]] והרב [[אברהם פריז]]. | ||
הרב אלבוים בישר לרבי על סיומו המוצלח של המבצע, ועל נטיעת השתילים בפתח תקווה. ביום ט"ז [[אייר]] [[תשט"ז]] כותב לו הרבי מכתב בו הרבי מודה על הבשורה הטובה, ועם זאת מבקש להעביר את השתילים מפתח תקווה ל[[כפר חב"ד]] כי "שם צוה ה' את הברכה עד העולם". | הרב [[נחמן אלבוים]] בישר לרבי על סיומו המוצלח של המבצע, ועל נטיעת השתילים בפתח תקווה. ביום ט"ז [[אייר]] [[תשט"ז]] כותב לו הרבי מכתב בו הרבי מודה על הבשורה הטובה, ועם זאת מבקש להעביר את השתילים מפתח תקווה ל[[כפר חב"ד]] כי "שם צוה ה' את הברכה עד העולם". | ||
בעקבות הוראתו של הרבי להעביר את השתילים לכפר חב"ד, החל הרב אלבוים לחפש בכפר חב"ד שטחי גידול מתאימים לשתילים שהביא. הוא מצא את ר' אברהם [[שמואל גרליק]] שהסכים להקצות בשטחו מקום לנטיעת השתילים. ר' נחמן ור' אברהם שמואל חתמו על חוזה שותפות לגידול ומכירה משותפים, והשתילים הועברו לכפר חב"ד וניטעו שם בשמחה רבה. | בעקבות הוראתו של הרבי להעביר את השתילים לכפר חב"ד, החל הרב אלבוים לחפש בכפר חב"ד שטחי גידול מתאימים לשתילים שהביא. הוא מצא את ר' אברהם [[שמואל גרליק]] שהסכים להקצות בשטחו מקום לנטיעת השתילים. ר' נחמן ור' אברהם שמואל חתמו על חוזה שותפות לגידול ומכירה משותפים, והשתילים הועברו לכפר חב"ד וניטעו שם בשמחה רבה. | ||
שורה 76: | שורה 76: | ||
הרב אליהו ריבקין שלח לרבי אתרוג מידי שנה עוד משנת תשי"ט. הרבי אז הגיב שלאתרוג זה כל הסימנים של אתרוג בלתי מורכב. | הרב אליהו ריבקין שלח לרבי אתרוג מידי שנה עוד משנת תשי"ט. הרבי אז הגיב שלאתרוג זה כל הסימנים של אתרוג בלתי מורכב. | ||
בכל שנה מונתה משלחת מכובדת שנסעה להגיש לרבי את האתרוגים. [[ועד כפר חב"ד]] היה קונה אתרוג מכל פרדס, ובנוסף לכך כל פרדס היה שולח את אתרוגו המובחר לרבי. את האתרוגים שהוועד קנה היו מניחים בקופסאות עשויות עץ אותן ייצרה המחלקה לנגרות ב[[בית ספר למלאכה]]. הקופסאות החדשות יוצרו כל שנה בעיצוב שונה ומחודש מהשנים הקודמות. | בכל שנה מונתה משלחת מכובדת מכפר חב"ד שנסעה להגיש לרבי את האתרוגים. [[ועד כפר חב"ד]] היה קונה אתרוג מכל פרדס, ובנוסף לכך כל פרדס היה שולח את אתרוגו המובחר לרבי. את האתרוגים שהוועד קנה היו מניחים בקופסאות עשויות עץ אותן ייצרה המחלקה לנגרות ב[[בית ספר למלאכה]]. הקופסאות החדשות יוצרו כל שנה בעיצוב שונה ומחודש מהשנים הקודמות. | ||
הרב [[שמעון בקרמן]], שכיהן שנים רבות כחבר וועד הכפר, זכה במשך כמה שנים להגיש את האתרוג לרבי. הפעם הראשונה שהצטרף למשלחת הייתה בשנת תשכ"ו, ומשנת תשל"ו ואילך הגיש את האתרוג לרבי כל שנה. | הרב [[שמעון בקרמן]], שכיהן שנים רבות כחבר וועד הכפר, זכה במשך כמה שנים להגיש את האתרוג לרבי. הפעם הראשונה שהצטרף למשלחת הייתה בשנת תשכ"ו, ומשנת תשל"ו ואילך הגיש את האתרוג לרבי כל שנה. |
עריכות