|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| ל[[חנוכה]] יש קשר מיוחד עם שנת "הקהל" ועם תוכנה של המצוה בימינו, כפי ש[[אדמו"ר שליט"א]] מציין בשיחותיו הקדושות.
| | #הפניה [[הקהל ומועדי השנה#חנוכה]] |
| | |
| ==פרסומי ניסא==
| |
| עיקר ה[[נס]] של חנוכה היה בענינים רוחניים - היות שמלחמתם של היוונים היתה "להשכיחם תורת'''ך''' ולהעבירם מחוקי רצונ'''ך'''" - הפריע להם שזו תורתו של הקדוש ברוך הוא ומצוותיו של הקדוש ברוך הוא, ו[[פרסום הנס]] הוא על ידי הוספה בלימוד התורה וקיום ה[[מצוות]] מתוך [[מחשבה]] על הקדוש ברוך הוא וזכירה תמידית מי הוא מורה התורה ומצַוֶה המצוות.
| |
| | |
| זהו גם תוכנו של "[[הקהל]]" - לעורר את כולם, אנשים נשים וטף להתחזק ביראה את השם [[תמיד כל הימים]], וקיום רצונו בלימוד התורה וקיום המצוות.
| |
| | |
| ==חנוכה וסוכות==
| |
| זמן מצות הקהל בזמן שבית המקדש קיים הוא במוצאי יום טוב הראשון של חג ה[[סוכות]], וימי [[חנוכה]] שייכים לימי חג הסוכות:
| |
| | |
| *במספר - ימי הסוכות הם שמונה, וימי החנוכה הם שמונה.
| |
| *באמירת ה"הלל" - הן בחג הסוכות והן בחנוכה "גומרים את ההלל".
| |
| *בתוכנם - חנוכת בית המקדש הראשון היתה בחג הסוכות, וחג החנוכה נקרא על שם חנוכת המזבח ובית המקדש השני.
| |
| *בהוספה - בימי חג הסוכות מוסיפים בכל יום פר בהקרבת הקרבנות באופן של "מעלין בקודש", ובחנוכה מוסיפים בכל יום נר בהדלקת נרות חנוכה, "מוסיף והולך".
| |
| | |
| ==שמן - ביטול==
| |
| אחד מניסי חנוכה הוא מציאת פך השמן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול.
| |
| | |
| שמן, כפי שמבואר בתורת החסידות, מורה על בחינת החכמה, שעל ידה נעשה ענין הביטול, "להיות יראת ה' על פניו יראה עילאה כו'". זהו תוכנו של "הקהל" -"ליראה את השם אלוקיכם".
| |
| | |
| ==נשים וטף==
| |
| חנוכה קשור באופן ישיר לנשים וילדים. הנשים חייבות בנר חנוכה משום "שאף הן היו באותו נס" (שבת כג, א), ו"על ידי אשה נעשה הנס" (פירש"י שם), וחנוכה הוא חג החינוך - ששייך במיוחד לחינוך ילדי ישראל.
| |
| | |
| אף מצוות "הקהל" מיועדת גם לנשים וילדים (מלבד האנשים, כבכל המצוות) -"והנשים והטף".
| |
| | |
| ==נצחיות המצוה==
| |
| על הבטחת הקדוש ברוך הוא ל[[אהרון הכהן]] ש"הנרות הללו אינם בטלים לעולם", מבאר הרמב"ן (בפירושו על התורה, פרשת בהעלותך) שהכוונה היא לנרות חנוכה שקיימים בכל מצב - דהיינו, אף-על-פי שלעתיד לבוא מצוות בטלות, מכל מקום נרות חנוכה יהיו נצחיות.
| |
| | |
| כך גם בנוגע ל"הקהל" - היות שמהותה של מצוה זו קשורה לאחדות הציבור -"הקהל את העם, האנשים והנשים והטף", ועל ציבור אומרים חז"ל "אין מיתה בציבור", על כן גם מצוות הקהל, כמו חנוכה, שייכת לנצחיות.
| |
| | |
| [[קטגוריה:הקהל ומועדי השנה]]
| |