הגניזה החרסונית: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 1,098 בתים ,  25 בדצמבר 2022
דבריו של חיים ליברמן (אם בכלל אמרם. הם מצוטטים אצל הליטאים) אינם ראויים כלל וכלל להופיע כאן. הם מלאים זלזול בדברי הרבי הקודם ולכן מחקתים, הגהה
(דבריו של חיים ליברמן (אם בכלל אמרם. הם מצוטטים אצל הליטאים) אינם ראויים כלל וכלל להופיע כאן. הם מלאים זלזול בדברי הרבי הקודם ולכן מחקתים, הגהה)
שורה 33: שורה 33:
מכתבים מ[[אדמו"ר הזקן]] הכלולים בגניזה נדפסו בספר [[אגרות קודש (אדמו"ר הזקן)]]{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58792&st=&pgnum=515 אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמ' תלה].}}.
מכתבים מ[[אדמו"ר הזקן]] הכלולים בגניזה נדפסו בספר [[אגרות קודש (אדמו"ר הזקן)]]{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58792&st=&pgnum=515 אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמ' תלה].}}.


[[חיים ליברמן]] העיד כי הוא הכיר את הזייפן שזייף את האוסף{{הערה|{{ציטוטון|הכיר האיש שמכר המכתבים היטב, הוא הי׳ שכור, ובעל חוב, וכל פעם שהוצרך לכסף, הי׳ ״מוציא״, או יותר נכון ״ממציא״, כמה מכתבים}} - מתוך מאמרו של הרב אליעזר הכהן כצמן, [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49193&st=&pgnum=567&hilite= קובץ ישורון, חלק כג, עמוד תקסז] ואילך; ספר הזיכרון לר' משה ליפשיץ עמ' ק"מ (ניו יורק, תשנ"ו), הובא שם [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49193&st=&pgnum=518&hilite= עמוד תקיח] ואילך: {{ציטוטון|כשהוזכר הנושא סיפר להם ר' חיים שהכיר היטב את הזייפן, שהוצרך למעות וכדי להתפרנס זייף את המכתבים. כששאלו א״כ כיצד אמר על זה הרבי הריי״צ דא"ח? לא התבלבל ואמר: המהרהר אחר רבו כמהרהר אחר השכינה, אין לי שום שאלה על הרבי בנושא זה, אמנם יודע אני שהמכתבים מזויפים, והכרתי אישית את הזייפן, אך מה אני ומה אני להשיג ולהכיר למה עשה הרבי כך... אם אמר זאת, סימן הוא שכך היה צריך להיאמר}}.}}.


==ביקורת ויחס הרבי==
==ביקורת ויחס הרבי==
שורה 54: שורה 53:


הרבי באגרות קודש{{הערה|אגרות קודש חלק ח אגרת בתצז}} משער שהעתקים נעשו על מנת לפדות את האוסף המקורי, ובמקום הניחו העתקים שדמו למקורי, ולכן יש טעיות בהעתקים.
הרבי באגרות קודש{{הערה|אגרות קודש חלק ח אגרת בתצז}} משער שהעתקים נעשו על מנת לפדות את האוסף המקורי, ובמקום הניחו העתקים שדמו למקורי, ולכן יש טעיות בהעתקים.
מעניין שבמכתב מי"ד אייר תשי"ד מביא הרבי ראיה מדבריו של המנחת אלעזר נגד הגניזה החרסונית, לאמיתותה, וזאת מדיוק לשונו: "הרבי ממונקאטש רבי חיים אלעזר שפירא בעהמ"ס "מנחת אלעזר" ועוד - אשר בסופה וסערה הייתה דרכו ולא ניחת מביטויים חריפים וכו' בכתבו על דבר כללות מכתבי גניזה זו כותב בזהירות ידועה: "ידי זרים המזייפים שלטו בהם", "השמר והזהר מבלי תאמין בם", "המכתבים האלו החשודים בזיוף" (דברי תורה מהדורא ה', ס"ט)".


הרבי ממונקאטש רבי [[חיים אלעזר שפירא]] בעהמ"ס "מנחת אלעזר" כותב במכתבו על דבר כללות מכתבי גניזה זו בזהירות ידועה: "ידי זרים המזייפים שלטו בהם", "השמר והזהר מבלי תאמין בם", "המכתבים האלו החשודים בזיוף" (דברי תורה מהדורא ה', ס"ט).
הרבי שלח עותק ממכתביו בנושא הגנזיה לעורך כתב העת "הספר" (ביטאון בנושאי ספרות) מר צבי הרכבי, והוא פירסם בו את המכתבים. לאחר מכן במהלך השנים דנו החוקרים בבימות שונות בדברי הרבי.
 
הרבי שלח עותק ממכתביו לעורך כתב העת "הספר" (ביטאון בנושאי ספרות) מר צבי הרכבי, והוא פירסם בו את המכתבים. לאחר מכן במהלך השנים דנו החוקרים בבימות שונות בדברי הרבי.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
משתמש אלמוני