37,399
עריכות
האמנתי כי אדבר (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (מיזוג הערות שוליים, הסרת קישורים עודפים, אחידות במיקום הערות שוליים, לא ידוע לי שכך הגמראה אומרת - נא להביא מקור) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=נשיא הדור על פי תורת החסידות|אחר=נשיא באופן כללי|ראו=נשיא}} | |||
{{מפנה|רבי|תנא שחיבר את ה[[משניות]]|רבי יהודה הנשיא}} | |||
'''נשיא הדור''', הנקרא גם '''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י'''), הינו [[צדיק]] יחיד מסוגו{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כ"ו עמוד 334 ושם נסמן ל[[מסכת סנהדרין]] ח, א.}} הנמצא בכל דור, אשר דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור והוא משמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]]. | '''נשיא הדור''', הנקרא גם '''ראש בני ישראל''' (ב[[ראשי תיבות]]: '''רב"י'''), הינו [[צדיק]] יחיד מסוגו{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כ"ו עמוד 334 ושם נסמן ל[[מסכת סנהדרין]] ח, א.}} הנמצא בכל דור, אשר דרכו נמשכת החיות לאנשי הדור והוא משמש כ[[ממוצע המחבר]] בין [[ישראל]] ל[[הקדוש ברוך הוא]]. | ||
קיומו של נשיא הדור המקשר את כל ישראל עם ה', נתגלה בעיקר על ידי תורת החסידות. כאשר מקורות שונים לעניין נמצאים כבר בדברי רז"ל. | קיומו של נשיא הדור המקשר את כל ישראל עם ה', נתגלה בעיקר על ידי תורת החסידות. כאשר מקורות שונים לעניין נמצאים כבר בדברי רז"ל. | ||
סיבת גילוי הדבר דווקא על ידי החסידות, טמון בחלק מעצם שיטתה. שה'רבי' - הראש והחסיד צריכים להיות יחד. לעומת דורות קודמים בהם קשר זה יכל להיות בהעלם | סיבת גילוי הדבר דווקא על ידי החסידות, טמון בחלק מעצם שיטתה. שה'רבי' - הראש והחסיד צריכים להיות יחד. לעומת דורות קודמים בהם קשר זה יכל להיות בהעלם{{הערה|שם=היום יום|[[היום יום]] כ"ב אייר: "פעם, הרבי - הר"מ והגאון - היו לבד והתלמידים היו לבד. [[דרך החסידות]] אותה ייסד הרבי, הוא התועלת האלוקית הגדולה, שהרבי אינו בודד וחסידים אינם בודדים.}}. | ||
==הגדרה== | ==הגדרה== | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי").}} הדור הראשון היה [[משה רבינו]], עליו כותב [[רש"י]]{{הערה|בפירושו על התורה {{קח|פרשת|חוקת}} כא, כא.}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}}. המדרש קובע כי {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה}}{{הערה|בראשית רבה פרשה נו, ז.}}. כך גם נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקון סט (קיד, א).}}: {{ציטוטון|אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא}}, כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור. | נשיא{{הערה|נשיא, ראשי תיבות: '''נ'''יצוצו '''ש'''ל '''י'''עקב '''א'''בינו, שיעקב "נשמתו כלולה מכל ה[[נשמה|נשמות]] שבישראל" (מופיע בספר קהלת יעקב מערכת "רבי").}} הדור הראשון היה [[משה רבינו]], עליו כותב [[רש"י]]{{הערה|בפירושו על התורה {{קח|פרשת|חוקת}} כא, כא.}}: {{ציטוטון|משה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכל}}. המדרש קובע כי {{ציטוטון|אין דור שאין בו כמשה}}{{הערה|בראשית רבה פרשה נו, ז.}}. כך גם נכתב ב[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תיקון סט (קיד, א).}}: {{ציטוטון|אתפשטותא דמשה שבכל דרא ודרא}}, כלומר - בכל דור יש את נשמתו של משה, המתלבשת בגופו של הנשיא של אותו הדור. | ||
במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם. מאז שהחל רבי [[ישראל בעל שם טוב]] לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של [[תורת החסידות]] על ידי [[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה| | במשך הדורות, היו זמנים בהם הקשר בין הנשיא לעם היה קשר גלוי, והיו זמנים שקשר זה היה בהעלם. מאז שהחל רבי [[ישראל בעל שם טוב]] לשמש כנשיא הדור, ובפרט עם התגלותה של [[תורת החסידות]] על ידי [[נשיאי חב"ד]], חזר הנשיא להיות גלוי{{הערה|שם=היום יום}}. הרבי קישר את התהליך הזה בכך שהעולם מתקרב ל[[גאולה]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ו עמ' 283}}. | ||
==עניינו המרכזי== | ==עניינו המרכזי== | ||
עניינו ומעלתו המרכזית של הנשיא הוא זה שמקשר את ה[[יהודי]] עם [[אין סוף]]. ישנם נשיאים שקישרו רק את ה[[רוחניות]] של היהודים, או רק בתורת ה[[נגלה]] וישנם שקישרו רק בתורת ה[[נסתר]]. המיוחד שב[[נשיאי חב"ד]] דווקא הוא שדאגו והשפיעו כבכל, [[גשמיות]] | עניינו ומעלתו המרכזית של הנשיא הוא זה שמקשר את ה[[יהודי]] עם [[אין סוף]]. ישנם נשיאים שקישרו רק את ה[[רוחניות]] של היהודים, או רק בתורת ה[[נגלה]] וישנם שקישרו רק בתורת ה[[נסתר]]. המיוחד שב[[נשיאי חב"ד]] דווקא הוא שדאגו והשפיעו כבכל, [[גשמיות]] ורוחניות, ב[[נגלה]] וב[[נסתר]]{{הערה|מכתב ג' תמוז ה'תש"י}}. | ||
מתוקף תפקידו של נשיא הדור, הוא דואג לכל אנשי הדור, איש איש לפי צרכיו ודרגתו. מסיבה זו הוא מכונה "ראש" (כפי שהוזכר לעיל) - '''ר'''אש '''ב'''ני '''י'''שראל - שכן בדומה לראש המחיה את כל אברי הגוף, מהמח והלב עד לציפורניים והשערות, כך נשיא הדור, דואג לצרכיהם של כל אנשי הדור, ללימוד ה[[קבלה]] ו[[פנימיות התורה]], ללימוד [[תורת הנגלה]], לעניינים הקשורים ברגש, ואפילו ל"פושעים ומורדים בתלמידי חכמים"{{הערה|תניא פרק ב'. וראה [[התוועדות]] י"א שבט תשכ"ד ([[תורת מנחם]] חלק לט עמ' 38).}}. | |||
==כינוים נוספים== | ==כינוים נוספים== | ||
===ממוצע המחבר=== | ===ממוצע המחבר=== | ||
שורה 49: | שורה 50: | ||
==נשיא הדור בגוף גשמי== | ==נשיא הדור בגוף גשמי== | ||
כאמור תפקידו של נשיא הדור הוא לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לה'. לצורך זאת עליו לכלול את שני הקצוות: הן "אלוקים" - התאחדות מוחלטת עם האלוקות שלמעלה מהעולם, והן "איש" - אדם גשמי בשר ודם בעולם הזה | כאמור תפקידו של נשיא הדור הוא לשמש כ"ממוצע המחבר" בין בני ישראל לה'. לצורך זאת עליו לכלול את שני הקצוות: הן "אלוקים" - התאחדות מוחלטת עם האלוקות שלמעלה מהעולם, והן "איש" - אדם גשמי בשר ודם בעולם הזה{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14947&st=&pgnum=22&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ד ע' 6]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14949&st=&pgnum=18&hilite= חלק כ"ו ע' 7]. נדפס בתרגום ל[[עברית]] בתוך '[[לקוטי מקורות]]', ע' 63 וע' 65.}}; ומיד עם הסתלקותו של נשיא עובר התפקיד לנשיא הבא{{הערה|אין זה סותר לכך שגם צדיק שמסתלק ממשיך לחיות על ידי השפעתו הרוחנית, כמבואר באריכות במקורות (ראה למשל [[אגרת הקודש - סימן כ"ז|אגרת הקודש, סימן כ"ז]]); אך השפעה זו הינה בנוסף להשפעתו של נשיא הדור הנמצא בעולם הגשמי. ואדרבה, דרך הנשיא הנוכחי מתאפשרת נצחיות חייהם הרוחניים של משה רבנו (ראה גם לקוטי שיחות חלק כ"ו שם).}}. | ||
בנוסף, השפעתו של נשיא הדור הקודם כממוצע המחבר ממשיכה גם לאחר הסתלקותו{{הערה|ראה גם שיחת [[י"ב תמוז]] [[תשי"א]] (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא '''יחידה שבנפש''', ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך | בנוסף, השפעתו של נשיא הדור הקודם כממוצע המחבר ממשיכה גם לאחר הסתלקותו{{הערה|ראה גם שיחת [[י"ב תמוז]] [[תשי"א]] (תורת מנחם חלק ג עמ' 186): "כל ענינו של רבי הוא '''יחידה שבנפש''', ובנוגע לבחינת היחידה לא שייך כל כך ענין ההסתלקות, ודאי הדבר בפשיטות גמורה שיכול להיות המשך הנהגתו לאחר ההסתלקות כמו בחייו". וראה גם שיחת [[אחרון של פסח]] [[תש"י]]. שיחת י' שבט [[תש"ל]].}}, ולשם כך נמצא מקום הציון שלו בסמיכות מקום למקום בו נמצאים תלמידיו{{הערה|ראה שיחת י' שבט תשי"ד.}}. אך כמובן שאין מספיק נשיא דור שהסתלק המשפיע באופן רוחני אלא שזקוקים לנשיא דור נשמה בגוף. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
*[[ראש הדור]] | *[[ראש הדור]] | ||
*[[התקשרות | *[[התקשרות]] | ||
*[[שבעה רועים]] | *[[שבעה רועים]] | ||
*[[אדמו"ר]] | *[[אדמו"ר]] |