משתמש:שמואל חיים/פולמוס המשיחיות בחב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

עריכה
מ (החלפת טקסט – "{{קישור חבד אינפו|" ב־"{{קישור חבד אינפו ישן|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(עריכה)
שורה 8: שורה 8:
למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} בעת [[הגאולה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו  של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים ש[[הרבי]] חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של [[הרבי]] עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של [[נשיא הדור]].
למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} בעת [[הגאולה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו  של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים ש[[הרבי]] חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של [[הרבי]] עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של [[נשיא הדור]].


== פולמוס המשיחיות ==
==עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים==
===עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים===
[[תמונה:דגל משיח 2.jpg|left|thumb|250px|[[דגל משיח]]]]
[[תמונה:דגל משיח 2.jpg|left|thumb|250px|[[דגל משיח]]]]
בנוסף ל[[נבואת הגאולה]] אותה ביקש הרבי{{הערה|שיחת פרשת שופטים תשנ"א: "ישנה ההוראה כנ"ל, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו ש[[הקב"ה]] בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגות היום-יום הרגילים, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", עד - הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא".}} לפרסם, חלק מחסידי חב"ד רואים חשיבות גדולה בפרסום זהותו של הגואל הלוא הוא הרבי, על מנת לזרז את הגאולה, ומשקיעים בכך משאבים רבים באמצעי פרסום שונים ובארגון אירועים המוניים{{הערה|לדוגמה כתבה באתר ynet: כעשרים אלף בני אדם . . בעצרת התחזקות והתעוררות לרגל י"א ניסן, היום בו נולד הרבי מלובביץ'}}.
בנוסף ל[[נבואת הגאולה]] אותה ביקש הרבי{{הערה|שיחת פרשת שופטים תשנ"א: "ישנה ההוראה כנ"ל, שצריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו ש[[הקב"ה]] בחר ומינה בעל-בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" ו"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל וכל האנשים דדור זה, בכל עניני תורה ומצוות, ובנוגע לחיי והנהגות היום-יום הרגילים, גם ב"בכל דרכיך (דעהו)" ו"כל מעשיך (יהיו לשם שמים)", עד - הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא".}} לפרסם, חסידי חב"ד רבין רואים חשיבות גדולה בפרסום זהותו של הגואל - הרבי, על מנת לזרז את הגאולה, ומשקיעים בכך משאבים רבים באמצעי פרסום שונים ובארגון אירועים המוניים{{הערה|לדוגמה כתבה באתר ynet: כעשרים אלף בני אדם . . בעצרת התחזקות והתעוררות לרגל י"א ניסן, היום בו נולד הרבי מלובביץ'}}.


אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה (יהדות)|כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. וכן עונדים על בגדיהם סמל של [[משיח]], ומניפים דגל משיח {{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}.
אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. וכן עונדים על בגדיהם סמל של [[משיח]], ומניפים דגל משיח{{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}.


אולם חלק מ[[חב"ד]] טוענים שכדברי הרבי בכמה מקומות הרי שפעולה זו יכולה ח"ו לפגוע ב[[הפצת המעיינות]] ולהרחיק אנשים מלימוד ועיסוק בתורת החסידות, וככל הנראה זו הסיבה שבדרך כלל אסר הרבי את הפרסום. לעומת זאת המצדדים בפרסום טוענים כי הזמנים השתנו ונכון להיום דעתו של הרבי שעיקר התפקיד בשלב זה של תהליך הגאולה, להגביר את העיסוק בענייני גאולה ומשיח ולהפיץ את בשורת הגאולה ולהביאה לכל שדרות העם. בהקשר לכך מציינים הם לדברי הרבי שאמר על עצמו {{ציטוטון|אני קרייזי אבאוט משיח}} (אני משוגע על משיח) ומסיבה זו לא צריך להתפעל כלל ממצב העולם.
הזרם המתון מ[[חב"ד]] נמנעים מלעסוק בנושא, בעיקר בשל החשש מפגיעה ב[[הפצת המעיינות]] ובמעמדה של חב"ד בעולם. לעומת זאת המצדדים בפרסום טוענים כי הזמנים השתנו ונכון להיום דעתו של הרבי שעיקר התפקיד בשלב זה של תהליך הגאולה, להגביר את העיסוק בענייני גאולה ומשיח ולהפיץ את בשורת הגאולה ולהביאה לכל שדרות העם. בהקשר לכך מציינים הם לדברי הרבי שאמר על עצמו {{ציטוטון|אני קרייזי אבאוט משיח}} (אני משוגע על משיח) ומסיבה זו לא צריך להתפעל כלל ממצב העולם.


בשער העיתון הרשמי והוותיק של חב"ד "[[שבועון כפר חב"ד|כפר חב"ד]]" הופיע בתחילה המשפט [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]], אולם לאחר [[ג' תמוז]] הוסר משפט זה מהעיתון. פעולה זו גררה ביקורת בקרב חלק גדול של חסידי חב"ד, ובעקבות כך הוקם העיתון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] הדוגל בהמשך עקבי של פרסום דמותו של [[הרבי]] כ[[מלך המשיח]].
בשער העיתון הרשמי והוותיק של חב"ד "[[שבועון כפר חב"ד|כפר חב"ד]]" הופיע בתחילה המשפט [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]], אולם לאחר [[ג' תמוז]] הוסר משפט זה מהעיתון. פעולה זו גררה ביקורת בקרב חלק גדול של חסידי חב"ד, ובעקבות כך הוקם העיתון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] הדוגל בהמשך עקבי של פרסום דמותו של [[הרבי]] כ[[מלך המשיח]].


=== זיהויו כמשיח ===
== זיהויו כמשיח ==
{{ערך מורחב|הרבי כמלך המשיח#גדרו ההלכתי}}
{{ערך מורחב|הרבי כמלך המשיח#גדרו ההלכתי}}
הרבי לא הכריז על עצמו במפורש כמשיח, וזאת בשל ענוותנותו והנהגתו של הרבי שלא לדבר בשמו{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קונטרס 'משיח וגאולה' גיליון 7] עמוד 10, הרב משה בערגשטיין {{PDF}}.}}. עם זאת, בשיחותיו ניתן למצוא אמירות כמעט מפורשות שרומזות בצורה ברורה ביותר שהוא המשיח. כך למשל הזכיר בשיחותיו ובכתביו מספר פעמים את מאמר [[חז"ל]] אודות המשיח, "מנחם שמו{{הערה|{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}}}" (שמו הפרטי של הרבי הוא מנחם){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1432 ד' מנחם אב תשמ"ט] {{וידאו}}}}. דוגמה אחרת היא הערה בסוף [[ליקוטי שיחות|שיחה]] שהוגהה על ידו טרם פרסומה, ובה מופיעים [[ראשי תיבות]] של המילה 'מיד' תוך אזכור שמו כמשיח בהמשך לשמות אדמו"רי חב"ד הקודמים: {{ציטוטון|לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) [[יוסף יצחק שניאורסון|יוסף יצחק]] ו[[שלום דובער שניאורסון|דובער]]}}{{הערה|1=הערה לשיחת פרשת משפטים תשנ"ב, תורת מנחם - התוועדויות, תשנ"ב חלק ב,[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15987&st=&pgnum=306&hilite= עמוד 282 הערה מספר 148]}}. בנוסף, רבים מבינים שלכך רומזות התייחסויותיו הרבות של הרבי ל[[הריי"צ|חותנו]] כנשיא הדור וכמשיח ובאחת הפעמים מתבטא הרבי "נשמתו בי"!(דהיינו שכשמדבר על הרבי הריי"צ מדבר עליו בעצמו!){{הערה|לדוגמה"...כן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור" - שיחת ליל שמחת ה’תשמ”ו}}. כמו כן מסתמכים על העובדה שהרבי עודד את שירת "יחי אדוננו... מלך המשיח..." במהלך תקופת נ"ג.
הרבי לא הכריז על עצמו במפורש כמשיח, וזאת בשל ענוותנותו והנהגתו של הרבי שלא לדבר בשמו{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קונטרס 'משיח וגאולה' גיליון 7] עמוד 10, הרב משה בערגשטיין {{PDF}}.}}. עם זאת, בשיחותיו ניתן למצוא אמירות כמעט מפורשות שרומזות בצורה ברורה ביותר שהוא המשיח. כך למשל הזכיר בשיחותיו ובכתביו מספר פעמים את מאמר [[חז"ל]] אודות המשיח, "מנחם שמו{{הערה|{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}}}" (שמו הפרטי של הרבי הוא מנחם){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1432 ד' מנחם אב תשמ"ט] {{וידאו}}}}. דוגמה אחרת היא הערה בסוף [[ליקוטי שיחות|שיחה]] שהוגהה על ידו טרם פרסומה, ובה מופיעים [[ראשי תיבות]] של המילה 'מיד' תוך אזכור שמו כמשיח בהמשך לשמות אדמו"רי חב"ד הקודמים: {{ציטוטון|לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) [[רבי יוסף יצחק שניאורסון|יוסף יצחק]] ו[[רבי שלום דובער שניאורסון|דובער]]}}{{הערה|1=הערה לשיחת פרשת משפטים תשנ"ב, תורת מנחם - התוועדויות, תשנ"ב חלק ב,[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15987&st=&pgnum=306&hilite= עמוד 282 הערה מספר 148]}}. בנוסף, רבים מבינים שלכך רומזות התייחסויותיו הרבות של הרבי ל[[הריי"צ|חותנו]] כנשיא הדור וכמשיח ובאחת הפעמים מתבטא הרבי "נשמתו בי"!(דהיינו שכשמדבר על הרבי הריי"צ מדבר עליו בעצמו!){{הערה|לדוגמה"...כן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור" - שיחת ליל שמחת ה’תשמ”ו}}. כמו כן מסתמכים על העובדה שהרבי עודד את שירת "יחי אדוננו... מלך המשיח..." במהלך תקופת נ"ג.


וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
שורה 30: שורה 29:


===הפרסום ===
===הפרסום ===
{{ערך מורחב|פרסום זהות משיח}}
[[קובץ:ברוך הבא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרזת "ברוך הבא מלך המשיח" , עם תמונתו של [[הרבי מליובאוויטש]], בגבו של [[טנק המבצעים]]]]
[[קובץ:ברוך הבא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כרזת "ברוך הבא מלך המשיח" , עם תמונתו של [[הרבי מליובאוויטש]], בגבו של [[טנק המבצעים]]]]


שורה 40: שורה 40:
אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות.
אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות.


===התייחסות מחוץ לחב"ד===
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[תשנ"ד]], שקע הרבי בתרדמת ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח{{הערה|[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד}}. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
==התייחסות מחוץ לחב"ד==
{{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}}
{{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}}
[[קובץ:הפסק דין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|פסק הדין שנחתם בשנת תשנ"ח, חתום על ידי מאות רבנים]]
[[קובץ:הפסק דין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|פסק הדין שנחתם בשנת תשנ"ח, חתום על ידי מאות רבנים]]
שורה 55: שורה 56:
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידי חב"ד כתיבת פסק הלכתי הקובע [[שהרבי מליובאוויטש]] הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני מדינות וערים, ודיינים {{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידי חב"ד כתיבת פסק הלכתי הקובע [[שהרבי מליובאוויטש]] הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני מדינות וערים, ודיינים {{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.


==היסטוריה==
{{ערך מורחב|הרבי מלך המשיח#פרסום זהותו של הרבי כמשיח}}
[[הרבי]] החל לשמש בנשיאות [[חסידות חב"ד]] בשנת [[תשי"א]]. בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר [[באתי לגני]]", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס [[הרבי]] לכך שהוא הנשיא השביעי בשושלת [[נשיאי חב"ד]]. לדבריו, נגזר על ה[[דור השביעי]], שהוא כנגד [[ספירת המלכות]], שבימיו יבוא [[המשיח]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.
במשך השנים האמינו חלק מהחסידים ש[[הרבי]] הוא ה[[משיח]]. בדרך כלל [[הרבי]] התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו{{הערה|
[commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%9E%D7%9F.jpg מכתב] של חסיד חב"ד - הרב אליהו אריה פרידמן מצפת - לרבי מליובאוויטש משנת 1980 בו הוא פונה אליו בתואר ,"אדמו"ר משיח צדקנו". [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59728 מכתב נוסף של הרב יצחק שפרינגר עם תשובת הרבי]}}.
===יוזמות פרסום מוקדמות===
[[קובץ:חן כותב לרבי מלך המשיח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|החסיד ר' [[בערקע חן]] כותב לרבי בתואר 'מלך משיח'. ז' תמוז [[תשמ"ב]]]]
למרות שרוב החסידים לא התעסקו בנושא, היו במשך השנים מספר יוזמות של חסידים שביקשו לפרסם בפומבי שהרבי הוא המשיח. יוזמות אלו הופסקו על ידי הרבי שהביע את התנגדותו אליהן באופן חד-משמעי.
יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]] (1965), אז הפיץ הרב [[אברהם פריז]] כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כעבור זמן קצר, ציווה הרבי במברק להפסיק את ההפצה ודרש לקבל לידיו את יתרת הכרוזים{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}. עם זאת, יש לציין כי פריז הודיע לרבי שלושה שבועות מראש על היוזמה המתוכננת, והוראת הרבי להפסיקה הייתה רק לאחר שחסידים אחרים התלוננו בפני הרבי שהפרסום מבייש אותם{{הערה|1=דברים שאמר בנו ב[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59121 שבת שכולה משיח שנת תשע"א]}}.
בשנת [[תשמ"ג]] פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}
בקיץ [[תשמ"ד]] (1984), פרסם הרב [[שלום דב וולפא]] חוברת בשם "קול מבשר" שנושאה היה הוכחת זהותו של הרבי כמשיח. הרבי הגיב במסר אישי לרב וולפא שבו ציווה עליו להפסיק כל פעילות הקשורה למשיחיות{{הערה|hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_15 במענה] כתוב שמסר למזכירותו, על מנת להודיע זאת לוולפא ("לטלפנו בשמי")}}: {{ציטוטון|הנני מזהירו שיפסיק לדבר או לכתוב, ועל אחת כמה וכמה להפיץ, ועל אחת כמה וכמה להדפיס, בענייני משיח ... ואם חס וחלילה יעשה משהו בזה, יידע ברור שזהו מלחמה נגדי בפרט ובכלל}}. הרבי נימק זאת בכך שהדבר מוציא שם רע לתנועת חב"ד ומרחיק אנשים מללמוד את תורת החסידות, ובכך מעכב את הגאולה ואת ביאת המשיח. לאחר כמה חודשים קיים וולפא תכתובת עם הרבי שבה ניסה להסביר את מעשיו, אך הרבי חזר והבהיר שהתנגדותו נותרה בעינה.{{הערה|"ראו בפועל שעל ידי פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו', ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד {{מונחון|דא"ח|דברי אלוקים חיים, כינוי לתורת החסידות}}, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל... כָּתְּבִי לא היה מפני חשש אולי כו' [תהיינה תוצאות שליליות], כי אם מיוסד על המפורסם שאלפים ויותר הפסיקו לימוד דא"ח ונלחמים בתורת הבעש"ט וכו' – על ידי הדיבור ופרסום הנזכר-לעיל"}}.
ב[[שיחת שבת בראשית תשמ"ה|שיחה]] משבת פרשת "בראשית" בשנת [[תשמ"ה]] התייחס הרבי בשיחה פומבית ליוזמות מן הסוג הזה, ואמר שהן מרחיקות אנשים מלימוד חסידות, ושלכן הוא רואה בפרסומים מלחמה נגדו באופן אישי, נגד חב"ד, נגד [[הבעל שם טוב]] ונגד המשיח:{{הערה| hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_15 צילום] משיחת שבת בראשית תשמ"ה{{הערה|https://chabad.info/magazine/496613/ ראיון עם הרב וולפא על אותה שבת}}. הדברים הושמטו לאחר מכן בהדפסת השיחה (מפאת כבודם של הנוגעים בדבר). ראו גם: [[יהושע מונדשיין]] ב'אגרת לידיד' (תשנ"ג), ו[http://chabad-il.org/hit/hit309.htm 'התקשרות' גיליון ש"ט]}} {{ציטוטון|לאלו שכתוצאה מדיבורים שלהם, ענייני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו' - גרמו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות, ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות - הפסיקו ללמוד כתוצאה מפעולותיהם של אלו... ולכן להווי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו - הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא (מלך המשיח).}} .
===שירה לפני הרבי===
{{ערך מורחב|יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד}}
[[תמונה:עידוד_יחי.jpg|left|thumb|250px|הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד]]
[[קובץ:תוף יחי.jpg|שמאל|ממוזער|250px| אשה מגישה לרבי תוף עליו הכיתוב "יחי אדוננו מורנו ורבנו המלך המשיח לעולם ועד"]]
בניגוד לפרסומים כתובים על משיחיותו שלהם התנגד הרבי לאורך השנים, היחס לשירת פזמונים שבהם הוזכרה משיחיותו מורכב יותר, לעתים התנגד ולעתים עודד. עם זאת, ישנה מחלוקת בין המחנות לגבי מידת העידוד או ההתנגדות שניתנה לפזמונים אלו והסיבות לכך{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה - ב] {{PDF}}, עמודים 25-26}}.
לקראת שנות הממי"ם נפוץ בחב"ד פזמון שאותו היו החסידים שרים לפני הרבי, ובו התייחסות עקיפה אך חד משמעית לזהותו כמשיח: {{ציטוטון|חיילי אדוננו מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו, הוא יוליכנו בטנקים לארצנו, עם המבצעים ונשק בידינו, יבוא ויגאלנו}}. כלומר, אנו החסידים, הננו חיילי הרבי משיח צדקנו שיוליך אותנו עם [[טנק המבצעים]] ו[[עשרת המבצעים]] שיסד (ביניהם [[מבצע הדלקת נרות שבת|מבצע נש"ק]]), יבוא [[גאולה|ויגאלנו]].{{הערה|1=תיעוד וידאו ואודיו באתר "הגאולה": [http://www.hageula.com/vid/malkeinu/5750.html],{{וידאו}} [http://www.video.hageula.com/musicvideo.php?vid=85d5b6d8f],{{וידאו}} [http://www.hageula.com/moshiach/person/2058.html] {{צליל}}}} הרבי עודד בנמרצות את השירה הזו בליל [[שמיני עצרת]] [[תשל"ח]] (1977).{{הערה|Samuel Heilman, and Menachem Friedman, The Rebbe:‎ the life and afterlife of Menachem Mendel Schneerson, Princeton 2010; [http://www.yoman770.com/wiki/%D7%9B%22%D7%90_%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99_%D7%AA%D7%A9%D7%9C%22%D7%97], באתר "יומני בית חיינו 770"}} אך מאידך השיחה הפומבית בשנת תשמ"ה (1984) שבה הביע הרבי התנגדות לפרסום שהוא משיח באה בעקבות שירה כזו.{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב].}} בשבת פרשת נח תשנ"ב, בתאריך ד' חשון,{{הערה|שיחות קודש, תשנ"ב חלק א', עמוד 259. 1992, ברוקלין ניו יורק.}} שרו החסידים לפני הרבי בהתוועדות את השיר הנזכר לעיל "חיילי אדוננו, מורנו ורבנו, משיח צדקנו", והרבי הגיב בצורה מתונה יותר: {{ציטוטון|זה דבר מוזר, שמנגנים ניגון עם מילים כאלו, ואני יושב פה... האמת היא שהייתי צריך לקום ולצאת... זה שאינני יוצא... כיון שזה יגרום בלבול בה"שבת אחים גם יחד", כי כשאני אצא יצאו עוד כמה וכמה, וממילא יתבטל העניין ד"שבת אחים גם יחד".}}
בתחילת שנות הנוני"ם החלו לנגן בחסידות את הניגון: {{ציטוטון|[[יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד]]}}. קיימת הקלטת וידאו משנת [[תשנ"א]] בה נראה הרבי מעודד את החסידים השרים פזמון זה.{{הערה|[youtube.com/watch?v=pbFjzXFpkIs וידאו] - הרבי מעודד שירת "יחי" ב-770 - ט"ו באייר תשנ"א. {{וידאו}}}} לטענת הזרם המתון, למחרת הגיב הרבי בחומרה באוזני מזכירו הרב לייבל גרונר, והודיע שאם לא יובטח כי דבר זה לא יישנה לא ייכנס לבית המדרש לתפילה{{מקור}}. מאז ועד שנת תשנ"ב לא שרו עוד את השיר בפניו. לאחר נ"ג, בפעמים בהם יצא אל הקהל, שרו לפניו 'יחי' והוא עודד את השירה בחוזקה בתנועות יד וראש.
===יחס הרבי בשנים האחרונות===
בסוף שנות ה-ממי"ם וראשית שנות ה-נוני"ם הפך העיסוק של הרבי בנושא הגאולה לאינטנסיבי יותר ויותר{{הערה|[[מנחם ברוד]], [http://www.chabad.org.il/_uploads/downloads/nekuda1.pdf הנקודה החב"דית] {{PDF}}, עמ' 33.}}. הדבר עורר להט אצל חסידיו שמקצתם החלו אף להכריז כי הרבי עצמו הוא המשיח. לימים, יטענו רבים מחב"ד כי דעת הרבי לגבי פרסום משיחיותו השתנתה בסוף ימיו, ויבססו טענה זאת על התבטאויותיו ותגובותיו בשנים אלו. מנגד, גם בזרם המתון יסתמכו על התבטאויות ותגובות אחרות כדי לבסס את דעתם שהרבי נשאר בהתנגדותו לפרסום. להלן חלק מן ההתרחשויות עליהן מסתמכים החסידים.
===שנת [[תשנ"א]]===
{{ערך מורחב|השיחה הידועה}}
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]]
בכ"ח ניסן, נשא הרבי שיחה שבה הטיל הרבי את האחריות להבאת הגאולה על החסידים. בסיום השיחה אמר הרבי: {{ציטוטון|אני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו}}{{הערה|[http://torah4blind.org/hebrew/dm54.pdf שיחת ליל כ"ח בניסן ה'תנש"א – ספר-השיחות תנש"א כרך ב עמ' 474]}} {{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=867"מחזה מאוים, מבהיל ומפחיד"] וידאו ויומן - אתר חב"ד אינפו}}. הדברים חוללו סערה בקרב החסידים ויצרו גל של יוזמות שנועדו לסייע להבאת המשיח{{הערה|חוקר החסידות ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע מכונן בכ"ז ניסן תשנ"א ynet 06.07.08}}. אחת מהן הייתה החתמת חסידי חב"ד ואחרים על טופס "קבלת מלכותו" כ[[מלך המשיח]], יוזמה שקיבלה את עידודו של הרבי. הטופס הראשון הוגש לרבי ב[[אייר]] [[תשנ"א]] (1991) ועליו 250 חתימות. בין היתר נאמר בו שהנאספים מקבלים עליהם את מלכותו של הרבי מלך המשיח. בתגובה כתב הרבי, תשובה חיובית שגרתית "נתקבל ותשואות חן".{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf חוברת העובדות שמאחורי הפסק. צילום פתק התגובה של הרבי בעמוד 14 {{PDF}}]}}
במהלך השנה, התיר הרבי לרב וולפא להדפיס את הספר "יחי המלך" העוסק בגאולה, ספר שהרבי אסר להדפיס כמה שנים קודם לכן. הרבי התנה זאת בכך ש"ידידים מבינים" ישמיטו ממנו דברים שעלולים להרחיק יהודים מלימוד חסידות. כך יצא הספר לאור ללא רמזים לזהותו של המשיח.
לקראת סוף השנה - חתמו עשרות רבנים וביניהם חברי [[בית דין רבני חב"ד]] ב[[ישראל]] וב[[קראון הייטס]] על פסק דין שבו נכתב: {{ציטוטון|הגיע זמן הגאולה אשר בו יתגלה כ"ק אדמו"ר שליט"א תיכף ומיד כמלך המשיח}}{{הערה|בין החותמים היו : הרב [[דוד חנזין|חנזין]], הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי|אשכנזי]], הרב [[לוי ביסטריצקי|ביסטריצקי]], הרב [[יהודה קלמן מארלאו]], והרב [[אברהם אזדבא]]}}. כחודש לאחר מכן חתמו עשרות רבנים על פסק דין נוסף שבו נכתב: {{ציטוטון|ברור על פי דין תורת אמת, שחל על כ"ק אדמו"ר שליט"א הלכה זו ד'בחזקת שהוא משיח'}} (שלב בהתגלות המשיח לשיטת [[הרמב"ם]], הקודם לשלב שבו הוא מוגדר כ"משיח ודאי"{{הערה|[he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%90_%D7%93 רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות יא ד]}}). הרבי התייחס לפסקי דין אלו בפומבי וייחס להם השפעה חיובית על תהליך הגאולה{{הערה|בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב: "ועל פי זה יש לומר, שהחלטת והכרזת מנהיגי אוה"ע בערב שבת פרשת משפטים על דבר המעמד ומצב ד"וכתתו חרבותם לאתים", היא, כתוצאה מהחלטת והכרזת "מלכי רבנן" ש"הנה זה (מלך המשיח) בא", החל מהפסק דין של כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו שמכבר נשלמו מעשינו ועבודתינו דמשך זמן הגלות ומוכנים כבר לקבלת פני משיח צדקנו, וכן הפסק דין של הרבנים ומורי־הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו' בחזקת שהוא משיח". [http://www.torah4blind.org/hebrew/dm44.pdf השיחה כפי שהוגהה ופורסמה על ידי הרבי] {{PDF}}}}. פסקי דין נוספים נחתמו במרוצת השנים {{הערה|[http://geula.ru/pic/4_58_30946.jpg פסק רבני חב"ד בישראל]; [http://geula.ru/pic/4_58_30947.jpg פסק של רבנים שונים]}}.
עם זאת, כמה רבנים {{הערה|הרבנים דוד אליעזרי ודוד שוחט }}נכנסו לרבי לשאול אותו ישירות האם יש לפרסם עליו שהוא משיח ונענו בשלילה נחרצת{{הערה|ספר יתבררו ויתלבנו, הרב [[יחזקאל סופר]] ירושלים תשנ"ו}}.
====שנת [[תשנ"ב]]====
בשנים תשנ"א תשנ"ב, החלו חלק מהחסידים לפנות אל הרבי בתואר 'מלך המשיח', ולא נענו בהתנגדות{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1200 וידאו (הדקה ה-15)] }}
{{הערה|[http://www.mamesh.org/images/large/8.jpg תמונה] בה הרבי מחייך לאישה המגישה לו תוף עם הכיתוב "יחי אדוננו"}}.
בשנת [[תשנ"ב]] (1992) שלח הרב וולפא לרבי חוברת שנשאה את השם "קונטרס בעניין קבלת פני משיח צדקנו" שעסקה בזהותו כמשיח. בתגובה שיגר על כך הרבי מענה, ביום י"ג אדר א' תשנ"ב, שלושה עשר ימים לפני שנפל באוהל: {{ציטוטון|מכבר עניתי לו שמאמרים כאלו מרחיקים כמה וכמה מלימוד דברי אלוקים חיים, היפך הפצת המעיינות חוצה|}}{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=481 בנימין ליפקין, "האווירה בחב"ד מתחשמלת" - שטורעם]}}.
תקופה קצרה לפני שעבר את הסטרוק הראשון{{הערה|הרב [[מנחם ברוד]], [http://www.toratchabad.com/contents.asp?aid=41043 ברבעון 'מעיינותיך']}}, כתב הרבי בפתק: {{ציטוטון|אין כל חיוב <u>כלל</u> לחפש מיהו המשיח.. <u>אבל מצות עשה מהתורה</u> אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלקת <u>בתכלית</u> ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו..}} {{הערה|צילום מפתק [.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_7 בכתב יד של הרבי] (ההדגשות במקור)}}
[[יהודה לייב גרונר]], מזכירו של הרבי, סיפר: {{ציטוטון|בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכל, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי|}}{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=481 העיתונאי בנימין ליפקין, "האווירה בחב"ד מתחשמלת" - שטורעם]}}. אולם לאחר מכן שינה הרב גרונר את הסיפור ואמר ש[[הרבי]] הגיב על זה בחיוב.
===אחרי [[כ"ז אדר]] [[תשנ"ב|נ"ב]]===
{{ערך מורחב|הסטרוק הראשון}}
ב[[כ"ז באדר א']] [[תשנ"ב]] (1992) לקה הרבי בשבץ מוחי, שגרם לשיתוק של הצד הימני בגופו ונטל ממנו את יכולת הדיבור. תקופה ארוכה כמעט לא יצא אל הציבור. מחודש תשרי [[תשנ"ג]] ועד חודש חשוון [[תשנ"ד]] יצא הרבי מדי פעם אל הציבור, כשהוא יושב ב[[מרפסת]] מיוחדת שנבנתה סמוך לחדרו, בצד המערבי של בית המדרש הגדול.
החל מאירוע השבץ ועד הנסיון הגדול גבר הלהט, ועמו הפרסומים על זיהויו כמשיח{{הערה|[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=4075 קטעי עיתונות], המשקפים את הפרסומים על זיהויו של הרבי כמשיח}}. כאמור, בתקופה זו יצא הרבי מדי פעם למרפסת שנבנתה במיוחד לשם כך, והשקיפה אל בית מדרשו שב[[מרכז חב"ד העולמי - 770]]. בהזדמנויות אלו נהגו חסידיו לשיר לפניו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד", ופעמים רבות עודד הרבי את השירה{{הערה|[http://www.chabad.co.il/newvideo/video.php?id=1440 וידאו] של עידוד שירת 'יחי' בכינוס ה[[שלוחי הרבי מליובאוויטש|השלוחים]] 1993 }}. (בקרב חסידי חב"ד ישנו יחס מיוחד לתנועותיו של הרבי, שכל אחת מהם נחשבת בעלת משמעות{{הערה|1=פתגם [[היום יום]] י"ד טבת: "תנועת צדיק, ומכל שכן ראיה או שמיעת קול, צריך לפועל שלא ישכח לעד." כך גם בקישורים הבאים: [http://www.shturem.net/index.php?section=cols&id=272 כל מי שזכה לחזות בתנועה הזו], ליפקין אתר שטורעם, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=31518 לעקוב אחרי כל תנועה] הרבנים קפלן ומייזליש, [[שבועון בית משיח]]}}).
מרבית חסידי חב"ד סברו בתקופת מחלתו של הרבי, כי למרות שהרבי הביע פעמים רבות קודם לכן את אי שביעות רצונו מזיהויו כמשיח, עידוד השירה מלמד שגישתו השתנתה, והרבי כבר אינו מתנגד לפרסומו כמשיח, כן סברו רוב רבני התנועה שדעתו של הרבי השתנתה{{הערה|1="...מובן שהציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות . . לכן, כשאנו רואים בעינינו שלמעשה הרבי מעודד את השירה ומאשר אותה פעם אחר פעם, מובן שכעת כבר מותר לומר זאת." שבועון כפר חב"ד גיליון 558 ו' שבט תשנ"ג, ראיון עם הרב יואל כהן [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=28818 צילום קטע מהכתבה]}}. כיום, טוענים החסידים מהזרם המתון, כי מצבו הבריאותי של הרבי לא איפשר לו לשמוע את תוכן השיר {{מקור}}.
לקראת [[י' שבט תשנ"ג]], יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון{{הערה|נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.}}. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"{{הערה|
צילום ה'קריאה' מובא בקובץ [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/55589_he_1.pdf העובדות שמאחורי הסאטלייט] גרסת המשיחיסטים להשתלשלות האירוע בי' שבט תשנ"ג}}.
אולם לאחר ש[[הרבי]] אישר את הכנס ביטלו אותם רבנים את קריאתם נגד הכנס.
לאורך כל אותו תקופה היו רבים ששאלו את חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם אם הרבי יעלם. התגובה שניתנה ברוב המקרים הייתה שדבר כזה בלתי אפשרי. רובם ככולם של חסידי חב"ד היו משוכנעים שהרבי יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמלך המשיח {{הערה|בעקבות דברים שאמר הרבי לפני מחלתו שנשיא הדור צריך להיות בגשמיות, וכן משום שהיה ברור שלרבי, שהיה חשוך ילדים, לא ימונה יורש. וכן כי הרבי אמר שאנחנו זה הדור השביעי והאחרון}}. באותה תקופה תמכו בעמדה זו רוב רבני התנועה והחסידים וכן העיתון המרכזי של חב"ד (דאז), "[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]".
===[[ג' תמוז תשנ"ד]]===
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[תשנ"ד]], שקע הרבי בתרדמת ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח{{הערה|[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד}}. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.


== הניסיון הגדול==
== הניסיון הגדול==
שורה 140: שורה 70:


==האחדות בחב"ד==
==האחדות בחב"ד==
על אף חילוקי הדעות, ובשונה מקהילות מפולגות שונות, חסידי חב"ד עצמם משתדלים לנהוג באחדות - [[אהבת ישראל]] זה עם זה, ומשתדלים לקיים את הוראות [[הרבי]], לפי דרכם עוד בתחילת שנות הנוני"ם כשהחל הויכוח אודות פרסום הרבי כמשיח, כתב הרבי לרב [[שלום דוב וולפא]] שקודם כל חשוב שיהיה אהבת ישראל בין החסידים:{{ציטוטון|אין כל חיוב כלל לחפש מיהו משיח וכו', אבל מ"ע מהת': אהבת כאו"א מישראל ושלילת המחלוקת וכו' בתכלית – ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו – וד"ל}}{{הערה|[https://chabad.info/blogs/123744/ שיטתו של הרבי: "אין כל חיוב כלל"] באתר [[חב"ד אינפו]].}}.
על אף חילוקי הדעות, ובשונה מקהילות מפולגות שונות, חסידי חב"ד עצמם משתדלים לנהוג באחדות - [[אהבת ישראל]] זה עם זה, ומשתדלים לקיים את הוראות [[הרבי]], עוד בתחילת שנות הנוני"ם כשהחל הפולמוס סביב פרסום הרבי כמשיח, כתב הרבי במענה ש:{{ציטוטון|אין כל חיוב כלל לחפש מיהו משיח וכו', אבל מ"ע מהת': אהבת כאו"א מישראל ושלילת המחלוקת וכו' בתכלית – ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו – וד"ל}}{{הערה|[https://chabad.info/blogs/123744/ שיטתו של הרבי: "אין כל חיוב כלל"] באתר [[חב"ד אינפו]].}}.


פעמים רבות, נערכות גם מפגשים וכינוסי אחדות  פומביפ בין החסידים, במטרה לקבל את פני [[משיח]] צדקנו.  בשנת [[תשס"ז]] בעקבות [[תאונת התמימים בחנוכה תשס"ז]] הוקמה '''[[ועדת השלוחים לארץ הקודש לעניני אחדות]]'''. הוועדה הוקמה באסיפה בבית הרב [[ישראל יוסף הנדל]] ב[[מגדל העמק]]. מפעולות הוועדה: כינוס תלמידי [[ישיבות חב"ד]] לכנס אחדות ארצי שהתקיים בי' [[שבט]] [[תשס"ז]] וחסות על הוצאת אלבום "כולנו כאחד" הסוקר את הכינוס שיצא על ידי תלמידי ישיבת [[תומכי תמימים מגדל העמק]] בחודש החגים [[תשס"ח]].
פעמים רבות, נערכות גם מפגשים וכינוסי אחדות  פומבים בין החסידים, במטרה לקבל את פני [[משיח]] צדקנו.  בשנת [[תשס"ז]] בעקבות [[תאונת התמימים בחנוכה תשס"ז]] הוקמה '''[[ועדת השלוחים לארץ הקודש לעניני אחדות]]'''. הוועדה הוקמה באסיפה בבית הרב [[ישראל יוסף הנדל]] ב[[מגדל העמק]]. מפעולות הוועדה: כינוס תלמידי [[ישיבות חב"ד]] לכנס אחדות ארצי שהתקיים בי' [[שבט]] [[תשס"ז]] וחסות על הוצאת אלבום "כולנו כאחד" הסוקר את הכינוס שיצא על ידי תלמידי ישיבת [[תומכי תמימים מגדל העמק]] בחודש החגים [[תשס"ח]].


בשנת [[תשע"א]] הוחלט בין חסידי חב"ד להקדיש את יום [[כ"ז באדר]] ליום אחדות בחב"ד{{הערה|[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=48214 חשיפה ● היוזמה שתאחד את שני החלקים בחב"ד?] באתר {{שטורעם}}.}}. בשנת [[תשע"ג]] יזמו כמה אברכים (ובניהם הרב [[מוטי גל]] 400 [[התוועדות|התוועדיות]] של שני משפיעים, אחד מכל 'צד'. ההתוועדיות הצליחו במיוחד וחברים שלא נפגשו זמן רב התוועדו ביחד.
בשנת [[תשע"א]] הוחלט בין חסידי חב"ד להקדיש את יום [[כ"ז באדר]] ליום אחדות בחב"ד{{הערה|[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=48214 חשיפה ● היוזמה שתאחד את שני החלקים בחב"ד?] באתר {{שטורעם}}.}}. בשנת [[תשע"ג]] יזמו כמה אברכים (ובניהם הרב [[מוטי גל]] 400 [[התוועדות|התוועדיות]] של שני משפיעים, אחד מכל 'צד'. ההתוועדיות הצליחו במיוחד וחברים שלא נפגשו זמן רב התוועדו ביחד.
*'''תש"פ'''


בשנת [[תש"פ]] בתקופת [[מגפת הקורונה]] התחיל גל חזק של אחדות במהלכו קהילות רבו שהיו מפוצלות התאחדו מחדש. ונכון ל [[אייר]] [[תש"פ]] קיימת תקווה גדולה בין החסידים שהאחדות תחזור למקומה. והמוסדית הגדולים מדווחים על פעולות בכיוון זה.
בשנת [[תש"פ]] בתקופת [[מגפת הקורונה]] התחיל גל חזק של אחדות במהלכו קהילות רבו שהיו מפוצלות התאחדו מחדש. ונכון ל [[אייר]] [[תש"פ]] קיימת תקווה גדולה בין החסידים שהאחדות תחזור למקומה. והמוסדית הגדולים מדווחים על פעולות בכיוון זה.
שורה 182: שורה 110:
* חיים גריידינגר, [http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=3798 הפנים האמיתיות של המשיחיסטים], {{וידאו}} מתוך אתר [[בחדרי חרדים]], {{אינפו}}
* חיים גריידינגר, [http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=3798 הפנים האמיתיות של המשיחיסטים], {{וידאו}} מתוך אתר [[בחדרי חרדים]], {{אינפו}}
* מתי טוכפלד, [יחי אדוננו מלך המשיח], nrg ,20/12/2005.
* מתי טוכפלד, [יחי אדוננו מלך המשיח], nrg ,20/12/2005.




{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}