ערב חג הסוכות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 7 בתים ,  19 בספטמבר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:אגידת ד' מינים זלמן קליינמן.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|אגידת [[ארבעת המינים]] בסוכה בערב חג הסוכות. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]
[[קובץ:אגידת ד' מינים זלמן קליינמן.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|אגידת [[ארבעת המינים]] בסוכה בערב חג הסוכות. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]
יום [[י"ד בתשרי]] - '''ערב חג הסוכות''' הוא יום מיוחד בו אין אומרים [[תחנון]] ככל הימים שבין [[יום הכיפורים]] ל[[חג הסוכות]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/3/624/13.htm שולחן ערוך אדה"ז תרכד יג]}}. ארבעת ימים אלו מכוונים כנגד ארבעת האותיות של [[שם הוי']], וערב החג הוא כנגד ה' אחרונה שבשם{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"א עמ' קצד}}.
יום [[י"ד בתשרי]] - '''ערב חג הסוכות''' הוא יום מיוחד בו אין אומרים [[תחנון]] ככל הימים שבין [[יום הכיפורים]] ל[[חג הסוכות]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/3/624/13.htm שולחן ערוך אדה"ז תרכד יג].}}. ארבעת ימים אלו מכוונים כנגד ארבעת האותיות של [[שם הוי']], וערב החג הוא כנגד ה' אחרונה שבשם{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"א עמ' קצד.}}.


ביום זה מרבין בצדקה ועוסקין בהכנות לחג כאגידת הלולב וסיום בניית הסוכה.
ביום זה מרבין בצדקה ועוסקין בהכנות לחג כאגידת הלולב וסיום בניית הסוכה.
שורה 6: שורה 6:
==הוספה בצדקה==
==הוספה בצדקה==
בספרי קבלה כתוב שיש להרבות ביום זה בנתינת צדקה{{הערה|1=
בספרי קבלה כתוב שיש להרבות ביום זה בנתינת צדקה{{הערה|1=
בספר פרי עץ חיים ובמשנת חסידים. וראה בזה ב[https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=30510#p=283&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אוצר מנהגי חב"ד תשרי עמ' רסח] ובהנסמן שם}}.
בספר פרי עץ חיים ובמשנת חסידים. וראה בזה ב[https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=30510#p=283&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אוצר מנהגי חב"ד תשרי עמ' רסח] ובהנסמן שם.}}.
במאמרי חסידות מבואר שפיזור מעות לצדקה לעניים בערב חג הסוכות מהוה כלי חסד בגשמיות לאורות הנעלים של החסדים שמאירים בחג הסוכות.
במאמרי חסידות מבואר שפיזור מעות לצדקה לעניים בערב חג הסוכות מהוה כלי חסד בגשמיות לאורות הנעלים של החסדים שמאירים בחג הסוכות.


[[הרבי]] עורר להרבות בצדקה בערב החג{{הערה|בשנת תשל"א ובכה שנים לאחרי זה}} וביאר את שייכות נתינת הצדקה ליום זה{{הערה|בשיחת שבת חוה"מ סוכות סעיפים ב' וג'}}. וסיפר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] לא נהג במנהג זה{{הערה|"לא ראיתי אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר שירבה בצדקה בערב חג הסוכות. שאלתי אצל חסידים, וגם הם לא ידעו אלא רק שבליובאוויטש היו עניים סובבים על הפתחים בערב ש"ק, אך בערב סוכות לא ראו". המלך במסיבו ח"א עמ' קפו. ושם בעמ' רנא: "חשבתי שאולי נותן [אדמו"ר הריי"צ] על ידי הר"ח ליברמן, שאלתי אותו והשיב בשלילה"}}.
[[הרבי]] עורר להרבות בצדקה בערב החג{{הערה|בשנת תשל"א ובכמה שנים לאחרי זה.}} וביאר את שייכות נתינת הצדקה ליום זה{{הערה|בשיחת שבת חוה"מ סוכות סעיפים ב' וג'.}}. וסיפר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] לא נהג במנהג זה{{הערה|"לא ראיתי אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר שירבה בצדקה בערב חג הסוכות. שאלתי אצל חסידים, וגם הם לא ידעו אלא רק שבליובאוויטש היו עניים סובבים על הפתחים בערב ש"ק, אך בערב סוכות לא ראו". המלך במסיבו ח"א עמ' קפו. ושם בעמ' רנא: "חשבתי שאולי נותן [אדמו"ר הריי"צ] על ידי הר"ח ליברמן, שאלתי אותו והשיב בשלילה".}}.


ביום זה נותנים צדקה גם עבור יום טוב, ואם חלה שבת לאחרי ימי היום טוב נותנים גם בעבורה. עורכים מגבית ומחלקים את 'צורכי החג' לחג הסוכות לאלו הנצרכים (בדומה ל'מעות חיטים' לחג הפסח). וכן מחלקים [[ד' מינים]] (שצריכים להיות 'לכם'), ומה טוב להשתדל שלכל אחד ואחד תהיה סוכה משלו{{הערה|במקום אחר אמר הרבי: מכיוון ש"תשבו כעין תדורו" – צריכה להיות לכל אחד סוכה בפני עצמו, בדוגמת מה שבכל השנה דר בדירה משלו. ובפרט שגם עשיית הסוכה היא מצווה, ובכיוצא בזה "מצווה בו יותר מבשלוחו". [https://drive.google.com/open?id=1PrBM8pPZFyo9_8irj6LTY6j5rBV9q-dm לקוטי שיחות ח"כ עמ' 267]}}.
ביום זה נותנים צדקה גם עבור יום טוב, ואם חלה שבת לאחרי ימי היום טוב נותנים גם בעבורה. עורכים מגבית ומחלקים את 'צורכי החג' לחג הסוכות לאלו הנצרכים (בדומה ל'מעות חיטים' לחג הפסח). וכן מחלקים [[ד' מינים]] (שצריכים להיות 'לכם'), ומה טוב להשתדל שלכל אחד ואחד תהיה סוכה משלו{{הערה|במקום אחר אמר הרבי: מכיוון ש"תשבו כעין תדורו" – צריכה להיות לכל אחד סוכה בפני עצמו, בדוגמת מה שבכל השנה דר בדירה משלו. ובפרט שגם עשיית הסוכה היא מצווה, ובכיוצא בזה "מצווה בו יותר מבשלוחו". [https://drive.google.com/open?id=1PrBM8pPZFyo9_8irj6LTY6j5rBV9q-dm לקוטי שיחות ח"כ עמ' 267].}}.


==אגידת הלולב==
==אגידת הלולב==
מהדרים לאגוד את ה[[לולב]] ב[[סוכה]] ובערב יום טוב. המהדרים - מאגדים בעצמם את הלולב{{הערה|ספר המנהגים}}.
מהדרים לאגוד את ה[[לולב]] ב[[סוכה]] ובערב יום טוב. המהדרים - מאגדים בעצמם את הלולב{{הערה|ספר המנהגים.}}.


[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|שיחת ב' ניסן תש"ח, ספה"מ תש"ח עמ' 271}}: "בערב סוכות [[תרמ"ד]], לקחני הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק ([[אדמו"ר הרש"ב]]) לסוכה שאצל עבור אמו הרבנית, להיות נוכח בשעת איגוד הלולב ומיניו.. בחר שלושה [[הדס]]ים ישרים וארוכים, הניחם על השולחן ועליהם הניח את הלולב.. לקח שתי [[ערבה|ערבות]], הניחם משני צדי הלולב, והניח שלושה הדסים לכל ערבה. הניח את שלושת ההדסים על גב הלולב, והידק בחוזקה בשלושה קשרי לולב".
[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|שיחת ב' ניסן תש"ח, ספה"מ תש"ח עמ' 271.}}: "בערב סוכות [[תרמ"ד]], לקחני הוד כ"ק אאמו"ר הרה"ק ([[אדמו"ר הרש"ב]]) לסוכה שאצל עבור אמו הרבנית, להיות נוכח בשעת איגוד הלולב ומיניו.. בחר שלושה [[הדס]]ים ישרים וארוכים, הניחם על השולחן ועליהם הניח את הלולב.. לקח שתי [[ערבה|ערבות]], הניחם משני צדי הלולב, והניח שלושה הדסים לכל ערבה. הניח את שלושת ההדסים על גב הלולב, והידק בחוזקה בשלושה קשרי לולב".


[[הרבי]] היה נכנס לסוכתו ביום זה אחרי הצהריים ואוגד את הלולב בעצמו. בנוסף היה מוסר עוד לולב עבורו ולולבים עבור הרבניות שיאגדו עבורו.
[[הרבי]] היה נכנס לסוכתו ביום זה אחרי הצהריים ואוגד את הלולב בעצמו. בנוסף היה מוסר עוד לולב עבורו ולולבים עבור הרבניות שיאגדו עבורו.
שורה 33: שורה 33:
לאחר חלוקת ארבעת המינים היו נכנסים נציגי [[כפר חב"ד]] לרבי, מביאים לו [[אתרוג]]ים שגדלו בכפר, והרבי היה נותן להם את ברכתו{{הערה|לשונות הברכה של כמה שנים נדפסו בהוספות לספר דברים שבכרכי הלקוטי שיחות}}.
לאחר חלוקת ארבעת המינים היו נכנסים נציגי [[כפר חב"ד]] לרבי, מביאים לו [[אתרוג]]ים שגדלו בכפר, והרבי היה נותן להם את ברכתו{{הערה|לשונות הברכה של כמה שנים נדפסו בהוספות לספר דברים שבכרכי הלקוטי שיחות}}.


מידי שנה בערב החג הרב [[דוד רסקין]] היה נכנס אל הרבי על מנת לקחת לולבים של הרבי והרבנית לאוגדם. זאת בנוסף ללולב האישי של הרבי אותו הרבי אגד בעצמו בסוכה שבחזית בניין [[770]]. את הלולבים האלו היה הרב רסקין אוגד בסוכה הגדולה שבחצר [[770]].
מידי שנה בערב החג הרב [[דוד רסקין]] היה נכנס אל הרבי על מנת לקחת לולבים של הרבי והרבנית לאוגדם. זאת בנוסף ללולב האישי של הרבי אותו הרבי אגד בעצמו בסוכה שבחזית בניין [[770]]. את הלולבים האלו היה הרב רסקין אוגד בסוכה הגדולה שבחצר 770.


===שליחת מברקים===
===שליחת מברקים===
11,162

עריכות