משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 70: שורה 70:
אלא שהשאלה היא אם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.
אלא שהשאלה היא אם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.


וישנן ראיות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
וישנן ראיות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.  


א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אבני נזר יו״ד סי' שי״ב, ובשו״ת חקרי לב אורח חיים סימן כ״א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל״א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>  
א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אבני נזר יו״ד סי' שי״ב, ובשו״ת חקרי לב אורח חיים סימן כ״א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל״א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>  
שורה 77: שורה 77:


ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י״ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י״ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ד)וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה" כו' עיי"ש.


==ראו גם==
==ראו גם==
39,916

עריכות