משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 52: שורה 52:
יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.


אך יש אומרים כי ע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:


מרבי יהודה הנשיא שנאמר עליו<REF>סנהדרין צח ב.</REF> אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא. ופירש רש"י אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא עכ"ל רש"י ז"ל. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש.
מרבי יהודה הנשיא שנאמר עליו<REF>סנהדרין צח ב.</REF> אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא. ופירש רש"י אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש.


והוא לא היה בן אחר בן, וכן המעתיק את פירוש הרמב״ם למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב״ם לסדר נשים</REF> בזה״ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד לא מזרע שלמה כדאיתא בכתובות ס״ב: רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע״כ.
והוא לא היה בן אחר בן, וכן המעתיק את פירוש [[הרמב״ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב״ם לסדר נשים</REF> בזה״ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד לא מזרע שלמה כדאיתא בכתובות<REF>ס״ב:</REF> רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע״כ.


קושיא זו - איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה, הקשו גדולי האחרונים.<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>
קושיא זו - איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה, הקשו גם גדולי האחרונים.<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>


על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג, ומובא בתוס' סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.  
על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג.</REF> ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק</REF> דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.  


וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם<REF>הלכות מלכים פ״א ה״ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.
וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם<REF>הלכות מלכים פ״א ה״ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.




== מלכי דוד - דווקא בן אחר בן ==
== מלכי דוד - דווקא בן אחר בן ==
   
   
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
שורה 72: שורה 72:
וישנן ראיות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
וישנן ראיות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.


א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אב״נ יו״ד סי' שי״ב ובשו״ת חקרי לב או״ח סי' כ״א</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים כיון דהמלכות היא בעצם לדוד משא״כ במלכי ישראל דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים א' א' ל״א</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחי' הגרי''ז.</REF>  
א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אבני נזר יו״ד סי' שי״ב, ובשו״ת חקרי לב אורח חיים סימן כ״א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל״א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>  


ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י״ד י.</REF>, בעשא<REF>(מלכים-א' ט״ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' טח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י״ד י')</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י״ד י.</REF>, בעשא<REF>מלכים-א' ט״ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' ט ח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י״ד י.</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  


ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב' ח י״ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים ב' ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב' ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תמו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני,[http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י״ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>


==ראו גם==
==ראו גם==
39,916

עריכות