39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 74: | שורה 74: | ||
א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אב״נ יו״ד סי' שי״ב ובשו״ת חקרי לב או״ח סי' כ״א</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים כיון דהמלכות היא בעצם לדוד משא״כ במלכי ישראל דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים א' א' ל״א</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחי' הגרי''ז.</REF> | א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אב״נ יו״ד סי' שי״ב ובשו״ת חקרי לב או״ח סי' כ״א</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים כיון דהמלכות היא בעצם לדוד משא״כ במלכי ישראל דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים א' א' ל״א</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחי' הגרי''ז.</REF> | ||
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל והם ירבעם<REF>מלכים-א' י״ד י.</REF>, בעשא<REF> (מלכים-א' ט״ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' טח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י״ד י')</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות? | ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י״ד י.</REF>, בעשא<REF>(מלכים-א' ט״ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' טח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י״ד י')</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות? | ||
ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב' ח י״ח</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים ב' ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט | ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב' ח י״ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים ב' ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב' ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תמו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני,[http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF> | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 82: | שורה 82: | ||
*[[מלך מבית דוד בזמן הגלות]] | *[[מלך מבית דוד בזמן הגלות]] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]] | [[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]] |
עריכות