|
|
שורה 27: |
שורה 27: |
| *'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה ש[[הקב"ה]] עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות. | | *'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה ש[[הקב"ה]] עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות. |
|
| |
|
| ==בתורת החסידות==
| |
| [[הרבי מליובאוויטש]] דורש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חי"ד עמ' 99 ואילך}} ביאור על ביטוי "עד היום הזה"
| |
| שנמצא כמה פעמים בתורה:
| |
| א. "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה"
| |
| {{הערה|תולדות כו, לג}} ב. "על כן לא יאכלו בני ישראל את
| |
| גיד הנשה . . עד היום הזה"{{הערה|וישלח לב, לג}} ג. "ולא
| |
| ידע איש את קבורתו עד היום הזה"{{הערה|ברכה לד, ו}}.
| |
| ובכולם הפירוש הוא עד ועד בכלל, כלומר, שהוא
| |
| כולל גם את "היום הזה".
| |
| וא"כ מדוע מפרש כאן [[רש"י]], באופן שונה
| |
| מהרגיל, שהכוונה היא עד ולא עד בכלל, ש"היום
| |
| הזה" כבר השתנה המצב, ו"הבנתי שאתם דבקים
| |
| וחפצים במקום"?
| |
| ויש לבאר בפשטות:
| |
| את התיבות "ולא נתן ה' לב לדעת" פירש רש"י
| |
| "להכיר את חסדי המקום ולידבק בו", והיינו, ש"עד
| |
| היום הזה" לא דבקו בני ישראל במקום.
| |
| אמנם, לפי זה יוקשה ביותר, שהרי מפורש לעיל
| |
| ){{הערה|ואתחנן ד, ד}} "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים
| |
| כולכם היום", שישראל דבוקים במקום!
| |
| ועל כן, אי אפשר לפרש כאן "עד היום הזה"
| |
| באופן של "עד בכלל", שהרי אז יצא שגם "היום
| |
| הזה" לא דבקו ישראל בה', וזה לא יתכן כנ"ל. ועל
| |
| כרחנו לפרש באופן ש"לא עד בכלל", ו"היום הזה"
| |
| בני ישראל כן דבקים בהקב"ה.
| |
| ==קישורים חיצונים== | | ==קישורים חיצונים== |
| *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=172 רעיונות לפרשת כי תבוא] - {{חב"ד בישראל}} | | *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=172 רעיונות לפרשת כי תבוא] - {{חב"ד בישראל}} |