לוי: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 2,966 בתים ,  26 מאי
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|250px|ממוזער|שמאל|קברו של ראובן בארבל, סמוך לאחיו [[שמעון]], [[לוי]], [[יהודה]], ואחותו [[דינה]], לפי מסורות שונות.]]
[[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|250px|ממוזער|שמאל|קברו של לוי בארבל, סמוך לאחיו [[ראובן]], [[שמעון]], [[יהודה]], ואחותו [[דינה]], לפי מסורות שונות.]]


'''לוי''' היה בנו של [[יעקב אבינו]] מאשתו [[לאה]], ואבי [[שבט לוי]].
'''לוי''' היה בנו של [[יעקב אבינו]] מאשתו [[לאה]], ואבי [[שבט לוי]].
שורה 7: שורה 7:
ב[[גמרא]] מובא ש[[לאה]] הייתה נביאה וידעה של[[יעקב אבינו]] יהיו 12 בנים מארבע אימהות, וכאשר ראתה שיש לה יותר בנים מכולם, חשבה שיעקב יעדיף אותה{{הערה|[[מסכת ברכות]], דף ס' עמ' ב'}}.
ב[[גמרא]] מובא ש[[לאה]] הייתה נביאה וידעה של[[יעקב אבינו]] יהיו 12 בנים מארבע אימהות, וכאשר ראתה שיש לה יותר בנים מכולם, חשבה שיעקב יעדיף אותה{{הערה|[[מסכת ברכות]], דף ס' עמ' ב'}}.
==מעשה שכם==
==מעשה שכם==
לאחר שהתיישב יעקב ב[[שכם]], יצאה [[דינה]] ופגשה ב[[חמור]] שחמד בה והתחתן איתה, שכם אבי חמור מרצה את יעקב ובניו ומציע שבניהם ובנותיהם יתחתנו אחד עם השני, בני יעקב מסכימים לכך אולם מתנים זאת בכך שהם יעשו [[ברית מילה]], שכם ובני עירו מסכימים לכך והם נימולים, ביום השלישי מגיעים [[שמעון]] ולוי ללא רשות אביהם{{הערה|בראשית רבה}} ורוצחים אותם{{הערה|[[בראשית]], פרק ל"ד, א - כ"ט}}.
{{ערך מורחב|מעשה שכם ודינה}}
לאחר שהתיישב יעקב ב[[שכם]], חוטף שכם את [[דינה]] אחותו במטרה להתחתן איתה, שכם וחמור אביו מגיעים ל[[יעקב אבינו]] ומנסים לשכנע אותו להסכים לנישואים ולשתף פעולה בינם לבינו, שמעון ואחיו [[לוי]] מסכימים לכך אולם מתנים בכך ששכם יחד עם בני עירו יעשו [[ברית מילה]], ביום השלישי לברית מילה, מגיעים שמעון ולוי והורגים את שכם וחמור ושאר בני העיר, יעקב ששומע על כך מוכיח את השניים קשות.


יעקב אולם, מגיע עליהם ומוכיח אותם על מעשה זה:
לאחר סיפור [[מכירת יוסף]] וירידתו למצרים ובעקבות כך שהוא פותר ל[[פרעה]] [[חלומות פרעה|חלום]] הוא מתמנה למשנה למלך, בעת שמתחולל רעב בארץ, מגיעים בני יעקב למצרים ופוגשים את יוסף אחיהם ומתיישבים שם. לפני פטירת יעקב, יעקב קורא לבניו ומברך אותם, אולם את שמעון ולוי הוא מוכיח על מעשה שכם.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי׃|מקור=בראשית, ל"ד, ל'}}


שמעון ולוי עונים על כך בתגובה ש:"{{מונחון|הַכְזוֹנָ֕ה|הפקר}} יַעֲשֶׂ֖ה אֶת אֲחוֹתֵֽנוּ", בהמשך החומש זורקים האחים בני יעקב את [[יוסף הצדיק]] לבור, ולאחר מכן נמכר יוסף לישמעאלים ומשם הוא מתגלגל, עד שבעקבות כך שהוא פותר ל[[פרעה]] [[חלומות פרעה|חלום]] הוא מתמנה למשנה למלך, בעת שמתחולל רעב בארץ, מגיעים בני יעקב למצרים ופוגשים את יוסף אחיהם ומתיישבים שם.
לוי היה אחרון האחים שנשאר, והוא נפטר בשנת ג'של"א או ג'של"ב{{הערה| ראו סדר הדורות, שנת ב'קצ"ה}}.


לפני פטירתו של יעקב הוא קורא לכל האחים, ומברך כל אחד ואחד מהם, את שמעון ולוי אומנם מוכיח יעקב על מעשה שכם ואומר להם:
==בניו==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל|מקור= ספר בראשית, פרק מ"ט}}
*[[גרשון בן לוי]]
 
*[[קהת בן לוי]]
לוי היה אחרון האחים שנשאר, והוא נפטר בשנת ג'של"א או  ג'של"ב{{הערה| ראו סדר הדורות, שנת ב'קצ"ה}}
=בניו=
*[[גרשון (בן לוי)]]
*[[קהת]]
*[[מררי]]
*[[מררי]]
*[[יוכבד]]
*[[יוכבד]]
==בתורת החסידות==
{{השבטים}}
ישנם שני הדעות שמסבירות כיצד לומדים ש"בן שלוש עשרה למצוות", לפי דעה אחת לומדים זאת מלוי ושמעון שהיה בני 13 ונקראו "איש" בעת שרצחו את חמור ושכם, ודעה שנייה היא שזה "הלכה למשה לסיני", ב[[תורת החסידות]] מבואר שע"פ הדעה השנייה שהיסוד לעבדות ה' הוא [[קבלת עול]]{{הערה|שנהיים בני 13 למצוות משום "הלכה למשה לסיני"}}, ואילו ע"פ הדעה הראשונה צריכים לעבוד את ה' ע"פ השכל{{הערה|שבגיל 13 האדם מגיע לשלימות השכלית שלו}}, ולכן כאשר היו שמעון ולוי בני 13 והגיעו לשלימות השכלית, הם יכלו לפעול ב[[מסירות נפש]]{{הערה|לקו"ש, ח"ה, עמ' 150.}}.
 
הרבי גם מסביר שהסיבה שיעקב הוכיח אותם לאחר מכן {{הערה|למרות שתושבי שכם כן היו מחויבים מיתה}}, לא היה על כך שהם הרגו אותם אלא על כך שהם עשו זאת בדרכי ערמה ומרמה וללא בביטחון ב[[הקב"ה]] שיעזור להם ובפרסום רב{{הערה|לקו"ש, ח"ה, עמ' 152}}, ע"פ ביאור נוסף יעקב הוכיח אותם על כך שהם פועלים מקנאות ויתירה ולא רק מדרישת הצדק בלבד{{הערה|לקו"ש, ח"ה, עמ' 161}}.
==לקריאה נוספת==
*[http://www.likras.org/files/1809752692_743873572.pdf לקראת שבת, '''קנאת ה' או "אומנות זו של רציחה"?''' עמ' 5 - 9]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:השבטים]]
[[קטגוריה:השבטים]]
[[קטגוריה:אישים שהגיעו לגיל 120]]
27

עריכות