מלכותו של מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

הסרת קישורים עודפים
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
(הסרת קישורים עודפים)
שורה 1: שורה 1:
'''מלכותו של משיח''' הוא המשך לנצחיות המלכות של מלכות בית דוד שעתיד לעמוד מבניו מלך לגאול את ישראל בסוף ה[[גלות]] ובמלכו ישפיע על כל העולם בהרמת הדת ותיקון העולם ויביא שלימות בגילוי האלוקות בעולם כולו.
'''מלכותו של משיח''' הוא המשך לנצחיות המלכות של מלכות בית דוד שעתיד לעמוד מבניו מלך לגאול את ישראל בסוף ה[[גלות]] ובמלכו ישפיע על כל העולם בהרמת הדת ותיקון העולם ויביא שלימות בגילוי האלוקות בעולם כולו.


רוממותו תהיה נעלית מכל מלכי ישראל שקדמו לו (שיהי 'מלך בעצם') שלכן ישפיע על ידי מלכותו גילויים נעלים ביותר שלא התגלו מעולם ויפעל ביטול נפלא בנפשם של כל ישראל עמו.  
רוממותו תהיה נעלית מכל מלכי ישראל שקדמו לו (שיהי 'מלך בעצם') שלכן ישפיע על ידי מלכותו גילויים נעלים ביותר שלא התגלו מעולם ויפעל ביטול נפלא בנפשם של כל ישראל עמו.
 
==מקורו וגדרו==
==מקורו וגדרו==
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח:{{הערה|במדבר כד, יז.}} '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".{{הערה|רש"י במדבר שם וראה [[רש"י]] בראשית שם.}}
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח:{{הערה|במדבר כד, יז.}} '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".{{הערה|רש"י במדבר שם וראה [[רש"י]] בראשית שם.}}
שורה 8: שורה 8:
במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכות ועל התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם.{{הערה|יחזקאל לז, כא-כה.}}
במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכות ועל התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם.{{הערה|יחזקאל לז, כא-כה.}}


מלכותו של המשיח הוא הדבר העיקרי והמרכזי שבו והוא מפני שעל פי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}}  
מלכותו של המשיח הוא הדבר העיקרי והמרכזי שבו והוא מפני שעל פי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}}


מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).
מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).


===דרגת מלכותו===
===דרגת מלכותו===
מלך המשיח מתואר "מלך מבית דוד", תואר זה מגדיר את עצם מציאותו הוא אינו מתאר תכונה או תפקיד שנוסף על עצם מציאותו אלא תיאור עצם מציאותו הוא שהוא "מלך". מפני שהוא יהיה "מלך בעצם".  
מלך המשיח מתואר "מלך מבית דוד", תואר זה מגדיר את עצם מציאותו הוא אינו מתאר תכונה או תפקיד שנוסף על עצם מציאותו אלא תיאור עצם מציאותו הוא שהוא "מלך". מפני שהוא יהיה "מלך בעצם".


במלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים. מלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם (שהרי מלכותם "ניתנה" להם על ידי העם). ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים ואין לעם מציאות כלפי רוממותם העצמית.{{הערה|ראה שערי אמונה פרק מ"ו. וראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/31/236.htm פרק קכב] וב[http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם.
במלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים. מלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם (שהרי מלכותם "ניתנה" להם על ידי העם). ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים ואין לעם מציאות כלפי רוממותם העצמית.{{הערה|ראה שערי אמונה פרק מ"ו. וראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/31/236.htm פרק קכב] וב[http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם.
שורה 22: שורה 22:
תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" שעניינה "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים, ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך אלא לעשות משפט ומלחמות"{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים סוף פרק ג}} וזה יהיה גם תפקידו של המשיח כמלך: הן בתיקון העולם והן בתפקידו "להרים דת האמת" - שלימות בתורה ומצוותיה.
תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" שעניינה "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים, ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך אלא לעשות משפט ומלחמות"{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים סוף פרק ג}} וזה יהיה גם תפקידו של המשיח כמלך: הן בתיקון העולם והן בתפקידו "להרים דת האמת" - שלימות בתורה ומצוותיה.


'''תיקון העולם''': בחיזוק וביצור הדת "יכוף כל ישראל לילך בה (-בדרך התורה) ולחזק בדקה",{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים הלכה ג}} הן במלחמות עם הרשעים ואומות העולם "וילחום מלחמת ה'"{{הערה|שם=רמ מ יא}} והוא יתקן את העולם לעבוד את ה' "שלא יגזלו ולא ישחיתו" "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" שכל אלו -פעולותיו בתיקון העולם - הם פעולות המשיח כמלך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 208}}  
'''תיקון העולם''': בחיזוק וביצור הדת "יכוף כל ישראל לילך בה (-בדרך התורה) ולחזק בדקה",{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים הלכה ג}} הן במלחמות עם הרשעים ואומות העולם "וילחום מלחמת ה'"{{הערה|שם=רמ מ יא}} והוא יתקן את העולם לעבוד את ה' "שלא יגזלו ולא ישחיתו" "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" שכל אלו -פעולותיו בתיקון העולם - הם פעולות המשיח כמלך.{{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 208}}


'''הרמת הדת''':משיח יביא לשלימות בקיום התורה והמצוות, על ידי בנין המקדש{{הערה|בשייכות המלך לבנין המקדש ראה לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 301}} וקיבוץ הגלויות שעל ידי זה יתווסף בשלימות בקיום המצוות כ[[קורבנות|עבודת הקרבנות]] [[שמיטה]] ו[[יובל]].{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} על ידו יחזרו המשפטים ב[[בית דין]] הגדול, ובימיו יקיים מצוות הקצאת [[ערי מקלט#ערי מקלט בגאולה|ערי מקלט]] בשלמות.
'''הרמת הדת''':משיח יביא לשלימות בקיום התורה והמצוות, על ידי בנין המקדש{{הערה|בשייכות המלך לבנין המקדש ראה לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 301}} וקיבוץ הגלויות שעל ידי זה יתווסף בשלימות בקיום המצוות כ[[קורבנות|עבודת הקרבנות]] [[שמיטה]] ו[[יובל]].{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} על ידו יחזרו המשפטים ב[[בית דין]] הגדול, ובימיו יקיים מצוות הקצאת [[ערי מקלט#ערי מקלט בגאולה|ערי מקלט]] בשלמות.
שורה 36: שורה 36:
===תפקידו כמלך על פי החסידות===
===תפקידו כמלך על פי החסידות===
בנוסף לתפקיד המלך כמנהיג העם השומר על דרכיו כלשון המשנה{{מקור}}: "אילולי מוראה של מלכות איש רעהו חיים בלעו" יש למלך השפעה פנימית על העם השפעה המרוממת עבודת העם בביטולם לה'.
בנוסף לתפקיד המלך כמנהיג העם השומר על דרכיו כלשון המשנה{{מקור}}: "אילולי מוראה של מלכות איש רעהו חיים בלעו" יש למלך השפעה פנימית על העם השפעה המרוממת עבודת העם בביטולם לה'.
 
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. לפי שמלכותו והתנשאותו של המלך על העם תוכנה ופנימיותה מלכותו של [[הקב"ה]] והמלך הוא ממוצע בין עם ישראל ל[[הקב]] לגלות מלכותו בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם ל[[הקב]] וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מ[[הקב]] המגלה מלכותו דרך המלך.{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}}
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. לפי שמלכותו והתנשאותו של המלך על העם תוכנה ופנימיותה מלכותו של [[הקב"ה]] והמלך הוא ממוצע בין עם ישראל להקב"ה לגלות מלכותו בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם להקב"ה וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מהקב"ה המגלה מלכותו דרך המלך.{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}}
בביטול זה דרגות שונות יש שהיראה ש[[משפיע]] המלך הוא [[יראה תתאה]] שאנשים אלו לולי המלך לא היו חשים יראה מ[[הקב"ה]] כלל. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר שמצד עצמם חשים יראה וביטול לה' השפעת המלך עליהם מביאתם ליראה ביטול עמוקים יותר [[יראה עילאה]].
בביטול זה דרגות שונות יש שהיראה ש[[משפיע]] המלך הוא [[יראה תתאה]] שאנשים אלו לולי המלך לא היו חשים יראה מ[[הקב"ה]] כלל. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר שמצד עצמם חשים יראה וביטול לה' השפעת המלך עליהם מביאתם ליראה ביטול עמוקים יותר [[יראה עילאה]].


ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל) שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על ה[[נשמה|נשמות]] הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם ל[[נשמה|נשמות]] הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם [[התוועדות]] [[שבת בראשית]] תשמ"ב}}
ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל) שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על ה[[נשמה|נשמות]] הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם לנשמות הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם [[התוועדות]] [[שבת בראשית]] תשמ"ב}}


בחסידות מובא מאפיין נוסף למלכותו שהיא מצד השגתו הנפלאה בפנימיות ועצם התורה שעל אף שמשיח ילמד את כל העם פנימיות התורה (ראה להלן בהרחבה) הוא עצמו ידע וישיג הרבה יותר ועל שם זה יקרא מלך.{{הערה|דרך מצוותיך שם.}} ולפי שגם דרגות אלו ישפיע לעם אולם לא באופן של [[השפעה פנימית]] כ"רב" כי אם כ"מלך" שהשפעתו על העם היא השפעה באופן [[מקיף]].{{הערה|מאמר דיבור המתחיל: "ונחה" - [[תשכ"ה]] ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד מה.}}{{הערה|ראה שיחת שבת תזריע מצורע [[תנש"א]] (ספר השיחות [[תנש"א]] חלק ב עמוד 498) חידוש בזה: שעל ידי עניינו כ'רב' - תורה נמשכים המקיפים -'מלך' - בפנימיות.}}
בחסידות מובא מאפיין נוסף למלכותו שהיא מצד השגתו הנפלאה בפנימיות ועצם התורה שעל אף שמשיח ילמד את כל העם פנימיות התורה (ראה להלן בהרחבה) הוא עצמו ידע וישיג הרבה יותר ועל שם זה יקרא מלך.{{הערה|דרך מצוותיך שם.}} ולפי שגם דרגות אלו ישפיע לעם אולם לא באופן של [[השפעה פנימית]] כ"רב" כי אם כ"מלך" שהשפעתו על העם היא השפעה באופן [[מקיף]].{{הערה|מאמר דיבור המתחיל: "ונחה" - [[תשכ"ה]] ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד מה.}}{{הערה|ראה שיחת שבת תזריע מצורע [[תנש"א]] (ספר השיחות תנש"א חלק ב עמוד 498) חידוש בזה: שעל ידי עניינו כ'רב' - תורה נמשכים המקיפים -'מלך' - בפנימיות.}}


==מלכותו בגלות==
==מלכותו בגלות==
4,016

עריכות