אברהם אליהו אקסלרוד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
|השתייכות=[[חסידות חב"ד]]
|השתייכות=[[חסידות חב"ד]]
}}
}}
הרב '''אברהם אליהו אקסלרוד''' ([[ג' בניסן]] [[תרנ"ג]] - [[ד' באדר]] [[תשי"ב]]) היה [[רב]] בעיר [[בולטימור]], מחשובי הרבנים החבדיים בארצות הברית מפורסם כבעל הוראה ו[[חסיד]] גדול.
הרב '''אברהם אליהו אקסלרוד''' ([[ג' בניסן]] [[תרנ"ג]] - [[ד' באדר]] [[תשי"ב]]) היה [[רב]] בעיר [[בולטימור]] שבמרילנד, מחשובי הרבנים החב"דיים ב[[ארצות הברית]] מפורסם כבעל הוראה ו[[חסיד]] גדול.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
שורה 21: שורה 21:
נולד ב[[ג' ניסן]] [[תרנ"ג]] לאביו הרב [[אהרן שלמה אקסלרוד]] (המכונה אהרן שלמה קאבילניקער).
נולד ב[[ג' ניסן]] [[תרנ"ג]] לאביו הרב [[אהרן שלמה אקסלרוד]] (המכונה אהרן שלמה קאבילניקער).


לאחר ה[[בר מצווה]] בשנת [[תרס"ו]] נכנס ללמוד ב[[תומכי תמימים]], ואילו הוריו היגרו לארצות הברית בשנת [[תרס"ז]], והוא עצמו המשיך את לימודיו בתומכי תמימים במשך ארבע עשרה שנה,
לאחר ה[[בר מצווה]] בשנת [[תרס"ו]] נכנס ללמוד ב[[תומכי תמימים]], ואילו הוריו היגרו לארצות הברית בשנת [[תרס"ז]], והוא עצמו המשיך את לימודיו בתומכי תמימים במשך ארבע עשרה שנה.


וב' ניסן יום ההילולא הראשון של כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב שנת [[תרפ"א]] [[נישואין|נשא]] את רעייתו בת ה[[עיירה]] [[זעמבין]].
ב[[ב' ניסן]] יום ההילולא הראשון של [[אדמו"ר הרש]] שנת [[תרפ"א]] [[נישואין|נשא]] את רעייתו בת ה[[עיירה]] [[זעמבין]].


על דבר נשואיו כותב הרבי מהוריי"צ לאביו שהשידוך נכון.
על דבר נשואיו כתב [[אדמו"ר הריי]] לאביו שהשידוך נכון.
   
   
לאחר הגירתו ל[[ארצות הברית]] בשנת [[תרפ"ד]], התגורר תקופה קצרה לצד אביו באוהיו, ולאחר מכן התיישב בבולטימור שבמרילנד, שם התמנה כרב [[בית הכנסת צמח צדק]].
לאחר הגירתו ל[[ארצות הברית]] בשנת [[תרפ"ד]], התגורר תקופה קצרה לצד אביו באוהיו, ולאחר מכן התיישב בבולטימור שבמרילנד, שם התמנה כרב [[בית הכנסת צמח צדק]].


ר' אברהם אליהו לא התחשב ברוח ששלטה אז באמריקה, והמשיך בהנהגתו החסידית, עד ש[[הרבי הריי"צ]] שלח אליו [[תמים|תמימים]] כדי שיראו חסיד ש"לא מתפעל מהעולם גם ב[[ארצות הברית|אמריקא]]{{הערה|מספר הרב [[יעקב יהודה לייב אלטיין|אלטיין]]: הרבי הורה לי לבקר בבולטמור אצל הרב החב"די, הרב אברהם-אליהו אקסלרוד. ובאמת היה שווה לראות את הרב אקסלרוד כשהוא מתהלך ברחוב האמריקאי וטלית-קטן גלויה מעל בגדיו, מבלי להתחשב במה שהבריות יאמרו עליו. הוא היה 'תמים' אמיתי שהחדיר את רוח ליובאוויטש באמריקה".}}".
ר' אברהם אליהו לא התחשב ברוח ששלטה אז באמריקה, והמשיך בהנהגתו החסידית, עד ש[[אדמו"ר הריי"צ]] שלח אליו [[תמים|תמימים]] כדי שיראו חסיד ש"לא מתפעל מהעולם גם ב[[ארצות הברית|אמריקא]]{{הערה|מספר הרב [[יעקב יהודה לייב אלטיין|אלטיין]]: הרבי הורה לי לבקר בבולטמור אצל הרב החב"די, הרב אברהם-אליהו אקסלרוד. ובאמת היה שווה לראות את הרב אקסלרוד כשהוא מתהלך ברחוב האמריקאי וטלית-קטן גלויה מעל בגדיו, מבלי להתחשב במה שהבריות יאמרו עליו. הוא היה 'תמים' אמיתי שהחדיר את רוח ליובאוויטש באמריקה".}}".


בעת ביקור של הרב [[אלחנן בונים וסרמן| אלחנן וסרמן]] בארצות הברית בשנה תרצ"ח חותם הרב אקסלרוד יחד עם ר' אלחנן ווסרמאן על קול קורא חריף על דבר ה"מחולות המעורבים" בבתי כנסייות ירחם ה'. (נדפס בספר אור אלחנן חלק ב' עמוד 203)
בעת ביקור של הרב [[אלחנן בונים וסרמן|אלחנן וסרמן]] בארצות הברית בשנה [[תרצ"ח]] חתם הרב אקסלרוד יחד עם ר' אלחנן ווסרמאן על קול קורא חריף על דבר ה"מחולות המעורבים" בבתי כנסיות ירחם ה'. (נדפס בספר אור אלחנן חלק ב' עמוד 203)


עם זאת עבודתו לא הייתה קלה כלל וכלל. לפני הגירתו של ר' זאב קזיניץ' לאמריקה כתב איגרת לר' אברהם אליהו, ושאלו במה עליו להצטייד. ענה לו ר' אברהם אליהו: "בשקים של מסירות נפש".
עם זאת עבודתו לא הייתה קלה כלל וכלל. לפני הגירתו של ר' זאב קזיניץ' לאמריקה כתב איגרת לר' אברהם אליהו, ושאלו במה עליו להצטייד. ענה לו ר' אברהם אליהו: "בשקים של מסירות נפש".
שורה 37: שורה 37:
הי' ברשותו "[[ביכל]]" מרבותינו נשיאינו ו[[הרבי]] אף בקש ממנו את הביכל בהזדמנות, תשובתו הייתה שהביכל הוא הדבר היחיד שיש לו מהרבי (כנראה הרבי הרש"ב נ"ע), ומבקש מהרבי אם יוכל להשאירו ברשותו, הרבי אישר לו ואף גער בבחורים שניסו לקחת ממנו ללא רשות{{הערה|פ"א בחורים שהיו במרכז שליחות חמדו לצון ולקחו לר' אברהם אליהו את הביכל מהבית בלא שירגיש, לאחמ"כ הביאו הנ"ל לרבי, המענה מהרבי היה חריף ושיחזירו בלי שירגיש הרב אקסלרוד כלל.}}.
הי' ברשותו "[[ביכל]]" מרבותינו נשיאינו ו[[הרבי]] אף בקש ממנו את הביכל בהזדמנות, תשובתו הייתה שהביכל הוא הדבר היחיד שיש לו מהרבי (כנראה הרבי הרש"ב נ"ע), ומבקש מהרבי אם יוכל להשאירו ברשותו, הרבי אישר לו ואף גער בבחורים שניסו לקחת ממנו ללא רשות{{הערה|פ"א בחורים שהיו במרכז שליחות חמדו לצון ולקחו לר' אברהם אליהו את הביכל מהבית בלא שירגיש, לאחמ"כ הביאו הנ"ל לרבי, המענה מהרבי היה חריף ושיחזירו בלי שירגיש הרב אקסלרוד כלל.}}.


במכתב מיום ג' אלול תשי"א כותב לו הרבי שיתחזק ב[[לימוד החסידות|לימוד חסידות]] ברבים. ורבים היינו אפילו שניים או שלושה יהודים.  
במכתב מיום [[ג' אלול]] [[תשי"א]] כותב לו הרבי שיתחזק ב[[לימוד החסידות|לימוד חסידות]] ברבים. ורבים היינו אפילו שניים או שלושה יהודים.  


נפטר ב[[ד' אדר]] [[תשי"ב]]. לאחר פטירתו הועבר כל רכושו ובכללו ה'ביכל' לרשות הרבי.
נפטר ב[[ד' אדר]] [[תשי"ב]]. לאחר פטירתו הועבר כל רכושו ובכללו ה'ביכל' לרשות הרבי.


היית לו בת יחידה שהתחתנה עם הרב חיים גרוזובסקי בנו של הגאון רבי ראובן גרוזובסקי חתנו של הרב [[ברוך בער לייבוביץ]] ז"ל.
היית לו בת יחידה שהתחתנה עם הרב חיים גרוזובסקי בנו של הגאון רבי ראובן גרוזובסקי חתנו של הרב [[ברוך בער לייבוביץ]].


==אודותיו==
==אודותיו==
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר עליו: "אני יכול להעיד שאברהם אליהו אף פעם לא הגביה עיניו לראות הבנינים הגדולים של [[ניו יורק]]".
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר עליו: "אני יכול להעיד שאברהם אליהו אף פעם לא הגביה עיניו לראות הבנינים הגדולים של [[ניו יורק]]".


על פרישותו מהעולם הזה מסופר: כשהרבי הריי"צ ביקר ב[[ארצות הברית]], התלוננו בני קהילתו של ר' אברהם אליהו, על היותו מופשט מהעולם הזה ועל מיאונו ללבוש חולצה, הרבי הורה לו ללבוש חולצה, אך דייק שכיפתו תצא מכובעו.
על פרישותו מהעולם הזה מסופר: כשהרבי הריי"צ ביקר ב[[ארצות הברית]], התלוננו בני קהילתו של ר' אברהם אליהו, על היותו מופשט מהעולם הזה ועל מיאונו ללבוש חולצה, הרבי הורה לו ללבוש חולצה, אך דייק שכיפתו תצא מכובעו.


מסופר שפעם אחת מנה [[אדמו"ר הריי"צ]], שמות של כמה מחשובי ה[[חסידים]], ואמר: "כולם הם ילדי, אך אברהם אליהו עולה על כולם".  
מסופר שפעם אחת מנה [[אדמו"ר הריי"צ]], שמות של כמה מחשובי ה[[חסידים]], ואמר: "כולם הם ילדי, אך אברהם אליהו עולה על כולם".


באחת מאגרותיו כתב אדמו"ר הריי"צ אודות ר' אברהם אליהו:"ירא שמים גדול ועובד".
באחת מאגרותיו כתב אדמו"ר הריי"צ אודות ר' אברהם אליהו: "ירא שמים גדול ועובד".


כשהיה מגיע ל-[[‏770]] היו ה[[משפיע|משפיעים]] בישיבה מבקשים ממנו [[התוועדות|להתוועד]], אך תדיר סירב לבקשתם באומרו שהגיע לבית חיינו לשמוע ולא להשמיע.
כשהיה מגיע ל-[[‏770]] היו ה[[משפיע|משפיעים]] בישיבה מבקשים ממנו [[התוועדות|להתוועד]], אך תדיר סירב לבקשתם באומרו שהגיע לבית חיינו לשמוע ולא להשמיע.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* יוסף אשכנזי, [[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד ברחבי תבל, בהוצאת [[חזק (בית הוצאה לאור)|חזק]], תשע"ד
*יוסף אשכנזי, [[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] - אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד ברחבי תבל, בהוצאת [[חזק (בית הוצאה לאור)|חזק]], תשע"ד
*מנחם קסטל, '''החסיד המופשט שהשפיע על אמריקה המגושמת''', [[היכל הבעל שם טוב (גליון)|היכל הבעל שם טוב]] גליון ז' עמוד קב
*מנחם קסטל, '''החסיד המופשט שהשפיע על אמריקה המגושמת''', [[היכל הבעל שם טוב (גליון)|היכל הבעל שם טוב]] גליון ז' עמוד קב


11,697

עריכות