חמורו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 368 בתים ,  6 בינואר 2021
מ
עריכה קלה
מ (עריכה קלה)
שורה 1: שורה 1:
'''חמורו של משיח''' זה ה[[חמור]] שאיתו יבוא [[מלך המשיח]], אם הוא יבוא "בעיתה".
[[קובץ:חמורו של משיח.png|ממוזער|{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}} תמונה שצלמה הצלמת מרים צחי בה נראה חמור לצד כרזת [[פרסום זהות משיח]]]]
[[קובץ:חמורו של משיח.png|ממוזער|{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאוד בת-ציון, הריעי בת-ירושלים, הנה מלכך יבוא לך, צדיק ונושע הוא, עני ורוכב על חמור ועל עיר בן-אתונות|מקור=זכריה,ט,ט,}} תמונה שצלמה הצלמת "מרים צחי" המבטא את [[הרבי]] כמלך המשיח רוכב על [[חמור]]]]
'''חמורו של משיח''' הוא ה[[חמור]] עליו ירכב [[מלך המשיח]], במידה והגאולה תבוא בזמן המיועד לה ולא קודם לכן.
 
==מקורו==
==מקורו==
חמורו של משיח נזכר לראשונה ב[[ספר זכריה]], שם כתוב ש[[מלך המשיח]] יבוא רכוב על [[חמור]]:
חמורו של משיח נזכר לראשונה ב[[ספר זכריה]], שם כתוב ש[[מלך המשיח]] יבוא רכוב על [[חמור]]:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות|מקור=זכריה, ט, ט}}


וחמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] ע"פ פירוש [[רש"י]] על הפסוק:{{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות,י"ד}} שחומר זה הוא החמור עליו רכב אברהם ושעליו ירכב [[מלך המשיח]].
חמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] על פי פירוש [[רש"י]] על הפסוק: {{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות, י"ד}} שחמור זה הוא החמור עליו רכב אברהם כשנסע ל[[עקדת יצחק]] ושעליו ירכב [[מלך המשיח]] כשיבוא לגאול את עם ישראל.


לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}}  נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יתגלה על עננים.
לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}}  נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יבוא על גבי עננים, על כך מסופר ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|דף צח עמוד א}} ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאלה זו, ותירצו לו שאם המשיח יבוא קודם זמנו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה"-  בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]].


ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|צח,א}} מסופר ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאיך זה יתכן שמצד אחד כתוב בדניאל שמשיח יבוא על [[ענני שמיא]] ומצד שני כתוב בזכריה שהוא יבוא על [[חמור]],ותירצו לו שעם המשיח יבוא לפני הזמן שלו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה" בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]]:
==האגדה בדבר היות החמור בצבע לבן==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר רבי אלכסנדרי ריב"ל רמי כתיב וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב עני ורוכב על חמור זכו עם ענני שמיא לא זכו, עני רוכב על חמור|מקור=סנהדרין, צ"ח, א}}.
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו [[שמואל]] ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".
בהמשך הגמרא נאמר שהמלך "שבור" אמר לשמואל שאם המשיח יבוא בחמור אז הוא יתן לו [[סוס]] משובח, בתגובה ענה לו [[שמואל]] ש"האם יש לך חמור בן מאה גוונים, כמו שיש למשיח?".
==עניינו==
==עניינו==
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, ומפרשים רבים פרשו גם שהחמור הכוונה למידת ה[[ענווה]] {{הערה|בספר דניאל}}.יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
[[רש"י]] מפרש ש"רוכב על חמור" זה מסמל על מידת הענווה של [[מלך המשיח]] {{הערה|בספר זכריה}}, וכך גם מפרשים נוספים{{הערה|בספר דניאל}}.יש שפרשו ש"רוכב על חמור", פירושו שיבוא בהיסח הדעת, כיון שהדור אינו ראוי למשיח, והשטן יעכב ביאתו. ולכן מסיח את דעתו של השטן, ובא על חמור, שהשטן אינו חושב שראוי למשיח לבוא על החמור, אלא על סוס.
 
[[הש"ך]] פירש{{הערה|ש"ך על התורה, פרשת כי תצא}} שחמור הכוונה היא ללומדי התורה, ש[[מלך המשיח]] יבוא בזכות לומדי התורה.


[[הש"ך]] פירש{{הערה|ש"ך על התורה, פרשת כי תצא}} שהחמור הכוונה היא של לומדי התורה, ש[[מלך המשיח]] יבוא בזכות לומדי התורה.
[[המהר"ל מפראג]] פירש שמפני שחמור הוא הבעל חיים הפשוט ביותר, וזה שמשלך המשיח רוכב עליו זה מראה על מעלתו של מלך המשיח שהוא מרומם מכולם.{{הערה|נצח ישראל ,מ}}[[הרגוצ'ובי]] כתב שחמור זה הוא האתון של [[בלעם]], בגלל שבלעם התנבא על [[ימות המשיח]].{{הערה|צפנת פענח, בלק כ"ג}}


[[המהר"ל מפראג]] פירש שהכוונה שהמשיח רוכב על חמור זה מפני שחמור הוא הבעל חיים הפשוט ביותר, וזה שמשלך המשיח רוכב עליו זה מראה על מעלתו של מלך המשיח שהוא מרומם מכולם.{{הערה|נצח ישראל,מ}}[[הרגוצ'ובי]] כתב שחמור זה הוא החמור של [[בלעם]], בגלל שבלעם התנבא על [[ימות המשיח]].{{הערה|צפנת פענח,בלק כ"ג}}
==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] {{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] {{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].
שורה 27: שורה 29:
חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.
חמור זה, מרמז על חומריות הגוף והעולם. וזה הקשר בין הגאולה לחמור, כי תוכנה של הגאולה הוא לגלות את אור ה' וע"י לזכך ולבטל את החומר.


[[הרבי]] בשיחה אחרת מסביר את דבריו של [[יעקב]] "ויהי לי שור וחמור", שאצל [[לבן]] הוא התעסק בדברים גשמיים וחומריים, ודווקא ע"י עבודה זו יבוא ה[[משיח]] על החמור, שזו מעלה יותר גדולה אפילו מענני שמיא{{הערה|לקו"ש, ,א עמ' 68}}, [[הרבי]] מבאר במקום אחר שכל יהודי יכול להגיע למדרגה זו של "עני ורוכב על חמור"{{הערה|ספר המאמרים תשי"ח, ע' 309}}.
[[הרבי]] בשיחה אחרת מסביר את דבריו של [[יעקב]] "ויהי לי שור וחמור", שאצל [[לבן]] הוא התעסק בדברים גשמיים וחומריים, ודווקא ע"י עבודה זו יבוא ה[[משיח]] על החמור, שזו מעלה יותר גדולה אפילו מענני שמיא{{הערה|לקו"ש, א עמ' 68}}, [[הרבי]] מבאר במקום אחר שכל יהודי יכול להגיע למדרגה זו של "עני ורוכב על חמור"{{הערה|ספר המאמרים תשי"ח, ע' 309}}.
 
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=10141&CategoryID=1807 חמורו של משיח]''' שלימות שיעבוד החומר לקדושה על-ידי משיח. שיחה של הרבי. [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]] גיליון 1013
11,343

עריכות