37,391
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו" | ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו" | ||
במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], ובספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר ש{{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}} | במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], ובספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר ש{{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}. | ||
[[הרמב"ם]] בספרו כותב: | [[הרמב"ם]] בספרו כותב: | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
==מלחמת היצר== | ==מלחמת היצר== | ||
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה[[מחשבה]] וה[[מוח]], ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}. | |||
בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל. | בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל. |